Wat is het effect op de leerresultaten van basisschoolleerlingen als zij devices gebruiken tijdens de les?

Wat is het effect op de leerresultaten van basisschoolleerlingen als zij devices gebruiken tijdens de les?

In het onderwijs zet men steeds vaker laptops, tablets, iPads, Chromebooks en computers in voor educatieve doeleinden. Leerkrachten en leerlingen gebruiken deze devices als communicatiemiddel, voor schrijf- en zoekopdrachten, als manier om te differentiëren of voor het oefenen met automatiseren van kennis en vaardigheden. De inzet van devices in de klas heeft de potentie om leerresultaten van basisschoolleerlingen te verbeteren. Of dat daadwerkelijk gebeurt, hangt af van de manier waarop en de context waarin devices gebruikt worden. Ook hangt dit af van het doel dat leerkrachten hiermee voor ogen hebben. Door de vele toepassingen die devices hebben, is er geen eenduidig overzicht van aspecten die devices in de klas effectief maken om leerresultaten te verhogen.

Voor de NRO Kennisrotonde beantwoordden Sunčica Bruck, Luuk van Griensven (antwoordspecialisten) en Merel de Wit (kennismakelaar) deze vraag.

meer informatie | volledig rapport

logo Kennisrotonde van het NRO