Impact van inclusief onderwijs

Impact van inclusief onderwijs

Klasgenoten als kans én uitdaging

Het idee van inclusief onderwijs roept bij veel leerkrachten vragen op. Wat weten we eigenlijk over het effect ervan op de leerprestaties van leerlingen? En hoe beïnvloedt het de klas als er klasgenoten zijn met externaliserend gedrag?

In dit artikel voor JSW zetten we de belangrijkste inzichten op een rij:

  • wat inclusief onderwijs betekent voor leerresultaten van leerlingen;
  • wat inclusief onderwijs betekent voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen;
  • en waarom externaliserend gedrag in de klas een bijzondere uitdaging vormt.

Impact van inclusief onderwijs – Klasgenoten als kans én uitdaging


Meer lezen over deze thema’s? Voor de Kennisrotonde beantwoordden we eerder ook deze vier veelgestelde vragen van leerkrachten:

In hoeverre draagt inclusief onderwijs bij aan de cognitieve ontwikkeling van leerlingen in het primair onderwijs?

In hoeverre draagt inclusief onderwijs bij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen in het primair onderwijs?

Wat is het effect van externaliserend gedrag van leerlingen op de leerresultaten van hun klasgenoten?

Wat is het effect van externaliserend gedrag van leerlingen op het gedrag van hun klasgenoten?