• ONDERZOEK
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
  • Klik om het zoekinvoerveld te openen Klik om het zoekinvoerveld te openen Zoek
  • Menu Menu
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn

drs. Dorothé Elshof – Onderzoeker

020 214 14 03 E-mail

Expertise

Dorothé Elshof is gespecialiseerd in coördinatie, dataverzameling, -beheer en –analyse van grootschalige onderwijs-loopbaanonderzoeken.

Dorothé Elshof studeerde Opvoedkunde aan de Universiteit van Amsterdam, met als afstudeerrichting Algemene en Vergelijkende Onderwijskunde. Na haar studie is zij bij de Universiteit van Amsterdam gaan werken, aanvankelijk bij Internationale Ontwikkelingsstudies (van 1991 tot 1999) en daarna bij de afdeling Pedagogiek en Onderwijskunde, het toenmalige SCO-Kohnstamm Instituut. Zij begon als onderzoeksassistent, later als hoofd van de afdeling Onderzoeksondersteuning met meer coördinerende taken, en met de verzelfstandiging van Kohnstamm instituut in 2009, als onderzoeker.

Zij was en is werkzaam op een grote variatie aan onderzoeksprojecten, zowel kwalitatief als kwantitatief. Zij houdt zich vooral bezig met de coördinatie, dataverzameling, -beheer en –analyse van grootschalige onderwijsloopbaanonderzoeken, zoals COOL5-18 , COOL Speciaal, Schakelklassen, internationaal onderzoek naar burgerschap (ICCS), diverse peilingsonderzoeken en schoolloopbanen van nieuwkomers in het onderwijs. Verder was/is zij betrokken bij diverse evaluatieonderzoeken naar de implementatie en effecten van Schakelklassen, Profijtklassen, Vakmanstad en Peer coaching. Belangrijkste onderzoeksthema’s: onderwijsachterstanden, burgerschap en onderwijsloopbanen.

Publicaties

Gescheiden werelden: Onderwijssegregatie houdt aan.
14 maart 2025/door Edgar

Eindrapport Monitor onderwijssegregatie

In het eindrapport van de monitor naar onderwijssegregatie beschrijven we de segregatie in het funderend onderwijs van 2017-2018 tot en met 2023-2024.
Randvoorwaarden om kwaliteit van het programma School en Omgeving te borgen
13 maart 2025/door Edgar

Randvoorwaarden om kwaliteit van het programma School en Omgeving te borgen

Wat zijn wetenschappelijk onderbouwde randvoorwaarden voor een kwalitatief buitenschools aanbod voor leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs?
PIAAC 2024: internationaal onderzoek naar vaardigheden van volwassenen
10 december 2024/door Edgar

Nederlandse volwassenen presteren goed op taal- en rekenvaardigheden

De meeste Nederlandse volwassenen beschikken over sterke taal- en rekenvaardigheden en probleemoplossend vermogen. De prestaties van jongvolwassenen zijn goed in vergelijking met andere landen. Dat blijkt uit de Nederlandse resultaten van PIAAC (Programme for the International Assessment of Adult Competenties), dat elke tien jaar de vaardigheden van volwassenen wereldwijd onderzoekt.
Alternatieve examinering Nederlands: een uitgelezen kans voor nieuwkomers?
10 september 2024/door Edgar

Alternatieve examinering Nederlands: een uitgelezen kans voor nieuwkomers?

16 juli 2024/door Edgar

Wachtlijsten bij scholen in het gespecialiseerd onderwijs

Monitoring van wachtlijsten bij scholen in het gespecialiseerd onderwijs.
Kennisbenutting door docenten in het hoger onderwijs
9 juli 2024/door Edgar

Kennisbenutting door docenten in het hoger onderwijs

23-13 Evaluatie subsidieregeling zij-instroom po G5, eindrapport
2 februari 2024/door Edgar

Evaluatie subsidieregeling zij-instroom po G5

Onderzoek naar verbeteringen in de aanpak zij-instroom in het primair onderwijs in vijf gemeenten: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Almere.
23 januari 2024/door Edgar

Nieuwkomers in het regulier onderwijs

23-12 Alternatieve examinering Nederlands: een uitgelezen kans voor nieuwkomers?
12 december 2023/door Edgar

Alternatieve examinering Nederlands: een uitgelezen kans voor nieuwkomers?

Grip op geoorloofd verzuim
17 oktober 2023/door Edgar

Grip op geoorloofd verzuim

Motiverend burgerschapsonderwijs in het mbo
11 oktober 2022/door Nikolai

Motiverend burgerschapsonderwijs in het mbo

Nieuwkomers-in-het-primair-en-voortgezet-onderwijs
12 augustus 2022/door Edgar

Nieuwkomers in het primair en voortgezet onderwijs

Onderzoek naar onderwijsbehoeften van nieuwkomers. SEO Economisch Onderzoek en Kohnstamm Instituut onderzochten welke groepen nieuwkomers in Nederland wonen, wat hun onderwijsbehoeften zijn en hoe het nieuwkomersonderwijs is georganiseerd.
23-12 Alternatieve examinering Nederlands: een uitgelezen kans voor nieuwkomers?
4 augustus 2022/door Edgar

Experiment Staatsexamen Nt2 en EDUP

Onderzoek naar alternatieve examinering Nederlands voor nieuwkomers door SEO en Kohnstamm Instituut. Staatsexamens Nt2 of EDUP beter geschikt voor nieuwkomers dan CE Nederlands?
23 mei 2022/door Edgar

Hebben getalenteerde vwo-leerlingen profijt van versnelde of verrijkte programma’s?

2 juli 2021/door Edgar

International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) 2022

Nederland neemt deel aan de International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) in 2022.
26 oktober 2020/door Edgar

Een extra helpende hand, peer support in het voortgezet onderwijs

Leerlingen hebben profijt van peer support, maar een breed draagvlak binnen de school is voorwaardelijk
22 september 2020/door Diane

Evaluatie van Doen-denken

Evaluatie van Doen-denken. De effectiviteit van een ontwikkelingsstimuleringsprogramma voor basisscholen in Rotterdam
Huisacademies in het basis- en voortgezet onderwijs in beeld
22 mei 2019/door Edgar

Huisacademies in kaart

Kenmerken en speerpunten van de huisacademies in kaart gebracht.
21 mei 2018/door Diane

Regionale samenwerking rondom opleidingsscholen

Een verkenning naar kern-schil constructies
De groei van sbo en cluster 4 in de Kop van Noord Holland
20 februari 2017/door Diane

De groei van sbo en cluster 4 in de Kop van Noord Holland

Onderzoek naar mogelijke verklaringen
Passend onderwijs bureaucratisch?
20 januari 2017/door Diane

Passend onderwijs bureaucratisch?

Tweede vervolgmeting ervaren bureaucratie in de school
1 december 2016/door Diane

Ingeslagen Paden

De samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs en hun nieuwe procedures voor de toewijzing van onderwijsondersteuning.
21 april 2014/door Diane

Hebben leerlingen profijt van De Profijtklas?

3 december 2013/door Edgar

Nieuwe paden

1 juli 2013/door Diane

Bestrijding van onderwijssegregatie in gemeenten

Meer publicaties van Dorothé Elshof (een nieuw venster wordt geopend)

deel deze pagina
  • Delen op Facebook
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn

Onze medewerkers

  • Onderzoekers en medewerkers van Kohnstamm Instituut

Download Brochure

Download onze brochure

English: Download our brochure

Archief

Bekijk het overzicht van de publicaties van het Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Bekijk het overzicht van de publicaties van Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Kennisrotonde

Kohnstamm Instituut participeert in de Kennisrotonde, loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk.

Recent verschenen

  • Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas. Eindrapport: eenmeting.
    Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas2 juli 2025 - 15:01
  • Gescheiden werelden: Onderwijssegregatie houdt aan.
    Eindrapport Monitor onderwijssegregatie14 maart 2025 - 11:57

Nieuwsbrief

Abonneer op onze nieuwsbrief en ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.

Door u te abonneren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

Onderzoeken en publicaties

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Partners en samenwerkingen

  • Netwerk Effectief Jeugdstelsel
  • Evaluatie passend onderwijs
  • Cohortonderzoek Onderwijsloopbanen
  • Vereniging voor beleidsonderzoek
  • Kennisrotonde
  • Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam

Kohnstamm Instituut

Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp.

Copyright 2025 Kohnstamm Instituut UvA BV
zelfstandig onderdeel van de Universiteit van Amsterdam
  • Privacy
  • Kwaliteitsbeleid
  • Contact
Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde