Van arrangeren naar includeren
Theoretisch kader van monitoring- en impactonderzoek onderwijszorgarrangementen
Theoretisch kader van monitoring- en impactonderzoek onderwijszorgarrangementen
Van Binsbergen, M.H., Lalihatu, E.S., Van Griensven, L., & Rosema, K.W., m.m.v. Van Eijkel, R., Soeterik, I.M. & Vanneste, Y.
RAPPORT: 1134 ISBN: 94-6321-200-7
Er zijn in Nederland naar schatting jaarlijks 15.000 tot 17.000 kinderen en jongeren met een complexe ondersteuningsbehoefte, die ernstig van school verzuimen, thuiszitten of geheel van onderwijs uitvallen. Maatwerk is voor deze kinderen en jongeren een mogelijke oplossing. Tot deze maatwerkoplossingen kunnen onderwijszorgarrangementen behoren. Onderwijszorgarrangementen zijn samenwerkingen tussen scholen, als onderwijsaanbieders, en zorgorganisaties of zorgprofessionals zoals ingeschreven in formele registers, zoals het CIBG of SKJ.
Het Besluit Experiment-onderwijszorgarrangementen geeft de volgende definitie: een onderwijszorgarrangement is het samengaan van het onderwijs en de zorg als maatwerk voor jongeren met een complexe ondersteuningsbehoefte.
Dit besluit is een uitvoeringsregeling van de Minister voor Primair en Voortgezet onderwijs, die meer ruimte geeft voor maatwerk in het onderwijs. Er zijn afwijkingsmogelijkheden voor locatie, bekostiging, inhoud en tijd: onderwijs kan zo op een andere locatie dan een schoollocatie worden aangeboden. Daarnaast kunnen bekostigingsvoorschriften, voorgeschreven onderwijstijd en kerndoelen verschillen van wat onderwijswetgeving bepaalt. Er mag dus in formele zin worden afgeweken van de wetgeving, om individueel maatwerkonderwijs mogelijk te maken.
Dit is in principe ook mogelijk onder de Variawet, maar dan is jaarlijkse toestemming vereist van zowel de Leerplicht als de Inspectie van het Onderwijs, met alle afstemming, administratie en verantwoording die daarbij komt kijken. De uitvoeringsregeling staat dit echter als experiment toe voor de duur van vijf jaar, zonder jaarlijkse toestemmingsprocedures.
De experimenteerregeling biedt ruimte voor maximaal 80 initiatieven. Het doel van ons NRO-onderzoek onderwijszorgarrangementen is om werkende mechanismen te onderzoeken in de tot de experimenteerregeling toegelaten onderwijszorgarrangementen voor het verminderen en voorkomen van thuiszitten en schooluitval. De overkoepelende onderzoeksvraag hierbij is: wat belooft te werken voor welke leerlingengroepen met welke complexe ondersteuningsbehoeften, met betrekking tot continuïteit van onderwijs, in de onderwijszorgarrangementen die zijn toegelaten tot de experimenteerregeling?
Een onderzoeksconsortium bestaande uit Kohnstamm Instituut, SEO-Economisch Onderzoek, Verwey Jonker Instituut, Nederlands Centrum Jeugdgezondheid en de Universiteit van Amsterdam onderzoeken op basis van subsidie van NRO wat werkzame factoren en mechanismen zijn van de tot het experiment toegelaten projecten.
Als basis voor dit vijf jaar lopende onderzoek is een theoretisch kader opgesteld dat beschrijft welke wetenschappelijke kennis voorhanden is met betrekking tot het bieden van integrale onderwijszorg.
Van Binsbergen, M.H., Lalihatu, E.S., Van Griensven, L., & Rosema, K.W. m.m.v. Van Eijkel, R., Soeterik, I.M. & Vanneste, Y. (2024). Van arrangeren naar includeren. Theoretisch kader van monitoring- en impactonderzoek onderwijszorgarrangementen. Amsterdam: Kohnstamm Instituut, SEO-Economisch Onderzoek, Universiteit van Amsterdam. Utrecht: Verwey Jonker Instituut, Nederlands Centrum Jeugdgezondheid. Rapport 1134.
Het rapport is hier t.z.t. te downloaden na goedkeuring door de programmacommissie van het NRO.
Contactpersonen:
Kohnstamm Instituut: dr. Marion van Binsbergen tot 1 september 2024, dr. Merlijn Karssen vanaf 1 september 2024
SEO-Economisch Onderzoek: dr. Remco van Eijkel
Verwey Jonker Instituut: dr. Inti Soeterik
Nederlands Centrum Jeugdgezondheid: dr. Yvonne Vanneste
Universiteit van Amsterdam: dr. Claudia van der Put
Zie ook:
Van der Berg, E., Van Binsbergen, M., Krepel, A. en Huisman, P. (2021). Afstand overbruggen. Rapport: 22-1 ISBN: 90-5220-165-8.
Hassink, J., Veerman, J.W., De Meyer, R., Van Binsbergen, M.H. & Wesselink, R. (2024). Iedereen binnenboord door de inzet van de groene leeromgeving. Rapport: 24-1.
Van Binsbergen, M.H., Lalihatu, E.S., Rosema, K.W., m.m.v. Vanneste-van Zandvoort, Y.T.M., Wessels, E-J. (2024). Over de relatie tussen gezondheid en onderwijs. Rapport: 1110 ISBN: 94-6321-187-1.
Van Binsbergen, M.H., Pronk, S., Van Schooten, E., Heurter, A. & Verbeek, F. (2019). Niet thuisgeven. Schooluitval vanuit het perspectief van de leerling. Rapport: 1030 ISBN: 978-94-6321-094-2.
Samenwerkingspartners:
SEO Economisch Onderzoek
Verwey Jonker Instituut
Nederlands Centrum Jeugdgezondheid
Universiteit van Amsterdam
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.
Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.
OKWe kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Privacy