• ONDERZOEK
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
  • Klik om het zoekinvoerveld te openen Klik om het zoekinvoerveld te openen Zoek
  • Menu Menu
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Impact van inclusief onderwijs

    De overheid wil dat in 2035 alle leerlingen, met en zonder speciale ondersteuningsbehoeften, samen én dichtbij huis naar school gaan. Dit klinkt veelbelovend, maar wat weten we eigenlijk uit onderzoek over de effecten van inclusief onderwijs?

    Lees meer
  • The sustainable development of schools as professional learning communities: educators’ views

    Wat maakt dat scholen zich duurzaam kunnen ontwikkelen als professionele leergemeenschap (PLG)?In dit artikel voor Educational Research onderzoeken we hoe scholen hun ontwikkeling als PLG vormgaven, welke interventies daaraan bijdroegen, en wat nodig is om samenwerking en collectief leren blijvend te versterken.

    Enkele…

    Lees meer
  • Zijn klankgebaren effectief om leren lezen op de basisschool te ondersteunen?

    Of kinderen die leren lezen in hun eerste taal baat hebben bij klankgebaren, kunnen we niet met zekerheid zeggen. Daar is nog te weinig onderzoek naar gedaan. Wel zijn er uit studies onder tweedetaalleerders aanwijzingen dat klankgebaren kunnen helpen om een taal te leren.

    Lees meer
Vorige Vorige VorigeVolgende Volgende Volgende
123

De inzet van een ambtelijk secretaris medezeggenschap in het funderend onderwijs

31 oktober 2025/in Onderzoek

Achtergrond en aanleidingDe medezeggenschapsraad (MR) heeft als belangrijkste taak het behartigen van de belangen van personeel, ouders en (in het voortgezet onderwijs) leerlingen bij beslissingen over het schoolbeleid. De bevoegdheden van de MR zijn vastgelegd in de Wet medezeggenschap op scholen (WMS). De MR vertegenwoordigt de belangen op schoolniveau, terwijl de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) in […]

Lees meer
https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2025/10/nieuw-onderzoek-301025_De-inzet-van-een-ambtelijk-secretaris-medezeggenschap-in-het-funderend-onderwijs.jpg 900 1600 Edgar https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2022/05/Logo-Kohnstamm-Instituut-RGB-220511.svg Edgar2025-10-31 11:00:002025-10-31 11:03:52De inzet van een ambtelijk secretaris medezeggenschap in het funderend onderwijs

Impact van inclusief onderwijs

28 oktober 2025/in Nieuws

De overheid wil dat in 2035 alle leerlingen, met en zonder speciale ondersteuningsbehoeften, samen én dichtbij huis naar school gaan. Dit klinkt veelbelovend, maar wat weten we eigenlijk uit onderzoek over de effecten van inclusief onderwijs?

Lees meer
https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2025/10/JSW_Impact-van-inclusief-onderwijs.jpg 900 1600 Edgar https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2022/05/Logo-Kohnstamm-Instituut-RGB-220511.svg Edgar2025-10-28 10:58:532025-10-28 11:00:14Impact van inclusief onderwijs

The sustainable development of schools as professional learning communities: educators’ views

23 oktober 2025/in Nieuws

Wat maakt dat scholen zich duurzaam kunnen ontwikkelen als professionele leergemeenschap (PLG)?In dit artikel voor Educational Research onderzoeken we hoe scholen hun ontwikkeling als PLG vormgaven, welke interventies daaraan bijdroegen, en wat nodig is om samenwerking en collectief leren blijvend te versterken. Enkele aanbevelingen: Lees het volledige artikel hier: The sustainable development of schools as […]

Lees meer
https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2022/12/1099-Duurzame-ontwikkeling-van-de-school-als-professionele-leergemeenschap-jpg.webp 900 1600 Edgar https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2022/05/Logo-Kohnstamm-Instituut-RGB-220511.svg Edgar2025-10-23 11:38:562025-10-29 14:29:54The sustainable development of schools as professional learning communities: educators’ views

Waardering praktijkgericht onderwijs III

1 oktober 2025/in Onderzoek onderwijsvernieuwing

Het meten van praktijkgerichte vaardigheden via een digitaal toetsmodel In dit onderzoek wordt vanuit de Universiteit Twente, Cito, Oberon en Kohnstamm Instituut onderzocht of een digitaal toetsmodel ondersteunend kan zijn voor het meten van praktijkgerichte vaardigheden. Het ministerie van OCW wil weten hoe je praktijkgerichte vaardigheden meetbaar kan maken en zodanig inzichtelijk kan krijgen dat […]

Lees meer
https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2025/10/nieuw-onderzoek-011025_Waardering-praktijkgericht-onderwijs-III.jpg 900 1600 Edgar https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2022/05/Logo-Kohnstamm-Instituut-RGB-220511.svg Edgar2025-10-01 16:03:162025-10-01 16:03:24Waardering praktijkgericht onderwijs III

Schoolloopbanen PO-VO Amsterdam Nieuw-West

26 september 2025/in Onderzoek gelijke kansen

In hoeverre komen de schooladviezen die aan PO-leerlingen gegeven worden overeen met de leerprestaties van de leerlingen in het VO?  De schoolloopbaan is de gehele route die een leerling doorloopt tijdens zijn tijd op school. Dit kan gaan om de in- en uitstroom van het ene leerjaar naar een ander leerjaar, of een overgang van […]

Lees meer
https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2024/07/nieuws-160724_Monitor-speciaal-onderwijs.jpg 900 1600 Edgar https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2022/05/Logo-Kohnstamm-Instituut-RGB-220511.svg Edgar2025-09-26 11:00:002025-09-26 11:33:37Schoolloopbanen PO-VO Amsterdam Nieuw-West

DECIDE: Democratizing AI – Empowering Citizens through Transparent Decision-making 

23 september 2025/in Onderzoek onderwijsvernieuwing

AI-literacy education in Citizen-Support Systems  Burgers worden steeds vaker geconfronteerd met beslissingen die mede door AI-systemen over hen worden genomen in bijvoorbeeld de gezondheidszorg en overheidsdiensten. Vaak gebeurt dit zonder dat het AI-systeem die beslissing kan uitleggen. Het DECIDE-project wil dit veranderen. Wetenschappers uit diverse disciplines, zoals computerwetenschappen, filosofie, ethiek, psychologie, recht, bestuurs- en bedrijfswetenschappen […]

Lees meer
https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2025/09/DECIDE.jpg 900 1600 Edgar https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2022/05/Logo-Kohnstamm-Instituut-RGB-220511.svg Edgar2025-09-23 10:12:432025-09-23 10:12:49DECIDE: Democratizing AI – Empowering Citizens through Transparent Decision-making 

Zijn klankgebaren effectief om leren lezen op de basisschool te ondersteunen?

16 september 2025/in Nieuws, Vragen uit de praktijk

Of kinderen die leren lezen in hun eerste taal baat hebben bij klankgebaren, kunnen we niet met zekerheid zeggen. Daar is nog te weinig onderzoek naar gedaan. Wel zijn er uit studies onder tweedetaalleerders aanwijzingen dat klankgebaren kunnen helpen om een taal te leren.

Lees meer
https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2025/09/KR-2339.jpg 900 1600 Edgar https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2022/05/Logo-Kohnstamm-Instituut-RGB-220511.svg Edgar2025-09-16 18:50:312025-09-16 18:50:36Zijn klankgebaren effectief om leren lezen op de basisschool te ondersteunen?

Zonder diploma van het vo overstappen naar het mbo

21 augustus 2025/in Onderzoek beroepsonderwijs, Onderzoek passend onderwijs

Kohnstamm Instituut voert onderzoek uit naar jongeren die zonder diploma vanuit het vo naar het mbo overstappen.

Lees meer
https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2025/08/nieuw-onderzoek-200825_Zonder-diploma-van-het-vo-overstappen-naar-het-mbo.jpg 900 1600 Edgar https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2022/05/Logo-Kohnstamm-Instituut-RGB-220511.svg Edgar2025-08-21 14:31:312025-08-21 14:31:37Zonder diploma van het vo overstappen naar het mbo

Monitor medezeggenschap in het mbo

19 augustus 2025/in Onderzoek beroepsonderwijs

Kohnstamm Instituut voert de monitor medezeggenschap mbo uit. De resultaten geven inzicht in de samenwerking tussen de medezeggenschapsraden en de governance-driehoek, en de wijze waarop de medezeggenschapsraden worden gefaciliteerd.

Lees meer
https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2025/08/nieuw-onderzoek-190825_Monitor-medezeggenschap-in-het-mbo.jpg 900 1600 Edgar https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2022/05/Logo-Kohnstamm-Instituut-RGB-220511.svg Edgar2025-08-19 14:18:392025-10-01 13:46:19Monitor medezeggenschap in het mbo

Welke interventies stimuleren leraren om vaker en met meer plezier te lezen, en welk effect heeft dit op hun leesonderwijs?

27 juni 2025/in Nieuws, Vragen uit de praktijk

Vergroten de leesvaardigheid en het leesplezier van kinderen met leesproblemen als zij rijke teksten aangeboden krijgen?

Lees meer
https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2025/06/KR-2573.jpg 900 1600 Edgar https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2022/05/Logo-Kohnstamm-Instituut-RGB-220511.svg Edgar2025-06-27 10:01:422025-06-27 10:01:54Welke interventies stimuleren leraren om vaker en met meer plezier te lezen, en welk effect heeft dit op hun leesonderwijs?
Pagina 1 van 20123›»

Ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties

Abonneer u nu en ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.

Door u te abonneren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

deel deze pagina
  • Delen op Facebook
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
Search Search

Onderzoeksthema’s

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Archief

Bekijk het overzicht van de publicaties van het Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Bekijk het overzicht van de publicaties van Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Kennisrotonde

Kohnstamm Instituut participeert in de Kennisrotonde, loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk.

Recent verschenen

  • Van arrangeren naar includeren
    Van arrangeren naar includeren5 november 2025 - 12:01
  • Monitor experiment onderwijszorgarrangementen16 oktober 2025 - 19:26

Nieuwsbrief

Abonneer op onze nieuwsbrief en ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.

Door u te abonneren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

Onderzoeken en publicaties

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Partners en samenwerkingen

  • Netwerk Effectief Jeugdstelsel
  • Evaluatie passend onderwijs
  • Cohortonderzoek Onderwijsloopbanen
  • Vereniging voor beleidsonderzoek
  • Kennisrotonde
  • Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam

Kohnstamm Instituut

Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp.

Copyright 2025 Kohnstamm Instituut UvA BV
zelfstandig onderdeel van de Universiteit van Amsterdam
  • Privacy
  • Kwaliteitsbeleid
  • Contact
Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde