• ONDERZOEK
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
  • Klik om het zoekinvoerveld te openen Klik om het zoekinvoerveld te openen Zoek
  • Menu Menu
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Impact van inclusief onderwijs

    De overheid wil dat in 2035 alle leerlingen, met en zonder speciale ondersteuningsbehoeften, samen én dichtbij huis naar school gaan. Dit klinkt veelbelovend, maar wat weten we eigenlijk uit onderzoek over de effecten van inclusief onderwijs?

    Lees meer
  • The sustainable development of schools as professional learning communities: educators’ views

    Wat maakt dat scholen zich duurzaam kunnen ontwikkelen als professionele leergemeenschap (PLG)?In dit artikel voor Educational Research onderzoeken we hoe scholen hun ontwikkeling als PLG vormgaven, welke interventies daaraan bijdroegen, en wat nodig is om samenwerking en collectief leren blijvend te versterken.

    Enkele…

    Lees meer
  • Zijn klankgebaren effectief om leren lezen op de basisschool te ondersteunen?

    Of kinderen die leren lezen in hun eerste taal baat hebben bij klankgebaren, kunnen we niet met zekerheid zeggen. Daar is nog te weinig onderzoek naar gedaan. Wel zijn er uit studies onder tweedetaalleerders aanwijzingen dat klankgebaren kunnen helpen om een taal te leren.

    Lees meer
Vorige Vorige VorigeVolgende Volgende Volgende
123

Vergroten de leesvaardigheid en het leesplezier van kinderen met leesproblemen als zij rijke teksten aangeboden krijgen?

18 juni 2025/in Nieuws, Vragen uit de praktijk

Vergroten de leesvaardigheid en het leesplezier van kinderen met leesproblemen als zij rijke teksten aangeboden krijgen?

Lees meer
https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2025/06/KR2394.jpg 900 1600 Edgar https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2022/05/Logo-Kohnstamm-Instituut-RGB-220511.svg Edgar2025-06-18 10:49:112025-06-18 10:49:11Vergroten de leesvaardigheid en het leesplezier van kinderen met leesproblemen als zij rijke teksten aangeboden krijgen?

Presteren leerlingen beter in klaslokalen met CO2-gestuurde ventilatie?

16 juni 2025/in Nieuws, Vragen uit de praktijk

Leerlingen presteren beter in goed geventileerde klaslokalen, bijvoorbeeld met CO2-gestuurde ventilatie.

Lees meer
https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2025/06/KR2345.jpg 900 1600 Edgar https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2022/05/Logo-Kohnstamm-Instituut-RGB-220511.svg Edgar2025-06-16 10:55:552025-06-16 11:04:33Presteren leerlingen beter in klaslokalen met CO2-gestuurde ventilatie?

Maakt het voor de taalontwikkeling van basisschoolleerlingen met Nederlands als thuistaal uit als zij in een klas zitten met leerlingen met andere thuistalen?

13 juni 2025/in Nieuws, Vragen uit de praktijk

De hoeveelheid anderstalige leerlingen in de klas lijkt nauwelijks nadelige invloed te hebben op de taalontwikkeling van leerlingen in het basisonderwijs.

Lees meer
https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2025/06/KR2325.jpg 900 1600 Edgar https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2022/05/Logo-Kohnstamm-Instituut-RGB-220511.svg Edgar2025-06-13 11:05:002025-06-11 11:07:08Maakt het voor de taalontwikkeling van basisschoolleerlingen met Nederlands als thuistaal uit als zij in een klas zitten met leerlingen met andere thuistalen?

Worden rekenvaardigheden van VSO-cluster-3-leerlingen beter als ze oefenen met rekenautomatisering?

11 juni 2025/in Nieuws, Vragen uit de praktijk

Oefenen met rekenautomatisering helpt leerlingen hun rekenvaardigheden te verbeteren. Waarschijnlijk geldt dit ook voor het voortgezet speciaal onderwijs (VSO) cluster 3.

Lees meer
https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2025/06/KR2321.jpg 900 1600 Edgar https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2022/05/Logo-Kohnstamm-Instituut-RGB-220511.svg Edgar2025-06-11 10:48:202025-06-11 10:48:33Worden rekenvaardigheden van VSO-cluster-3-leerlingen beter als ze oefenen met rekenautomatisering?

Wat is het effect van het maken van uitlegvideo’s door leerlingen, voor leerlingen op het leerproces van leerlingen?

3 juni 2025/in Nieuws, Vragen uit de praktijk

Het maken van uitlegvideo’s kan leerzaam zijn voor leerlingen.

Lees meer
https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2025/04/KR-2400.jpg 900 1600 Edgar https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2022/05/Logo-Kohnstamm-Instituut-RGB-220511.svg Edgar2025-06-03 09:54:182025-06-03 09:54:18Wat is het effect van het maken van uitlegvideo’s door leerlingen, voor leerlingen op het leerproces van leerlingen?

Evaluatieonderzoek naar de meerwaarde van zorgarrangeurs

19 mei 2025/in Onderzoek gelijke kansen, Onderzoek jeugdzorg

Het regelen van zorg binnen (gespecialiseerd) onderwijs is een hele opgave. Zorgarrangeurs ondersteunen hierbij. Hoe worden zij op het moment gewaardeerd?

Lees meer
https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2025/05/nieuw-onderzoek-190525_evaluatieonderzoek-meerwaarde-zorgarrangeurs.jpg 900 1600 Edgar https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2022/05/Logo-Kohnstamm-Instituut-RGB-220511.svg Edgar2025-05-19 11:03:352025-05-19 11:03:35Evaluatieonderzoek naar de meerwaarde van zorgarrangeurs

In hoeverre verschillen vmbo en havo/vwo in de inhoudelijke invulling van burgerschapsonderwijs?

14 april 2025/in Nieuws, Vragen uit de praktijk

Diverse studies wijzen erop dat vmbo- en havo/vwo-scholen verschillen in de inhoudelijke invulling van burgerschapsonderwijs.

Lees meer
https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2025/04/KR-2320.jpg 900 1600 Edgar https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2022/05/Logo-Kohnstamm-Instituut-RGB-220511.svg Edgar2025-04-14 12:28:072025-04-14 12:28:08In hoeverre verschillen vmbo en havo/vwo in de inhoudelijke invulling van burgerschapsonderwijs?

Wetenschap op Woensdag: in gesprek over kwaliteit met Kohnstamm Instituut

3 april 2025/in Nieuws

Webinar over randvoorwaarden om de kwaliteit van het programma School & Omgeving te borgen.

Lees meer
https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2023/12/Merlijn-Karssen_Kohnstamm-Instituut_Edgar-Tossijn_web.jpg 900 1600 Edgar https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2022/05/Logo-Kohnstamm-Instituut-RGB-220511.svg Edgar2025-04-03 10:36:402025-04-03 10:36:41Wetenschap op Woensdag: in gesprek over kwaliteit met Kohnstamm Instituut

Welke strategieën kunnen hbo-docenten inzetten om studenten te leren generatieve AI kritisch te gebruiken voor informatievaardigheden?

26 maart 2025/in Nieuws, Vragen uit de praktijk

Hoe kunnen docenten studenten begeleiden bij kritisch gebruik van generatieve AI voor informatievaardigheden?

Lees meer
https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2025/03/KR2442.jpg 900 1600 Edgar https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2022/05/Logo-Kohnstamm-Instituut-RGB-220511.svg Edgar2025-03-26 10:51:122025-03-26 10:51:12Welke strategieën kunnen hbo-docenten inzetten om studenten te leren generatieve AI kritisch te gebruiken voor informatievaardigheden?

Wat zijn effectieve interventies voor verbetering van de executieve functies van leerlingen met ADHD en/of ASS?

24 maart 2025/in Nieuws, Vragen uit de praktijk

Leraren kunnen met verschillende interventies de executieve functies van leerlingen in het primair en/of voortgezet onderwijs met ADHD en/of ASS verbeteren.

Lees meer
https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2025/03/KR-2392.jpg 900 1600 Edgar https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2022/05/Logo-Kohnstamm-Instituut-RGB-220511.svg Edgar2025-03-24 11:07:232025-03-24 11:07:24Wat zijn effectieve interventies voor verbetering van de executieve functies van leerlingen met ADHD en/of ASS?
Pagina 2 van 20‹1234›»

Ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties

Abonneer u nu en ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.

Door u te abonneren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

deel deze pagina
  • Delen op Facebook
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
Search Search

Onderzoeksthema’s

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Archief

Bekijk het overzicht van de publicaties van het Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Bekijk het overzicht van de publicaties van Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Kennisrotonde

Kohnstamm Instituut participeert in de Kennisrotonde, loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk.

Recent verschenen

  • Van arrangeren naar includeren
    Van arrangeren naar includeren5 november 2025 - 12:01
  • Monitor experiment onderwijszorgarrangementen16 oktober 2025 - 19:26

Nieuwsbrief

Abonneer op onze nieuwsbrief en ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.

Door u te abonneren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

Onderzoeken en publicaties

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Partners en samenwerkingen

  • Netwerk Effectief Jeugdstelsel
  • Evaluatie passend onderwijs
  • Cohortonderzoek Onderwijsloopbanen
  • Vereniging voor beleidsonderzoek
  • Kennisrotonde
  • Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam

Kohnstamm Instituut

Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp.

Copyright 2025 Kohnstamm Instituut UvA BV
zelfstandig onderdeel van de Universiteit van Amsterdam
  • Privacy
  • Kwaliteitsbeleid
  • Contact
Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde