Differentiatie door mbo-2 teams
Praktijkgericht onderzoek naar effecten op motivatie, zelfregulatievaardigheden en studiesucces
Praktijkgericht onderzoek naar effecten op motivatie, zelfregulatievaardigheden en studiesucces
Conijn, J.M., Bokdam, J., Wester, A., Boogaard, M., & Lourens, J. (2023)
RAPPORT: 1112 ISBN: 94-6321-171-0
Tussen 2019 en 2023 hebben onderzoekers van Kohnstamm Instituut en Oberon samen met vijf verschillende mbo niveau 2-opleidingen een praktijkgericht ontwikkelonderzoek uitgevoerd naar gedifferentieerd onderwijs. De hoofdvraag in het onderzoek luidt: Welke vormen van differentiatie leiden, onder welke voorwaarden, tot een toename van zelfregulatie, motivatie en studiesucces van studenten in mbo niveau 2 Beroeps Opleidende Leerweg (BOL)-opleidingen?
Deelnemende onderwijsteams hebben elk een eigen differentiatieaanpak ontwikkeld. Deze varieert van het opstellen van persoonlijke leerdoelen over modules of leereenheden heen, tot het aanpassen van opleidingsduur, tempo en volgorde van leereenheden. In elk van de ontwikkelde aanpakken krijgen studenten meer regie over hun eigen leerproces.
Om de hoofdvraag van het onderzoek te beantwoorden hebben de onderzoekers studenten, docenten en ontwikkelaars van de gedifferentieerde aanpakken geïnterviewd. Studenten hebben daarnaast een vragenlijst ingevuld over het door hun ervaren onderwijsaanbod en hun motivatie, waargenomen competentie en zelfregulatievaardigheden. In een effectstudie is de ontwikkeling van motivatie, zelfregulatievaardigheden en studiesucces van studenten in opleidingen met een gedifferentieerde aanpak, vergeleken met de ontwikkeling van studenten in controle-opleidingen zonder gedifferentieerde aanpak.
Docenten zien een toename in zelfregulatievaardigheden bij studenten en hebben de indruk dat studenten gemiddeld sterker gemotiveerd zijn. Zij merken ook dat studenten zich meer verantwoordelijk voelen over hun studievoortgang en dat hun eigenaarschap over het studieproces groeit. Volgens docenten zijn er echter ook studenten die moeite (blijven) hebben met zelfregulerend leren.
Studenten zien op het gebied van zelfregulatie vooral dat ze bewuster zijn van hun leerdoelen. Wel vinden ze het lastig om een effect in te schatten op hun motivatie, omdat ze enkel de huidige aanpak kennen. De meeste studenten zijn blij met de vrijheid om de studie op eigen tempo te kunnen volgen. Een (kleiner) deel van de studenten vindt de keuzevrijheid die ze hierin krijgen lastig. Het zorgt bij deze groep voor uitstelgedrag en hierdoor uiteindelijk ook voor stress.
Studenten en docenten zien nog geen effecten op het studiesucces, onder meer omdat de gedifferentieerde aanpak bij de meeste van de deelnemende opleidingen (o.a. als gevolg van de coronamaatregelen) vertraagd is ingevoerd. De gevolgen van de coronamaatregelen maken het moeilijk een goede vergelijking te maken met eerdere lesjaren, bijvoorbeeld in het aandeel versnellers of vertragers.
Studenten van opleidingen met een gedifferentieerde onderwijsaanpak ervaren daadwerkelijk ook meer differentiatie dan studenten van controle-opleidingen zonder gedifferentieerde aanpak. De effectstudie biedt echter geen ondersteuning voor positieve effecten van gedifferentieerde aanpakken op de zelfregulatie, motivatie en studiesucces van studenten. Dit kan (deels) verklaard worden door beperkingen van het onderzoek, zoals een lage respons en beperkingen van zelfrapportagevragenlijsten voor het meten van studentuitkomsten. Anderzijds is het ook mogelijk dat de ontwikkelde gedifferentieerde aanpakken slechts bij een deel van de studenten leiden tot een toename van motivatie en zelfregulatievaardigheden.
Interviews met studenten en onderwijsteams bieden inzicht in de voorwaarden waaronder gedifferentieerde aanpakken leiden tot positieve opbrengsten voor studenten:
Voldoende coaching van studenten lijkt een voorwaarde voor positieve opbrengsten van gedifferentieerde aanpakken waarbij studenten en docenten de regie over het leerproces delen. Met name voor studenten met beperkte zelfregulatievaardigheden is dit het geval. Peerfeedback van medestudenten kan hierbij ook helpend zijn.
Het werken met persoonlijke leerdoelen van studenten kan tot positieve opbrengsten leiden, mits wordt gefocust op de kwaliteit van en reflectie op de persoonlijke leerdoelen in plaats van de kwantiteit. Opleidingen kunnen hun studenten beter minder leerdoelen laten formuleren en docenten en (mede-)studenten hier veel aandacht aan laten besteden, dan studenten veel verschillende leerdoelen op te laten stellen, waarop zij weinig tot geen begeleiding of input krijgen.
Gedifferentieerd onderwijs levert meer op als het les- en informatiemateriaal rondom de gedifferentieerde aanpak aantrekkelijk en overzichtelijk is voor studenten en docenten. Als de uitleg van de gedifferentieerde aanpak studenten en docenten veel tijd kost, gaat dat ten koste van de motivatie van studenten én van docenten.
Studenten van verschillende opleidingen geven aan dat ze meer gemotiveerd zouden zijn als er meer gedifferentieerd zou worden op inhoud en/of ze meer uitgedaagd zouden worden. Studenten willen bijvoorbeeld opdrachten kunnen overslaan die te makkelijk zijn, een herhaling vormen van opdrachten die ze al hebben gemaakt, of die niet relevant zijn voor het specifieke beroep dat ze ambiëren.
Conijn, J.M., Bokdam, J., Wester, A., Boogaard, M., & Lourens, J. (2023). Verschil maken. Een praktijkgericht onderzoek naar differentiatie door mbo-2 teams. Kohnstamm Instituut. Rapport 1112.
Wester, A., Bokdam, J., & Conijn, J.M. (2023). Gedifferentieerd Onderwijs in MBO Niveau 2: Effecten en Inzichten. Profiel, 32, p. 22-25.
Binnen het onderzoek zijn verschillende producten ontwikkeld voor praktijkprofessionals:
Contactpersoon: Judith Conijn
Zie ook:
Differiënteren in het mbo
Is het gebruik van een Persoonlijk Ontwikkelplan of Persoonlijk Actieplan effectief voor het verbeteren van motivatie en leeruitkomsten van mbo-studenten?
Samenwerkingspartners:
Oberon onderzoek en advies
ROC van Flevoland
Regio College
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.
Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.
OKWe kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Privacy