Stimuleren onzichtbare talenten

Stimuleren onzichtbare talenten

Inzetten op talentontwikkeling door het benutten van buitenschoolse kennisbronnen van studenten in het hoger onderwijs

Wie je bent of waar je wieg staat, blijkt nog altijd een bepalende rol te spelen in het onderwijs. Uit onderzoek naar schoolloopbanen komt onder andere naar voren dat veel talent niet herkend wordt bij studenten uit gezinnen met een migratieachtergrond. Een belangrijke, niet te onderschatten dimensie, van een brede gelijke kansen aanpak is dan ook het stimuleren van talentontwikkeling. Talenten hebben betrekking op cognitieve vaardigheden, maar ook op bijvoorbeeld sociale, sportieve, creatieve technische en emotionele vakvaardigheden.

Aanpak onderzoek
In dit tweejarige project zetten we samen met docenten binnen twee opleidingen van Hogeschool Inholland in op het stimuleren van verborgen talenten van studenten door buitenschoolse kennisbronnen zichtbaar te maken en te benutten. Onder begeleiding van de onderzoekers ontwikkelen, verbeteren en evalueren de docenten met behulp van ontwerpend onderzoek een aanpak om buitenschoolse kennisbronnen van studenten zichtbaar te maken en te benutten. Daarnaast houden we in beide leerjaren kennisdeelsessies met de deelnemende docenten. We houden tot slot groepsinterviews met de docenten en studenten om ervaringen in kaart te brengen.

Doel onderzoek
We beogen met dit project docenten van Hogeschool Inholland inzicht te geven in welke aanpakken, gericht op de ontwikkeling van talenten van studenten, bijdragen aan een succesvolle afronding van de studie. Het gebruik van buitenschoolse kennisbronnen zal een creatieve invulling van het onderwijscurriculum vergroten en draagt bij aan onderwijsinnovatie. Daarnaast kunnen de opbrengsten van dit project ook buiten deze opleidingen van Inholland worden benut.

De beoogde output van het onderzoek betreft onder andere kennisclips, een podcast met docenten en studenten over de ervaringen met de aanpakken en een handreiking voor docenten gericht op het benutten van buitenschoolse kennisbronnen van studenten.

Dit project wordt mogelijk gemaakt door het Rengelinkfonds, dat ondersteuning geeft aan innovatieve onderwijsprojecten van Hogeschool Inholland.

Projectleider en andere betrokkenen:
Merlijn Karssen
Illa Carrión Braakman
Machteld de Jong (Hogeschool Inholland)
Samir Achbab (Hogeschool Inholland)

Looptijd: september 2024 – juli 2026