Weerzin tegen lezen of weer zin in lezen

Gebrek aan leesmotivatie in het primair onderwijs 

Veel leerlingen zijn maar weinig gemotiveerd om te lezen. Dat gebrek aan leesmotivatie neemt vooral in de bovenbouw van het basisonderwijs toe. Een grote groep leerlingen heeft zelfs een uitgesproken weerstand tegen lezen. Op de vraag hoe die groeiende weerstand verminderd kan worden, is nog geen sluitend antwoord. 

Interventies voor het stimuleren van leesmotivatie

In dit project werken onderzoekers van de Erasmus Universiteit Rotterdam, CED-groep en het Kohnstamm Instituut samen met onderwijsprofessionals in een professionele leergemeenschap. Doel van deze leergemeenschap is om samen interventies te ontwikkelen om leesweerstand tegen te gaan, denk hierbij aan leesclubs of ondersteuning bij het kiezen van boeken. Daarbij maken we gebruik van de combinatie van ervaringen en goede voorbeelden uit de praktijk en theoretische kennis over leesbevordering. 

Meer informatie

Projectleider: Roel van Steensel, Erasmus Universiteit 

Contactpersoon Kohnstamm Instituut: Eke Krijnen

Verder betrokken: CED-groep (Paul de Maat), onderwijsprofessionals van vijf basisscholen en één praktijkschool. 

Opdrachtgever: NRO

Looptijd: 1 maart 2021 t/m 30 augustus 2022