Vergroten de leesvaardigheid en het leesplezier van kinderen met leesproblemen als zij rijke teksten aangeboden krijgen?
Rijke teksten zijn authentieke en onaangepaste teksten van buiten het klaslokaal, zoals kinderboeken en krantenartikelen. Ze bevatten een gevarieerd woordenaanbod, inclusief laagfrequente woorden, en wekken verbeelding, emotie of nieuwsgierigheid bij de lezer op.
Rijke teksten kunnen de leesvaardigheid en mogelijk het leesplezier van kinderen met leesproblemen vergroten, onder de juiste omstandigheden. Kinderen met leesproblemen vergroten hun leesvaardigheid door het lezen van uitdagende rijke teksten, boven het niveau, mits zij dit onder de juiste begeleiding doen. Naast begeleid lezen blijkt óók zelfstandig vrijetijdslezen van kinderboeken waardevol. Het is hierbij wenselijk dat zwakke lezers begeleiding krijgen bij het zoeken van een boek dat aansluit bij hun interesse en begeleiding krijgen om ‘in’ het boek te komen (bijvoorbeeld door een stukje samen te lezen). Tot slot bevordert een rijke leescontext, bijvoorbeeld met actieve werkwoorden en verrijkende bijvoeglijk naamwoorden (die meer context bieden), mogelijk ook het leesplezier en de leesmotivatie van kinderen met leesproblemen.
Voor de NRO Kennisrotonde beantwoordden Illa Carrión Braakman, Alexander Krepel (antwoordspecialisten) en Merel de Wit (kennismakelaar) deze vraag. Daarbij raadpleegden ze Anneke Smits.
meer informatie | volledig rapport
