• ONDERZOEK
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
  • Klik om het zoekinvoerveld te openen Klik om het zoekinvoerveld te openen Zoek
  • Menu Menu
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn

dr. Cynthia Groff – Onderzoeker

020 214 14 00 E-mail LinkedIn Orcid

Expertise:

Cynthia Groff is gespecialiseerd in onderzoek naar meertaligheid en diversiteit in educatieve contexten, taalbeleid, taalideologie, geletterdheid in meerdere talen (biliteracy), discoursanalyse, en identiteit van minderheden.

Cynthia Groff studeerde educatieve taalkunde (educational linguistics) aan de Graduate School of Education van de University of Pennsylvania en promoveerde in 2010. Haar onderzoek naar taalbeleid en -ideologie richt zich op de geschiktheid van het onderwijs voor taalkundige minderheden en de ervaringen en discoursen van minderheidsjongeren met betrekking tot taal en verbondenheid. Voor haar promotieonderzoek in Noord-India ontving ze de Comparative and International Education Society’s Language Issues Dissertation Award, de Educational Linguistics International Award van de University of Pennsylvania, de American Association of University Women’s Dissertation Fellowship en vier Foreign Language and Area Studies Fellowships. Op haar proefschrift is een boek gebaseerd, getiteld The ecology of language in multilingual India: Voices of women and educators in the Himalayan foothills. Tijdens haar opleiding werkte zij als onderzoeksassistent bij het International Literacy Institute van de University of Pennsylvania en bij het Center for Data Driven Research in Education aan John Hopkins University. Ook werkte zij als redactielid voor de academische tijdschriften Anthropology and Education Quarterly en Working Papers in Educational Linguistics.

In het kader van postdoctoraal onderzoek aan de Université Laval in Québec interviewde ze minderheidsjongeren, waarbij ze discoursen en identiteitskeuzes analyseerde binnen hun taalkundige en educatieve context. Tijdens een affiliatie aan de Universidad Autónoma Metropolitana in Mexico deed ze onderzoek naar landelijke Purhepecha-Spaanse tweetalige scholen, waarvoor ze de National Academy of Education/Spencer Foundation Postdoctoral Fellowship ontving. Daarna heeft ze een Marie Skłodowska-Curie Individual Fellowship gekregen voor onderzook aan de Universiteit Leiden: een mixed-methods project getiteld “Voices of belonging: Minority identities, language and education in the Netherlands.” Daar concentreerde Cynthia zich op discoursen over culturele en taalkundige diversiteit, en vooral op de rol van taal en onderwijs bij het ontwikkelen van een gevoel van ‘erbij horen’ onder jongeren op middelbare scholen met een cultureel en linguïstisch diverse samenstelling. Naast haar werk bij Kohnstamm Instituut was Cynthia ook gastonderzoeker op de KNAW.

Publicaties

1140 - Impactmeting Landelijke GKA Agenda Taal & Ouders
16 december 2024/door Edgar

Impactmeting Landelijke GKA Agenda Taal & Ouders

In dit onderzoek is nagegaan wat de impact is van de onderdelen van de Landelijke GKA Agenda Taal & Ouders, op visieomslag en professioneel handelen van pm’ers/leerkrachten, schoolleiders en beleidsmakers.
1100 Health, Literacy and Educational Attainment
21 mei 2024/door Edgar

Health, Literacy and Educational Attainment

Health, literacy, and educational attainment. A rapid Cross-disciplinary Review of the Literature on (Low) Health Literacy across the Lifespan.
podcast met Cynthia Groff
17 januari 2024/door Edgar

Perspectieven van ouders en professionals op omgaan met meertaligheid

Podcast aflevering 3 uit de serie 'In gesprek met ...'
1101-Perspectiefwisseling in het omgaan met meertaligheid
4 januari 2024/door Edgar

Perspectiefwisseling in het omgaan met meertaligheid

Welke perspectieven over meertaligheid hebben ouders en professionals ervaren, vroeger en nu?
Taal in het gezin: Wat werkt volgens de experts?
1 november 2023/door Edgar

Taal in het gezin: wat werkt volgens de experts?

Op verzoek van het Expertisepunt Basisvaardigheden hebben ervaringsdeskundigen en experts uit de wetenschap en praktijk op een rij gezet wat werkt bij de taalontwikkeling van kinderen in gezinnen.
Grip op geoorloofd verzuim
17 oktober 2023/door Edgar

Grip op geoorloofd verzuim

Schoolbeleid en registratie aanwezigheid en afwezigheid
8 juni 2023/door Edgar

Schoolbeleid en registratie aanwezigheid en afwezigheid

Meer tijd nodig voor verplicht verzuimbeleid en registratiecategorieën.
1098-Wat werkt in het betrekken van laagopgeleide NT1- en NT2-ouders bij de ontluikende geletterdheid van hun kinderen?
12 januari 2023/door Edgar

Wat werkt in het betrekken van laagopgeleide NT1- en NT2-ouders bij de ontluikende geletterdheid van hun kinderen?

Meer publicaties van Cynthia Groff (een nieuw venster wordt geopend)

deel deze pagina
  • Delen op Facebook
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
Search Search

Onderzoeksthema’s

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Archief

Bekijk het overzicht van de publicaties van het Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Bekijk het overzicht van de publicaties van Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Kennisrotonde

Kohnstamm Instituut participeert in de Kennisrotonde, loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk.

Recent verschenen

  • Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas. Eindrapport: eenmeting.
    Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas2 juli 2025 - 15:01
  • Gescheiden werelden: Onderwijssegregatie houdt aan.
    Eindrapport Monitor onderwijssegregatie14 maart 2025 - 11:57

Nieuwsbrief

Abonneer op onze nieuwsbrief en ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.

Door u te abonneren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

Onderzoeken en publicaties

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Partners en samenwerkingen

  • Netwerk Effectief Jeugdstelsel
  • Evaluatie passend onderwijs
  • Cohortonderzoek Onderwijsloopbanen
  • Vereniging voor beleidsonderzoek
  • Kennisrotonde
  • Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam

Kohnstamm Instituut

Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp.

Copyright 2025 Kohnstamm Instituut UvA BV
zelfstandig onderdeel van de Universiteit van Amsterdam
  • Privacy
  • Kwaliteitsbeleid
  • Contact
Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde