Kohnstamm Instituut participeert in de Kennisrotonde
loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk
loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk
De Kennisrotonde van NRO heeft als doel de toepassing van bevindingen uit onderwijsonderzoek in de onderwijspraktijk te bevorderen. Onderwijsprofessionals kunnen vragen inbrengen en kennismakelaars van de Kennisrotonde, ervaren onderzoekers, formuleren een antwoord. Zij doen dat op basis van een beknopte analyse van de literatuur en/of raadpleging van deskundigen. Wouter Schenke is een van de kennismakelaars. De context van het Kohnstamm Instituut zorgt daarbij voor brede expertise.
De vragen en antwoorden worden in een kennisbank toegankelijk gemaakt voor alle onderwijsprofessionals in Nederland.
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.
Zijn klankgebaren effectief om leren lezen op de basisschool te ondersteunen?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkOf kinderen die leren lezen in hun eerste taal baat hebben bij klankgebaren, kunnen we niet met zekerheid zeggen. Daar is nog te weinig onderzoek naar gedaan. Wel zijn er uit studies onder tweedetaalleerders aanwijzingen dat klankgebaren kunnen helpen om een taal te leren.
Welke interventies stimuleren leraren om vaker en met meer plezier te lezen, en welk effect heeft dit op hun leesonderwijs?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkVergroten de leesvaardigheid en het leesplezier van kinderen met leesproblemen als zij rijke teksten aangeboden krijgen?
Vergroten de leesvaardigheid en het leesplezier van kinderen met leesproblemen als zij rijke teksten aangeboden krijgen?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkVergroten de leesvaardigheid en het leesplezier van kinderen met leesproblemen als zij rijke teksten aangeboden krijgen?
Presteren leerlingen beter in klaslokalen met CO2-gestuurde ventilatie?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkLeerlingen presteren beter in goed geventileerde klaslokalen, bijvoorbeeld met CO2-gestuurde ventilatie.
Maakt het voor de taalontwikkeling van basisschoolleerlingen met Nederlands als thuistaal uit als zij in een klas zitten met leerlingen met andere thuistalen?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkDe hoeveelheid anderstalige leerlingen in de klas lijkt nauwelijks nadelige invloed te hebben op de taalontwikkeling van leerlingen in het basisonderwijs.
Worden rekenvaardigheden van VSO-cluster-3-leerlingen beter als ze oefenen met rekenautomatisering?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkOefenen met rekenautomatisering helpt leerlingen hun rekenvaardigheden te verbeteren. Waarschijnlijk geldt dit ook voor het voortgezet speciaal onderwijs (VSO) cluster 3.
Wat is het effect van het maken van uitlegvideo’s door leerlingen, voor leerlingen op het leerproces van leerlingen?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkHet maken van uitlegvideo’s kan leerzaam zijn voor leerlingen.
In hoeverre verschillen vmbo en havo/vwo in de inhoudelijke invulling van burgerschapsonderwijs?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkDiverse studies wijzen erop dat vmbo- en havo/vwo-scholen verschillen in de inhoudelijke invulling van burgerschapsonderwijs.
Welke strategieën kunnen hbo-docenten inzetten om studenten te leren generatieve AI kritisch te gebruiken voor informatievaardigheden?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkHoe kunnen docenten studenten begeleiden bij kritisch gebruik van generatieve AI voor informatievaardigheden?
Wat zijn effectieve interventies voor verbetering van de executieve functies van leerlingen met ADHD en/of ASS?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkLeraren kunnen met verschillende interventies de executieve functies van leerlingen in het primair en/of voortgezet onderwijs met ADHD en/of ASS verbeteren.
Leren leerlingen in het primair onderwijs beter als zij werken met of als een maatje?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkHet werken in de klas met leerlingen die als maatje een klasgenoot begeleiden, leidt tot verbeteringen in de leerresultaten van leerlingen in vakken als taal en rekenen, mits goed geïmplementeerd.
Wat is het effect van complementaire co-teaching op de pedagogische en didactische competenties van leraren?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkComplementaire co-teaching lijkt bij te dragen aan de professionele ontwikkeling van leraren.
Leren leerlingen in groep 3 beter als ze in rijen zitten dan als ze in groepjes zitten?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkHet is onduidelijk of leerlingen beter leren als zij in rijen zitten omdat leeruitkomsten niet direct gemeten worden.
Worden leerlingen in het primair onderwijs beter in tekstbegrip als ze in niveaugroepen werken?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkLeerlingen worden niet beter in tekstbegrip als ze les krijgen in niveaugroepen. Een andere vorm van differentiatie, waarbij leerlingen naast de klassikale lessen extra begeleiding krijgen, lijkt wel effectief om tekstbegrip te verbeteren.
Wat is de invloed van de stoplichtmethode op taakgericht gedrag van leerlingen?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkMet de stoplichtmethode laten leerlingen meer taakgericht en minder storend gedrag zien. Dit geldt voor leerlingen van verschillende leeftijden en in verschillende onderwijssettings.
Is de inzet van een trainingsacteur in een rollenspel effectief om in het mbo sociaal-communicatieve competenties te ontwikkelen?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkHelpen rollenspellen en trainingsacteurs bij de ontwikkeling van communicatievaardigheden?
Zijn tutorprogramma’s in groep 1/2 effectief om leesproblemen te voorkomen?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkTutorprogramma’s om leesproblemen te voorkomen zijn het effectiefst als ze vroeg starten.
Wat is het effect van externaliserend gedrag van leerlingen op de leerresultaten van hun klasgenoten?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkIn een klas met leerlingen met externaliserend probleemgedrag lijkt de kans groter dat klasgenoten lagere leerresultaten halen.
Studenten werken even hard als zij geen cijfers krijgen
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkStudenten die geen cijfers krijgen, werken doorgaans net zo hard voor hun studie en halen vergelijkbare studieresultaten.
Beoordeling zonder cijfers positief voor studentenwelzijn
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkStudenten die geen cijfers krijgen, ervaren minder angst, depressie en stress, en meer positieve emoties.
Wat is het effect van externaliserend gedrag van leerlingen op het gedrag van hun klasgenoten?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkHoe meer leerlingen met externaliserend gedrag er in een klas zitten, hoe groter de kans op externaliserende en internaliserende problematiek bij klasgenoten.
Met welke toetsvormen kunnen leerkrachten de Nederlandse taalvaardigheid van NT2-leerlingen accuraat en objectief toetsen?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkBasisscholen hebben behoefte aan adequate toetsen voor NT2-leerlingen. Het is onduidelijk met welke toetsvormen leerkrachten de taalvaardigheid van NT2-leerlingen accuraat en objectief kunnen meten. Hier is nauwelijks onderzoek naar gedaan.
Wat is het effect van een schoolhond op het sociaal-emotioneel welbevinden van leerlingen?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkEen schoolhond kan een positieve bijdrage leveren aan het sociaal-emotioneel welbevinden van leerlingen.
Zijn kinderen minder geconcentreerd en doelgericht bij schriftelijk werken, als ze gewend zijn geraakt aan beloningen en feedback bij digitaal werken?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkDigitale oefenprogramma’s dragen doorgaans bij aan het correct kunnen toepassen van grammaticaregels.
Wat is het effect van digitale oefenprogramma’s op het correct kunnen toepassen van grammaticaregels?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkDigitale oefenprogramma’s dragen doorgaans bij aan het correct kunnen toepassen van grammaticaregels.