Onderzoek naar de kwaliteit van het onderwijs in Almere
De gemeente Almere wil zicht krijgen op de factoren die het teruglopen van de onderwijskwaliteit en de achterblijvende onderwijsopbrengsten verklaren. Ook wil de gemeente eerdere verbeteraanpakken evalueren. Het Kohnstamm Instituut voert dit onderzoek uit.
De kwaliteit van het onderwijs in Almere staat opnieuw onder druk: het aantal zwakke scholen in de gemeente Almere neemt toe en ook kwaliteitsverschillen tussen scholen nemen toe. Dit blijkt onder meer uit inspectierapporten. Vooral in het primair onderwijs (po) is er sprake van oplopende kwaliteitsproblemen en in het voortgezet onderwijs (vo) is er sprake van sociale problematiek (straatcultuur, taalbeheersing leerlingen en opstelling en gedrag van ouders).
Het Kohnstamm Instituut gaat op zoek naar verklarende factoren, onder andere door interviews te houden met besturen, directies en leraren. Ook inspectierapporten worden geanalyseerd en er wordt een onderzocht of er een relatie te leggen is met de context van wijk en stad en trends en ontwikkelingen daarin.
Almere kampte al eerder met teruglopende onderwijskwaliteit. De impulsaanpak onderwijs, naar aanleiding van eerder onderzoek door het Kohnstamm Instituut in 2012, leidde toen tot verbetering. Een beknopte evaluatie van deze aanpak wordt eveneens uitgevoerd.
Het onderzoek moet leiden tot aanbevelingen om de ambitie van de gemeente om de onderwijskwaliteit structureel te verbeteren, waar te kunnen maken.
Projectleider: Yolande Emmelot
Betrokkenen: Guuske Ledoux, Merlijn Karssen, Anna Heurter, Fred Verbeek
Looptijd: april – oktober 2019
Opdrachtgever: Gemeente Almere