Integrale ICT-monitor 2022-2023

Integrale ICT-monitor 2022-2023

Stand van zaken ICT gebruik in het onderwijs

ICT-monitor funderend onderwijs
De PO-Raad, de VO-raad en Kennisnet willen inzicht in het ICT-gebruik in het primair en voortgezet onderwijs (funderend onderwijs), op school-, instellingsniveau en sectorniveau. Kohnstamm Instituut ontwikkelt daarom een integrale ICT-monitor voor het funderend onderwijs, waarin ook de ICT-ontwikkelingsmogelijkheden in kaart worden gebracht.

Onderzoek naar ICT-gebruik in het onderwijs
Kohnstamm Instituut onderzoekt wat de huidige stand van zaken is rond ICT-thema’s en wat de ontwikkelingsmogelijkheden zijn voor het funderend onderwijs.

De onderzoekers beantwoorden de volgende deelvragen:

Wat is de stand van zaken van ICT-gebruik in het onderwijs?
Wat zijn de randvoorwaarden voor ICT-gebruik in het onderwijs en wordt daaraan voldaan?
Welke ambities en behoeften hebben scholen rond ICT-gebruik in het onderwijs en in de organisatie?
Welke discrepanties en overeenkomsten zijn er tussen de verschillende sectoren in visie op en uitvoering van ICT-gebruik, ICT-randvoorwaarden en ambities?
Welke discrepanties en overeenkomsten zijn er tussen de bestuurders, schoolleiders en leraren in visie op en uitvoering van ICT gebruik, ICT-randvoorwaarden en ambities?

Praktijkrelevantie: in kaart brengen van ICT-gebruik per school
De monitor geeft inzicht in de huidige stand van zaken rond ICT-gebruik en de ontwikkelingsmogelijkheden voor het primair en voorgezet onderwijs, inclusief het speciaal onderwijs. We publiceren toegankelijke schoolrapportages die de stand van zaken van individuele scholen visueel weergeven ten opzichte van het sectorgemiddelde.
Per ICT-thema publiceren we een lijst van beschikbare tools en/of nog benodigde tools die het onderwijs helpen bij de aanpak of ontwikkeling van ICT in de school.

Opbouw van de ICT-monitor
We voeren een literatuurstudie uit die als doel heeft de huidige situatie rondom verschillende ICT-thema’s in kaart te brengen op basis van informatie die al door anderen is verzameld en gepubliceerd. We plannen een bijeenkomst met inhoudelijk experts om inzicht te krijgen in de stand van zaken rondom verschillende ICT-thema’s en beschikbare instrumentarium en/of nog benodigde instrumentarium. We voeren vragenlijstonderzoek uit onder schoolbestuurders en ICT-coördinatoren, schoolleiders van primair, speciaal onderwijs en voortgezet (speciaal) onderwijs, en leerkrachten in het primair, speciaal en voortgezet (speciaal) onderwijs.

Projectleider en andere betrokkenen:
Merlijn Karssen (projectleider)
Alexander Krepel
Joanne Lourens
Esther Stronkhorst
Edgar Tossijn

Opdrachtgever: Kennisnet          

Looptijd: september 2022- juni 2023