Expertise:
Cynthia Groff is gespecialiseerd in onderzoek naar meertaligheid en diversiteit in educatieve contexten, taalbeleid, taalideologie, geletterdheid in meerdere talen (biliteracy), discoursanalyse, en identiteit van minderheden.
Cynthia Groff is gespecialiseerd in onderzoek naar meertaligheid en diversiteit in educatieve contexten, taalbeleid, taalideologie, geletterdheid in meerdere talen (biliteracy), discoursanalyse, en identiteit van minderheden.
Cynthia Groff studeerde educatieve taalkunde (educational linguistics) aan de Graduate School of Education van de University of Pennsylvania en promoveerde in 2010. Haar onderzoek naar taalbeleid en -ideologie richt zich op de geschiktheid van het onderwijs voor taalkundige minderheden en de ervaringen en discoursen van minderheidsjongeren met betrekking tot taal en verbondenheid. Voor haar promotieonderzoek in Noord-India ontving ze de Comparative and International Education Society’s Language Issues Dissertation Award, de Educational Linguistics International Award van de University of Pennsylvania, de American Association of University Women’s Dissertation Fellowship en vier Foreign Language and Area Studies Fellowships. Op haar proefschrift is een boek gebaseerd, getiteld The ecology of language in multilingual India: Voices of women and educators in the Himalayan foothills. Tijdens haar opleiding werkte zij als onderzoeksassistent bij het International Literacy Institute van de University of Pennsylvania en bij het Center for Data Driven Research in Education aan John Hopkins University. Ook werkte zij als redactielid voor de academische tijdschriften Anthropology and Education Quarterly en Working Papers in Educational Linguistics.
In het kader van postdoctoraal onderzoek aan de Université Laval in Québec interviewde ze minderheidsjongeren, waarbij ze discoursen en identiteitskeuzes analyseerde binnen hun taalkundige en educatieve context. Tijdens een affiliatie aan de Universidad Autónoma Metropolitana in Mexico deed ze onderzoek naar landelijke Purhepecha-Spaanse tweetalige scholen, waarvoor ze de National Academy of Education/Spencer Foundation Postdoctoral Fellowship ontving. Daarna heeft ze een Marie Skłodowska-Curie Individual Fellowship gekregen voor onderzook aan de Universiteit Leiden: een mixed-methods project getiteld “Voices of belonging: Minority identities, language and education in the Netherlands.” Daar concentreerde Cynthia zich op discoursen over culturele en taalkundige diversiteit, en vooral op de rol van taal en onderwijs bij het ontwikkelen van een gevoel van ‘erbij horen’ onder jongeren op middelbare scholen met een cultureel en linguïstisch diverse samenstelling. Naast haar werk bij Kohnstamm Instituut was Cynthia ook gastonderzoeker op de KNAW.
Meer publicaties van Cynthia Groff (een nieuw venster wordt geopend)
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.