Evaluatie van de Kansenaanpak Voortgezet Onderwijs (VO) 2021/’22
In hoeverre en op welke manier dragen de interventies van scholen bij aan de ontwikkelkansen van leerlingen
In hoeverre en op welke manier dragen de interventies van scholen bij aan de ontwikkelkansen van leerlingen
Hoedemaker, R., Reches, L., Van der Wouden, M., Vaessen, A., Karssen, M., Jilink, L., Stronkhorst, E. (2023)
RAPPORT: 23-16
In het kader van de Kansenaanpak VO kunnen Amsterdamse vo-scholen in de periode 2019-2023 subsidie krijgen voor het bevorderen van gelijke kansen van leerlingen. In opdracht van de gemeente Amsterdam voeren Kohnstamm Instituut en O&S jaarlijks gezamenlijk onderzoek uit naar de Kansenaanpak. Deze rapportage gaat over het derde subsidiejaar: schooljaar 2021/’22. De onderzoeksvraag luidt: in hoeverre en op welke manier dragen de interventies van scholen in het kader van de Kansenaanpak VO bij aan de ontwikkelkansen van leerlingen?
De ruim 7.500 leerlingen op de 33 deelnemende scholen hebben gemiddeld 2,4 uur extra onderwijstijd per week gekregen. De scholen hebben interventies ingezet die zich richten op de cognitieve ontwikkeling van leerlingen, de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen en op de relatie tussen de school en ouders.
Bijna alle scholen hebben ingezet op het versterken van de cognitieve ontwikkeling van leerlingen. Die scholen rapporteren vooral een vooruitgang in de kernvakken taal/Nederlands en/of rekenen/wiskunde. Soms hoort Engels daar ook bij. Scholen die hebben ingezet op het versterken van de sociaal-emotionele ontwikkeling, melden vaak een toename van het zelfvertrouwen van leerlingen. Ook zien zij een sterkere motivatie onder leerlingen en een verbetering in de sfeer op school. Veel van de scholen die hebben ingezet op het versterken van de ouderbetrokkenheid geven aan dat de relatie met ouders is verbeterd.
Kohnstamm Instituut heeft schoolportretten gemaakt van vijf deelnemende scholen:
Uit eerder onderzoek blijkt dat vijf factoren een positief effect hebben op de onderwijskansen van leerlingen:
Op alle vijf bestudeerde scholen zijn meerdere van deze factoren onderdeel van het schoolbeleid en de schoolcultuur. Vooral waardering voor de culturele achtergrond van leerlingen is een belangrijk thema; alle vijf de scholen besteden hier aandacht aan. Een cultureel divers docententeam dat zich goed met leerlingen kan identificeren, en andersom, speelt hierbij een belangrijke rol.
Hoedemaker, R., Reches, L., Van der Wouden, M., Vaessen, A., Karssen, M., Jilink, L., Stronkhorst, E. (2023). Evaluatie van de Kansenaanpak Voortgezet Onderwijs (VO) 2021/’22. Amsterdam: Onderzoek & Statistiek, Kohnstamm Instituut.
Contactpersonen:
Kohnstamm Instituut – Annabel Vaessen
Onderzoek & Statistiek – Leyla Reches
Zie ook:
Onderzoek naar ronde 1 (2019-2020) van de Kansenaanpak VO
Onderzoek naar ronde 2 (2020-2021) van de Kansenaanpak VO
Het onderzoek naar ronde 4 van de Kansenaanpak VO verschijnt eind 2024 op onze website.
Samenwerkingspartner:
Onderzoek & Statistiek
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.