Waardering praktijkgericht onderwijs III
Het meten van praktijkgerichte vaardigheden via een digitaal toetsmodel
In dit onderzoek wordt vanuit de Universiteit Twente, Cito, Oberon en Kohnstamm Instituut onderzocht of een digitaal toetsmodel ondersteunend kan zijn voor het meten van praktijkgerichte vaardigheden.
Het ministerie van OCW wil weten hoe je praktijkgerichte vaardigheden meetbaar kan maken en zodanig inzichtelijk kan krijgen dat deze in het leerlingvolgsysteem kunnen worden meegenomen. In meerdere onderzoeken wordt de waardering voor praktijkgericht onderwijs in het funderend onderwijs onderzocht, met als doel om meer praktijkgericht onderwijs vorm te gaan geven. Daarbij komt de vraag hoe je leerontwikkelingen meetbaar kan maken in dit praktijkgerichte onderwijs, zoals de ontwikkeling in praktijkgerichte vaardigheden. Een praktijkgerichte vaardigheid is bijvoorbeeld samenwerken of een stappenplan maken, maar ook koken met een recept kan een praktische vaardigheid zijn.
De hoofdvraag van het onderzoek is daarom:
Hoe kan een toetsmodel worden ontworpen waarmee praktijkgerichte vaardigheden op valide, betrouwbare en haalbare wijze meetbaar en toetsbaar worden gemaakt, zodat deze vaardigheden kunnen worden geïntegreerd in het bredere systeem van leerlingvolgsystemen en toetsgestuurde overgangsbeslissingen?
Onderzoeksopzet
Vanuit de Universiteit Twente en Cito is een digitaal toetsmodel ontwikkeld, gebaseerd op een eerder ontworpen toetsmodel, om het leren van praktijkvaardigheden inzichtelijk mee te maken. Het toetsmodel is bedoeld voor de leerling om zichzelf formatief mee te beoordelen. De docent is ondersteunend en helpt de leerling met het goed gebruiken van het toetsmodel. In het toetsmodel zet de leerling doelen, beoordeelt of die doelen zijn behaald en vormt vervolgacties in het leren binnen een praktijkgerichte vaardigheid.
De tweede stap binnen dit onderzoek is dat er bijpassende vignetten worden ontwikkeld die kunnen worden voorgelegd aan leraren en schoolleiders. De derde stap is dat er focusgroepen worden gehouden met de leraren en schoolleiders waarin zij feedback geven op de vignetten. Daarnaast wordt aan hen gevraagd of zij denken dat een dergelijk toetsmodel bruikbaar en waardevol kan zijn binnen het onderwijs.
Beoogde opbrengst
De resultaten van deze stappen worden vormgegeven in een rapport. Daarin komen conclusies en adviezen te staan die gaan over het operationaliseren en concretiseren van praktijkgerichte vaardigheden, over de validiteit en betrouwbaarheid van het toetsmodel, over kritieke aandachtspunten bij het evalueren van praktijkgerichte vaardigheden en of en hoe het toetsmodel bruikbaar en haalbaar is in het po en vo voor het (formatief) toetsen van praktijkgerichte vaardigheden.
Projectleider en andere betrokkenen:
Bernard Veldkamp (UT) is de projectleider van het onderzoek.
Vanuit Kohnstamm Instituut zijn Judith Conijn en Marijke Veugen betrokken.
Opdrachtgever: ministerie van OCW
Looptijd: mei t/m november 2025