brugfunctionaris

De brugfunctie in beeld

Monitor inzet van brugfunctionarissen en de evaluatie subsidieregeling

Met ingang van het schooljaar 2024/25 ontvangen ruim 1.000 primair en voortgezet onderwijs scholen in Nederland een subsidie om een brugfunctionaris aan te stellen. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) heeft Oberon, Kohnstamm Instituut en de Universiteit van Twente gevraagd om daar onderzoek naar te doen. Met dit driejarige onderzoek krijgt het ministerie inzicht in de ervaringen, succesfactoren en waargenomen effecten van de brugfunctie.

Subsidieregeling brugfunctionaris
De brugfunctionaris is er voor vragen en zorgen die op school spelen en die niet direct te maken hebben met onderwijs. Het is de bedoeling dat de brugfunctionaris ervoor zorgt dat deze vragen en zorgen in de thuissituatie zoveel mogelijk preventief worden aangepakt, door laagdrempelig bereikbaar te zijn voor ouders en leerlingen. Hierdoor kan het personeel in het schoolteam zich op diens kerntaak richten en kunnen leerlingen beter tot ontwikkeling en leren komen.  

Monitoronderzoek en evaluatie van de subsidieregeling
Nu op grote schaal wordt gestart met de inzet van de brugfunctie, biedt dit de gelegenheid om te monitoren hoe dit loopt en te bekijken wat werkt, in welke context. Vanaf juli 2024 tot en met juni 2027 trekken Oberon, Kohnstamm Instituut en de Universiteit van Twente daarom samen op om de ervaringen, succesfactoren en waargenomen effecten van de brugfunctie in beeld te brengen. De onderzoeksuitkomsten presenteren we in tussenrapportages. Hierdoor kunnen inzichten over wat werkt al tussentijds worden benut door de praktijk. In de zomer van 2027 verschijnt daarnaast de eindrapportage.

Start onderzoek
Het onderzoek is nu echt gestart. Na een eerste literatuurverkenning, deskresearch en ontwikkeling van een vragenlijst, worden in januari 2025 de eerste vragenlijsten uitgezet onder scholen met een toegekende subsidie. 

Projectleider en andere betrokkenen:
Michiel van der Grinten (Oberon) (Projectleider)
Leonie Middelbeek (Oberon)
Marijn Vleeskens (Oberon)
Janneke van de Pol (Kohnstamm Instituut)
Koen Rosema (Kohnstamm Instituut)
Bernard Veldkamp (Universiteit Twente)

Opdrachtgever:  
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Looptijd: 
Schooljaar 2024-2025 tot en met schooljaar 2026-2027