• ONDERZOEK
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
  • Klik om het zoekinvoerveld te openen Klik om het zoekinvoerveld te openen Zoek
  • Menu Menu
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Impact van inclusief onderwijs

    De overheid wil dat in 2035 alle leerlingen, met en zonder speciale ondersteuningsbehoeften, samen én dichtbij huis naar school gaan. Dit klinkt veelbelovend, maar wat weten we eigenlijk uit onderzoek over de effecten van inclusief onderwijs?

    Lees meer
  • The sustainable development of schools as professional learning communities: educators’ views

    Wat maakt dat scholen zich duurzaam kunnen ontwikkelen als professionele leergemeenschap (PLG)?In dit artikel voor Educational Research onderzoeken we hoe scholen hun ontwikkeling als PLG vormgaven, welke interventies daaraan bijdroegen, en wat nodig is om samenwerking en collectief leren blijvend te versterken.

    Enkele…

    Lees meer
  • Zijn klankgebaren effectief om leren lezen op de basisschool te ondersteunen?

    Of kinderen die leren lezen in hun eerste taal baat hebben bij klankgebaren, kunnen we niet met zekerheid zeggen. Daar is nog te weinig onderzoek naar gedaan. Wel zijn er uit studies onder tweedetaalleerders aanwijzingen dat klankgebaren kunnen helpen om een taal te leren.

    Lees meer
Vorige Vorige VorigeVolgende Volgende Volgende
123

Onderzoek naar Excellente scholen: wat kenmerkt hen?

22 mei 2019/in Nieuws, Onderzoek

Onderzoek naar excellente scholen, wat kenmerkt deze scholen en zijn zij ook een voorbeeldfunctie voor andere scholen

Lees meer
https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2019/05/Onderzoek-naar-Excellente-scholen.jpg 900 1600 Diane https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2022/05/Logo-Kohnstamm-Instituut-RGB-220511.svg Diane2019-05-22 12:49:012024-08-07 12:19:20Onderzoek naar Excellente scholen: wat kenmerkt hen?

Kohnstammlezing “Veilige plek voor onveilige meningen”

4 maart 2019/in Nieuws

Op vrijdag 29 maart 2019 om 15.00 uur wordt in de Aula UvA (Oude Lutherse Kerk) in Amsterdam de twintigste Kohnstammlezing door Femke Halsema gehouden.

Lees meer
https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2019/03/Femke-Halsema-190304.jpg 900 1600 Diane https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2022/05/Logo-Kohnstamm-Instituut-RGB-220511.svg Diane2019-03-04 13:57:142019-06-12 16:59:17Kohnstammlezing “Veilige plek voor onveilige meningen”

Peilingsonderzoek rekenvaardigheden

1 maart 2019/in Nieuws

Is de rekenvaardigheid van leerlingen op mijn school voldoende om straks volwaardig te kunnen functioneren in onze maatschappij? En maakt het voor hun rekenprestaties uit hoe mijn school het rekenonderwijs vormgeeft? Scholen die meedoen aan Peil.Rekenen-wiskunde krijgen antwoord op deze vragen. Peil.Rekenen-Wiskunde verzamelt informatie over de rekenkennis en rekenvaardigheden van leerlingen uit groep 8 van […]

Lees meer
https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2019/08/925-effecten-van-het-oefenen-met-rekentuin.jpg 900 1600 Diane https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2022/05/Logo-Kohnstamm-Instituut-RGB-220511.svg Diane2019-03-01 12:00:162022-07-22 10:59:31Peilingsonderzoek rekenvaardigheden

Creativiteit en kritisch denken in lessen bevorderen, hoe doe je dat?

18 februari 2019/in Nieuws, Onderzoek kinderopvang, Onderzoek onderwijsvernieuwing

Deze 21ste-eeuwse vaardigheden staan volop in de aandacht. Hoe je hier als docent aandacht aan besteed in de les is in bijgaand artikel te lezen.

Lees meer
https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2019/02/Creativiteit-en-kritisch-denken-bevorderen.jpg 900 1600 Diane https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2022/05/Logo-Kohnstamm-Instituut-RGB-220511.svg Diane2019-02-18 09:37:242024-08-07 12:19:59Creativiteit en kritisch denken in lessen bevorderen, hoe doe je dat?

Huisacademies in het basis- en voortgezet onderwijs in beeld

4 december 2018/in Nieuws, Onderzoek passend onderwijs

Het Kohnstamm Instituut brengt namens het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren in kaart welke huisacademies er in het basis- en voortgezet onderwijs zijn.

Lees meer
https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2018/12/Huisacademies.jpg 675 1200 Diane https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2022/05/Logo-Kohnstamm-Instituut-RGB-220511.svg Diane2018-12-04 16:51:282019-03-23 10:28:38Huisacademies in het basis- en voortgezet onderwijs in beeld

Handreikingen voor kennisverspreiding in school beschikbaar

4 december 2018/in Nieuws

Kennisverspreiding in school vraagt om een goede organisatie, de inzet van leraren en inbreng van de schoolleiding.

Lees meer
https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2018/12/Handreikingen-voor-kennisverspreiding.jpg 675 1200 Diane https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2022/05/Logo-Kohnstamm-Instituut-RGB-220511.svg Diane2018-12-04 16:19:332019-07-08 13:52:09Handreikingen voor kennisverspreiding in school beschikbaar
Pagina 20 van 20«‹181920

Ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties

Abonneer u nu en ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.

Door u te abonneren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

deel deze pagina
  • Delen op Facebook
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
Search Search

Onderzoeksthema’s

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Archief

Bekijk het overzicht van de publicaties van het Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Bekijk het overzicht van de publicaties van Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Kennisrotonde

Kohnstamm Instituut participeert in de Kennisrotonde, loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk.

Recent verschenen

  • Van arrangeren naar includeren
    Van arrangeren naar includeren5 november 2025 - 12:01
  • Monitor experiment onderwijszorgarrangementen16 oktober 2025 - 19:26

Nieuwsbrief

Abonneer op onze nieuwsbrief en ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.

Door u te abonneren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

Onderzoeken en publicaties

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Partners en samenwerkingen

  • Netwerk Effectief Jeugdstelsel
  • Evaluatie passend onderwijs
  • Cohortonderzoek Onderwijsloopbanen
  • Vereniging voor beleidsonderzoek
  • Kennisrotonde
  • Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam

Kohnstamm Instituut

Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp.

Copyright 2025 Kohnstamm Instituut UvA BV
zelfstandig onderdeel van de Universiteit van Amsterdam
  • Privacy
  • Kwaliteitsbeleid
  • Contact
Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde