TALIS 2024: de werk- en leeromgeving op school in beeld
Nederlandse resultaten van de internationale TALIS-survey
Nederlandse resultaten van de internationale TALIS-survey
Buisman, M., Krepel, A., Mariën, H., Van der Lans, R., Diepstraten, I., Stronkhorst, E., Farzan, K. (2025)
RAPPORT: 1143 ISBN: 94-632-213-7
Uit het nieuwste TALIS-rapport blijkt dat Nederlandse leraren zeer tevreden zijn met hun beroep, hun school en hun salaris. Bijna 95 procent werkt met plezier en met name in het primair onderwijs is de tevredenheid met het salaris sinds 2018 gestegen. Leraren voelen zich gewaardeerd door leerlingen en ouders, maar ervaren nog altijd weinig erkenning vanuit de samenleving en de politiek.
Tegelijkertijd ervaart een deel van de leraren sterke werkstress: 10% in het primair onderwijs en 14% in het voortgezet onderwijs. Hoewel dit aandeel lager ligt dan het internationaal gemiddelde, is het in het voortgezet onderwijs toegenomen. De belangrijkste oorzaak is administratieve druk, maar ook gedragsproblemen van leerlingen en zorgen van ouders worden steeds vaker genoemd. Leraren benadrukken dat het verminderen van werkdruk en het vergroten van de maatschappelijke waardering essentieel zijn om het beroep aantrekkelijk te houden. Startende leraren voelen zich beter voorbereid door hun opleiding en maken vaker gebruik van inductieprogramma’s en professionalisering. Klassen zijn gemiddeld iets kleiner dan het internationaal gemiddelde, maar leraren geven aan dat er vergeleken met andere landen fors meer leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften zijn.
Naast leraren zijn ook schoolleiders bevraagd. Nederlandse schoolleiders in het po en vo zijn tevreden met hun werk en salaris, maar kampen met hoge werkdruk. In het vo zien zij het lerarentekort als grootste bedreiging voor goed onderwijs. In het po ervaart een op de drie schoolleiders dat zij te weinig toekomen aan onderwijskundig leiderschap, wat de onderwijskwaliteit belemmert. Het aandeel schoolleiders dat veel stress ervaart is de afgelopen jaren in zowel po als vo gestegen. Leraren én schoolleiders benadrukken het belang van minder werkdruk en administratie, goede arbeidsvoorwaarden, meer waardering en een structurele aanpak van het personeelstekort.
TALIS (Teaching and Learning International Survey) is werelds grootste internationale vragenlijstonderzoek over leraren en schoolleiders. TALIS onderzoekt elke 5 jaar de werk- en leeromgeving van leraren wereldwijd. TALIS beschrijft hoe leraren en schoolleiders hun leer- en werkomgeving ervaren. Het gaat dan bijvoorbeeld om informatie over schoolleiderschap en bestuur, opleiding en professionele ontwikkeling, de ontwikkel- en beoordelingscyclus op school, werkdruk, werktevredenheid en het schoolklimaat. Ook vergelijken we de Nederlandse resultaten met andere landen en met eerdere TALIS-metingen. TALIS is een studie van de International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA) onder leiding van de OESO. TALIS 2024 is in Nederland uitgevoerd een onderzoeksteam van Kohnstamm Instituut, Universiteit van Amsterdam, Fontys Hogeschool, IVA Onderwijs en I&O Research. TALIS vindt voor de vierde keer plaats in Nederland. Naast Nederland doen 300.000 leraren en schoolleiders uit 50 landen mee.
Buisman, M., Krepel, A., Mariën, H., Van der Lans, R., Diepstraten, I., Stronkhorst, E., Farzan, K. (2025). TALIS 2024: De werk- en leeromgeving op school in beeld. Nederlandse resultaten van de internationale TALIS-survey. Amstelveen: Kohnstamm Instituut. Rapport 1143.
Contactpersoon: Alexander Krepel
Zie ook:
infographic Werktevredenheid en werkdruk – primair onderwijs
infographic Werktevredenheid en werkdruk – voortgezet onderwijs
TALIS2024
TALIS2024 van start: internationaal onderzoek naar de werk- en leeromgeving van leraren en schoolleiders
Wie leert er het beste met wie? Over de organisatie van professioneel leren
Vijf tips voor beleidsmakers
Samenwerkingspartners:
IVA Onderwijs
UvA, Research Institute Child Development and Education
Fontys Hogeschool, Lectoraat Goed leraarschap, goed leiderschap:
IPSOS – I&O
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.