Kennisbenutting door docenten in het hoger onderwijs

Podcast aflevering 4
uit de serie ‘In gesprek met …’

Deze podcast is gemaakt door Edgar Tossijn (techniek en foto) en Iris Bollen (regie).
Muziek: Erik van Schooten

In gesprek met Esmée Lalihatu over kennisbenutting door docenten in het hoger onderwijs

Over studievoortgang in het hoger onderwijs is al veel kennis beschikbaar. Maar docenten, opleidingen en onderwijsinstellingen maken nog niet altijd gebruik van de kennis die onderzoek heeft opgeleverd. Om kennis uit onderzoek beter vindbaar, bereikbaar en toepasbaar te maken, is het zinvol eerst beter in beeld te krijgen hoe kennisbenutting nu eigenlijk precies tot stand komt in de praktijk van het hoger onderwijs (hbo en wo) in Nederland.

In de vierde aflevering van de podcast ‘In gesprek met …’ vertelt Esmée Lalihatu over een onderzoek dat Kohnstamm Instituut heeft uitgevoerd in opdracht van de Expertgroep Toegankelijkheid Hoger Onderwijs (ETHO). Aan Iris Bollen legt zij uit welke aanleidingen ervoor zorgen dat docenten op zoek gaan naar kennis. Esmée vertelt ook welke kennisbronnen docenten het vaakst raadplegen en aan welke kenmerken een kennisproduct idealiter moet voldoen. Vervolgens beschrijft ze een aantal aanbevelingen waarmee onderzoekers de benutting van de opbrengsten van hun onderzoek kunnen vergroten.

Podcast: In gesprek met Esmée Lalihatu over kennisbenutting door docenten in het hoger onderwijs.

Meer weten?

Lees hier het gehele onderzoeksrapport Kennisbenutting door docenten in het hoger onderwijs.