Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas
Eindrapport en factsheet – eenmeting
Eindrapport en factsheet – eenmeting
Carrión Braakman, I., Krepel, A., Stronkhorst, E., Klein, T., De Roode, J., Van de Vrie, M., & Dirix, L. (2025)
RAPPORT: 1147 ISBN: 94-6321-209-0
“Mobiele telefoons en andere devices zijn niet toegestaan in de klas, tenzij ze educatief worden gebruikt tijdens de les of uit noodzaak (zoals extra ondersteuningsbehoeften of medische noodzaak).”
Deze landelijke afspraak werd voor het onderwijs opgesteld om mogelijke negatieve effecten van het gebruik van mobiele telefoons en andere devices in de klas tegen te gaan en de positieve effecten van educatief gebruik in stand te houden. De afspraak is onder leiding van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) gemaakt met vertegenwoordigers van leraren, bestuurders, ouders en leerlingen. In opdracht van het ministerie van OCW hebben Kohnstamm Instituut en Oberon in dit onderzoek de werking van de landelijke afspraak geëvalueerd en de situatie met betrekking tot mobiele telefoons en andere devices in de klas in het voortgezet onderwijs (VO), basisonderwijs (BO) en gespecialiseerd onderwijs (GO) gemonitord.
De resultaten in dit eindrapport maken deel uit van een langer lopende monitor. Vlak voordat de afspraak in de desbetreffende sectoren van kracht ging, is een nulmeting uitgevoerd (Carrión Braakman et al., 2024). In dit eindrapport presenteren we de stand van zaken nadat er voor scholen ruim een half schooljaar is verstreken sinds de officiële inwerkingtreding van de landelijke afspraak. De belangrijkste uitkomsten hebben we samengevat in deze factsheet.
De onderzoeksvragen zijn onderverdeeld in een drietal thema’s:
Om de onderzoeksvragen te beantwoorden, hebben we bij de eenmeting gebruik gemaakt van een combinatie van twee verschillende onderzoeksmethoden: Schoolleiders en ICT-coördinatoren zijn bevraagd in een digitale vragenlijst om een beeld te schetsen van het beleid dat scholen hebben (voor en na de landelijke afspraak). Aanvullend aan de vragenlijst zijn er focusgroepen gehouden met verschillende doelgroepen die in de dagelijkse praktijk te maken hebben met het mobielbeleid: leraren, onderwijsondersteunend personeel (in het vo), leerlingen en ouders.
Carrión Braakman, I., Krepel, A., Stronkhorst, E., Klein, T., De Roode, J., Van de Vrie, M., & Dirix, L. (2025). Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas. Eindrapport: eenmeting. Amsterdam: Kohnstamm Instituut, Utrecht: Oberon Onderzoek en Advies. Rapport 1147.
Contactpersonen
Alexander Krepel
Illa Carrión Braakman
Zie ook
Carrión Braakman, I., Krepel, A., De Wit, M., Haanstra, J., Van der Ploeg, S., De Roode, J., & Van de Vrie, M. (2024). Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas. Tussenrapport nulmeting. Amsterdam: Kohnstamm Instituut, Utrecht: Oberon Onderzoek en Advies. Rapport 1133.
Carrión Braakman, I., Krepel, A., Van der Ploeg, S., De Roode, J., Van de Vrie, M. & De Wit, M. (2024). Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons in de klas in het voortgezet onderwijs. Tabellenrapport nulmeting. Amsterdam: Kohnstamm Instituut, Utrecht: Oberon Onderzoek en Advies. Rapport 1122.
Samenwerkingspartner
Oberon Onderzoek en Advies
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.