Goed voorbereid op weg
Een half miljoen jongeren in Nederland volgt een mbo-opleiding. Het mbo heeft een brede opdracht: kwalificeren voor een beroep, voorbereiden op vervolgonderwijs en op participatie in de samenleving. De groep mbo’ers is divers: van jongeren zonder vooropleiding die binnen een jaar worden opgeleid tot assistent tot studenten die in drie of vier jaar worden klaargestoomd tot vakspecialist. Mbo-instellingen bieden daarom onderwijs op verschillende niveaus, leerwegen en beroepsrichtingen. Ook speelt het bedrijfsleven een belangrijke rol bij de inhoud van het beroepsonderwijs.
Ook het hbo trekt zo’n half miljoen studenten en groeit gestaag. Een derde van de hbo-instromers is afkomstig van het mbo. Het opleidingsaanbod op het hbo is breed: van praktijkgerichte associate degree-opleidingen tot hbo-masters. Met de combinatie van onderwijs, toegepast onderzoek en kenniscirculatie draagt het hbo bij aan de kenniseconomie.
In Nederland wordt volop gediscussieerd over de inrichting van het beroepsonderwijs. Allereerst omdat de druk om een opleiding op een zo hoog mogelijk niveau te volgen toeneemt. Het is voor het mbo een uitdaging om in dit krachtenveld een aantrekkelijk opleidingsperspectief te bieden. Voor het hbo geldt dat juist steeds meer jongeren starten met een hbo-opleiding. Uitdaging daar is om onderwijs toegankelijk te houden voor diverse groepen instromers: gelijke kansen om een onderwijsloopbaan te volgen, zonder onnodige drempels.
Daarnaast veranderen de economie en arbeidsmarkt in rap tempo. Een grote opdracht voor het mbo én hbo beroepsonderwijs is om op deze ontwikkelingen te anticiperen: opleiden voor beroepen, waarvan we lastig kunnen voorspellen hoe ze er in de toekomst uit zullen zien.
Rapporten
Onderzoek
deel deze pagina
Onderzoeken en publicaties
Partners en samenwerkingen
Kohnstamm Instituut
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.
Onderzoek naar het tegengaan van stagediscriminatie door mbo-opleidingen en leerbedrijven
/in Onderzoek beroepsonderwijs, Onderzoek gelijke kansenStagediscriminatie is een ongewenste situatie die niet alleen kan zorgen voor studievertraging of uitval bij de opleiding (Andriessen et al., 2021), maar ook de (mentale) gezondheid van studenten kan schaden. Verschillende internationale onderzoeken in binnen- en buitenland tonen namelijk aan dat het ervaren van discriminatie en/of racisme een negatief effect heeft op de gezondheid en […]
Differentiatie op mbo niveau 2, professionalisering en praktijk
/in Onderzoek beroepsonderwijsEen overzicht van beschikbare instrumenten Binnen het onderzoeksproject ‘Differentiatie op mbo niveau 2, professionalisering en praktijk’ zijn verschillende instrumenten ontwikkeld die breder bruikbaar zijn om het onderwijsaanbod op het gebied van differentiatie en zelfregulatievaardigheden van studenten te evalueren en verbeteren: Achtergrondinformatie over de inhoud en de ontwikkeling van de instrumenten is te vinden in Hoofdstuk […]
Toekomstverkenning middelbaar en hoger onderwijs
/in Onderzoek, Onderzoek beroepsonderwijs, Onderzoek onderwijsvernieuwingDenk mee over studeren en kennisontwikkeling in 2040 Hoe leer je als student in 2040? Hoe wordt kennis dan ontwikkeld? Wat wordt er in de toekomst verwacht van mbo-scholen, hogescholen, universiteiten en de wetenschap? Deze vragen staan centraal in de toekomstverkenning 2040. Want de wereld verandert in sneltreinvaart en Nederland staat voor grote uitdagingen zoals demografische- en sociaal-culturele […]
INNOVATION LAB: Doorontwikkeling en effectmetingen van loopbaanoriëntatie en –begeleiding (LOB) voor vmbo-jongeren met een niet-Westerse migratieachtergrond
/in Onderzoek beroepsonderwijs, Onderzoek gelijke kansenNieuw onderzoek voor gelijke kansen