Ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties
Abonneer u nu en ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.
Door u te abonneren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

De inzet van een ambtelijk secretaris medezeggenschap in het funderend onderwijs
/in OnderzoekAchtergrond en aanleidingDe medezeggenschapsraad (MR) heeft als belangrijkste taak het behartigen van de belangen van personeel, ouders en (in het voortgezet onderwijs) leerlingen bij beslissingen over het schoolbeleid. De bevoegdheden van de MR zijn vastgelegd in de Wet medezeggenschap op scholen (WMS). De MR vertegenwoordigt de belangen op schoolniveau, terwijl de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) in […]
Impact van inclusief onderwijs
/in NieuwsDe overheid wil dat in 2035 alle leerlingen, met en zonder speciale ondersteuningsbehoeften, samen én dichtbij huis naar school gaan. Dit klinkt veelbelovend, maar wat weten we eigenlijk uit onderzoek over de effecten van inclusief onderwijs?
The sustainable development of schools as professional learning communities: educators’ views
/in NieuwsWat maakt dat scholen zich duurzaam kunnen ontwikkelen als professionele leergemeenschap (PLG)?In dit artikel voor Educational Research onderzoeken we hoe scholen hun ontwikkeling als PLG vormgaven, welke interventies daaraan bijdroegen, en wat nodig is om samenwerking en collectief leren blijvend te versterken. Enkele aanbevelingen: Lees het volledige artikel hier: The sustainable development of schools as […]
Waardering praktijkgericht onderwijs III
/in Onderzoek onderwijsvernieuwingHet meten van praktijkgerichte vaardigheden via een digitaal toetsmodel In dit onderzoek wordt vanuit de Universiteit Twente, Cito, Oberon en Kohnstamm Instituut onderzocht of een digitaal toetsmodel ondersteunend kan zijn voor het meten van praktijkgerichte vaardigheden. Het ministerie van OCW wil weten hoe je praktijkgerichte vaardigheden meetbaar kan maken en zodanig inzichtelijk kan krijgen dat […]
Schoolloopbanen PO-VO Amsterdam Nieuw-West
/in Onderzoek gelijke kansenIn hoeverre komen de schooladviezen die aan PO-leerlingen gegeven worden overeen met de leerprestaties van de leerlingen in het VO? De schoolloopbaan is de gehele route die een leerling doorloopt tijdens zijn tijd op school. Dit kan gaan om de in- en uitstroom van het ene leerjaar naar een ander leerjaar, of een overgang van […]
DECIDE: Democratizing AI – Empowering Citizens through Transparent Decision-making
/in Onderzoek onderwijsvernieuwingAI-literacy education in Citizen-Support Systems Burgers worden steeds vaker geconfronteerd met beslissingen die mede door AI-systemen over hen worden genomen in bijvoorbeeld de gezondheidszorg en overheidsdiensten. Vaak gebeurt dit zonder dat het AI-systeem die beslissing kan uitleggen. Het DECIDE-project wil dit veranderen. Wetenschappers uit diverse disciplines, zoals computerwetenschappen, filosofie, ethiek, psychologie, recht, bestuurs- en bedrijfswetenschappen […]
Zijn klankgebaren effectief om leren lezen op de basisschool te ondersteunen?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkOf kinderen die leren lezen in hun eerste taal baat hebben bij klankgebaren, kunnen we niet met zekerheid zeggen. Daar is nog te weinig onderzoek naar gedaan. Wel zijn er uit studies onder tweedetaalleerders aanwijzingen dat klankgebaren kunnen helpen om een taal te leren.
Zonder diploma van het vo overstappen naar het mbo
/in Onderzoek beroepsonderwijs, Onderzoek passend onderwijsKohnstamm Instituut voert onderzoek uit naar jongeren die zonder diploma vanuit het vo naar het mbo overstappen.
Monitor medezeggenschap in het mbo
/in Onderzoek beroepsonderwijsKohnstamm Instituut voert de monitor medezeggenschap mbo uit. De resultaten geven inzicht in de samenwerking tussen de medezeggenschapsraden en de governance-driehoek, en de wijze waarop de medezeggenschapsraden worden gefaciliteerd.
Welke interventies stimuleren leraren om vaker en met meer plezier te lezen, en welk effect heeft dit op hun leesonderwijs?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkVergroten de leesvaardigheid en het leesplezier van kinderen met leesproblemen als zij rijke teksten aangeboden krijgen?