Kohnstamm Instituut participeert in de Kennisrotonde
loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk
loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk
De Kennisrotonde van NRO heeft als doel de toepassing van bevindingen uit onderwijsonderzoek in de onderwijspraktijk te bevorderen. Onderwijsprofessionals kunnen vragen inbrengen en kennismakelaars van de Kennisrotonde, ervaren onderzoekers, formuleren een antwoord. Zij doen dat op basis van een beknopte analyse van de literatuur en/of raadpleging van deskundigen. Wouter Schenke is een van de kennismakelaars. De context van het Kohnstamm Instituut zorgt daarbij voor brede expertise.
De vragen en antwoorden worden in een kennisbank toegankelijk gemaakt voor alle onderwijsprofessionals in Nederland.
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.
Hoe zorg je dat vwo-leerlingen onderzoekende competenties aanleren ter voorbereiding op het wetenschappelijk onderwijs?
/in Vragen uit de praktijk, NieuwsLeerlingen voeren op kleine schaal onderzoek uit tijdens hun middelbare schooltijd. Een leraar kan de onderzoekende houding van leerlingen stimuleren door hen te laten werken aan een onderzoeksvraagstuk, dat hen zelf interesseert en waarbij zij nieuwe kennis opdoen.
Hoe kunnen pabo-docenten de ontwikkeling van de schrijfvaardigheid van hun studenten versterken?
/in Vragen uit de praktijk, NieuwsHoe kunnen pabo-docenten de ontwikkeling van de schrijfvaardigheid van hun studenten versterken? Vooral motivatie lijkt een belangrijke factor in het goed schrijven. Studenten moeten vertrouwen ontwikkelen in hun schrijfvaardigheden.
Wat is de invloed van het gebruik van digitale media door kinderen thuis op taakgerichtheid en concentratie op school?
/in Vragen uit de praktijk, NieuwsHet veelvuldig en vroegtijdig mediagebruik lijkt door het niet-interactieve karakter daarvan ten koste te gaan van aandacht en concentratie.
Hoe kun je bevorderen dat meer vmbo-leerlingen kiezen voor bèta-techniek?
/in Vragen uit de praktijkLeerlingen (technisch) zelfvertrouwen laten ontwikkelen en facetten van techniek tonen, gekoppeld aan loopbaangesprekken geeft hen een beter beeld van techniek en hun mogelijkheden.
Welke factoren beïnvloeden het schoolloopbaansucces in het voortgezet onderwijs van leerlingen met gedragsproblemen en/of psychiatrische problemen die uitstromen uit het speciaal (basis)onderwijs?
/in Vragen uit de praktijkLeerpotentieeltests zijn nuttig als indicatie van de ondersteuningsbehoefte van probleemleerlingen en onderbouwen de voorspelling van hun mogelijkheden in het vervolgonderwijs.
Hoe kunnen leernetwerken van schoolleiders bijdragen aan hun professionele ontwikkeling?
/in Vragen uit de praktijkVoorwaarden voor effectiviteit zijn: koppeling theorie en praktijk, intensieve, actieve opdrachten in de school en input van experts. Gezamenlijke leerdoelen bepalen is wenselijk.
Hoe kun je samenwerkend leren zo inzetten dat het een positief effect heeft op de leerprestaties?
/in Vragen uit de praktijkGoede interactie tussen groepsleden en een juridische didactische vormgeving zijn essentieel. (Getrainde) leerkrachten moeten leerlingen voorbereiden en ondersteunen bij samenwerken.
Hoe ontwikkelen zorgleerlingen zich in het reguliere basisonderwijs in taal, lezen, rekenen en sociaal-emotioneel, vergeleken met leerlingen in het speciaal basisonderwijs?
/in Vragen uit de praktijkZorgleerlingen in het bo en sbo lopen hun achterstanden doorgaans niet in, maar bij technisch lezen ontwikkelen leerlingen in het sbo zich sneller dan in het bo.
Hoe kan de kwaliteit van pauzes in het basisonderwijs worden verbeterd?
/in Vragen uit de praktijkHet schoolplein verdelen in zones, los spelmateriaal met instructie en het eerlijker verdelen van hotspots hebben een positief effect op de activiteiten van leerlingen tijdens de pauzes.
Hoe moeten oudergesprekken worden ingevuld naar tevredenheid van zowel ouders als leraren?
/in Vragen uit de praktijkOudergesprekken blijken effectief wanneer er ruimte is voor uitwisseling, er vertrouwen is en een focus op onderwijsondersteunend gedrag. Gespreksprotocollen bieden ondersteuning.
Hoe kunnen leerlingen in groep 3/4 zonder lesmethode vlot en accuraat leren lezen met ontwikkelingsgericht onderwijs?
/in Vragen uit de praktijkLeerlingen met moeite met automatiseren van woordherkenning, moeten geschikt leesmateriaal krijgen. Leerkrachten hebben hiervoor professionalisering in gerichte instructie nodig.
Welk instrument kan doelen van gepersonaliseerd leren naar het model van Kunskapsskolan-onderwijs meten, vooral motivatie en zelfregulering?
/in Vragen uit de praktijkKunskapsskolan-onderwijs heeft mogelijk een positief effect op motivatie en zelfsturing. Nederlandstalige versies van de meetinstrumenten zijn lastig te vinden en gebruiken.
Welke didactische aanpak van een programma voor brede talentontwikkeling heeft een positief effect op de motivatie van leerlingen?
/in Vragen uit de praktijkDe motivatie wordt bevorderd door leerlingen hun eigen leerproces in handen te geven, samen te laten werken, aan te sluiten bij de leefwereld van de leerlingen en te differentiëren.
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB) en het effect op loopbanen van vo-leerlingen
/in Vragen uit de praktijkDe ontwikkeling van loopbaancompetenties vereist een begeleiding in dialoog, gericht op reflectie en betekenisgeving van de opgedane (werk)ervaringen, maar is nog geen gemeengoed.
Over welke competenties moeten mentoren in het mbo beschikken om voortijdig schoolverlaten terug te dringen?
/in Vragen uit de praktijkEffectieve interventies zetten in op aanleren van studievaardigheden, ontwikkelen van een loopbaanperspectief, aandacht voor het schoolklimaat en het bevorderen van sociale cohesie.
Waar moet een lesobservatie-instrument aan voldoen om de ontwikkeling van startende leraren in het primair onderwijs te volgen?
/in Vragen uit de praktijkEen observatie-instrument voor het volgen van leraren moet kwalitatief goed en objectief zijn en afgestemd zijn op de context van de school en het doel.
Wat zijn effectieve methoden voor leesbevordering in groep 4-8 van het basisonderwijs?
/in Vragen uit de praktijkDoor de leesmotivatie van leerlingen te verhogen, een grote variatie van boeken te bieden, leerlingen te helpen met kiezen en tijd te geven voor lezen, wordt het lezen bevorderd.
Hoe kunnen scholen betrokkenheid van ouders versterken en wat vraagt dit van de leerkrachten?
/in Vragen uit de praktijkEducatief partnerschap met voldoende ruimte voor inbreng van ouders en onbevooroordeeld zijn van scholen versterkt de wederzijdse betrokkenheid van ouders én school.
Wat is effectief leesonderwijs voor sbo-leerlingen met lees- en leerachterstanden en gedragsproblematiek?
/in Vragen uit de praktijkIn het onderwijs moet de nadruk liggen op tekstbegrip, relevante vakinhoud en aansluiting bij de belangstelling van leerlingen. Intensieve begeleiding is een voorwaarde.
Wat zijn de ervaringen met vakspecialisatie in het primair onderwijs en wat zijn de effecten?
/in Vragen uit de praktijkVormen van vakspecialisatie komen weinig voor in het po. Verwachte positieve effecten treden soms op, maar nadelen zijn er ook, met name voor probleemleerlingen,
Hoe kunnen scholen voorkomen dat kinderen vooroordelen ontwikkelen op basis van huidskleur, etniciteit of religie?
/in Vragen uit de praktijkAanpakken die contact tussen verschillende (etnische) groepen stimuleren, en die empathie en perspectief nemen bevorderen, blijken daarvoor een goede insteek.
Welke vormen van taakbeleid bestaan er in het vo en wat is het effect op de werkdruk?
/in Vragen uit de praktijkMeer kwalitatief taakbeleid rekening houdend met interesse en geschiktheid van docenten en met meer zeggenschap, kan een gunstig effect hebben op de ervaren werkdruk door docenten.
Kan muziek(onderwijs) kinderen met taalontwikkelingsstoornissen helpen hun taalvaardigheid te verbeteren?
/in Vragen uit de praktijkTrainen van muzikale vaardigheden kan nuttig zijn voor kinderen met taalontwikkelingsstoornissen: het helpt o.a. bij klankonderscheiding en herkenning van syntactische structuren.
Over welke kennis en vaardigheden op ict-gebied moeten leerlingen beschikken als zij uitstromen uit het praktijkonderwijs? En hoe kunnen zij die verwerven?
/in Vragen uit de praktijkDigitale geletterdheid is belangrijk voor deelname aan de maatschappij. Praktijkschoolleerlingen krijgen van thuis minder begeleiding, dus taak voor het onderwijs.