Kinderopvang
Kinderopvang is een breed begrip en is actueel op terreinen zoals pedagogische kwaliteit van de opvang, opvoeding, onderwijs en samenwerking tussen scholen en opvang. Er zijn verschillende vormen van opvang: kinderdagopvang (0-4 jarigen), peuter (opvang)groepen (2-4 jarigen) gastouderopvang (0-12 jaar) en buitenschoolse opvang (4-12 jaar). Voor al deze opvangvormen zijn wettelijke kwaliteitseisen opgesteld en instrumenten ontwikkeld om de pedagogische kwaliteit te monitoren.
In peuter (opvang)groepen én de kleutergroepen in het basisonderwijs wordt vve (voor- en vroegschoolse educatie voor kinderen) aangeboden, speciaal voor verbetering van kansen in het onderwijs voor bijvoorbeeld anderstalige kinderen.
Samenwerking van het onderwijs met kinderopvang en andere buitenschoolse voorzieningen vindt steeds meer plaats, bijvoorbeeld in IKC’s (Integrale Kindcentra), die één geïntegreerd aanbod voor onderwijs, opvang, zorg en vrije tijd bieden.
Kohnstamm Instituut heeft veel expertise en doet onderzoek naar alle bovengenoemde terreinen.
Rapporten
Ontwikkeling van kinderen en relatie met kwaliteit van voorschoolse instellingen. Resultaten uit het pre-COOL cohortonderzoek
De Wet OKE Beleidsreconstructie en implementatie in twaalf gemeenten
Pre-COOL cohortonderzoek. Technisch rapport tweejarigencohort, derde meting 2012 – 2013.
Keuzemotieven voor en tevredenheid van ouders over de Peuterschool in Amsterdam
Pre-COOL cohortonderzoek. Resultaten over de voorschoolse periode
Monitor pilot gemeentebrede dagarrangementen. Eindrapportage.
Pre-COOL cohortonderzoek. Technisch rapport tweejarigencohort, vierde meting 2013 – 2014.
Ontwikkeling van IKC / de Peuterschool in Amsterdam. Onderzoek eerste pilotjaar
Gastouders in beeld
Ontwikkeling Meetinstrument Pedagogische Kwaliteit Gastouderopvang
Onderzoek
deel deze pagina
Onderzoeken en publicaties
Partners en samenwerkingen
Kohnstamm Instituut
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.

Creativiteit en kritisch denken in lessen bevorderen, hoe doe je dat?
/in Nieuws, Onderzoek kinderopvang, Onderzoek onderwijsvernieuwingDeze 21ste-eeuwse vaardigheden staan volop in de aandacht. Hoe je hier als docent aandacht aan besteed in de les is in bijgaand artikel te lezen.