• ONDERZOEK
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
  • Klik om het zoekinvoerveld te openen Klik om het zoekinvoerveld te openen Zoek
  • Menu Menu
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn

dr. Alexander Krepel – Onderzoeker

020 214 14 09 E-mail

Expertise

Alexander Krepel is gespecialiseerd in onderzoek naar de rol van technologie in het onderwijs, leesontwikkeling, en vreemde taalverwerving.

Alexander Krepel is in 2020 gepromoveerd bij het Research Institute of Child Development and Education aan de Universiteit van Amsterdam. In zijn promotieonderzoek naar Engelse taalverwerving keek hij aan de ene kant hoe leerlingen het beste Engelse woorden kunnen leren, en wat het belang is van woordenschat in de leesontwikkeling. Aan de andere kant heeft hij onderzocht hoe dit kan worden verbeterd in de praktijk, door het ontwikkelen en testen van een web-based interventie door middel van een educatieve app gebaseerd op adaptief oefenen, in samenwerking met de Radboud Universiteit en Prowise Learn (voormalig Oefenweb).

Voor zijn promotie is hij afgestudeerd in Psychologie (gespecialiseerd in Brein en Cognitie) en Communicatiewetenschap (gespecialiseerd in Jeugd en Media) aan de Universiteit van Amsterdam. Hiernaast heeft hij gewerkt als docent bij Pedagogische Wetenschappen en bij Psychologie, en als Nederlands als tweede taaldocent.

Sinds 2021 is hij werkzaam bij Kohnstamm Instituut als praktijkgericht onderzoeker.

Publicaties

Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas. Eindrapport: eenmeting.
2 juli 2025/door Edgar

Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas

Worden rekenvaardigheden van VSO-cluster-3-leerlingen beter als ze oefenen met rekenautomatisering?
11 juni 2025/door Edgar

Worden rekenvaardigheden van VSO-cluster-3-leerlingen beter als ze oefenen met rekenautomatisering?

Oefenen met rekenautomatisering helpt leerlingen hun rekenvaardigheden te verbeteren. Waarschijnlijk geldt dit ook voor het voortgezet speciaal onderwijs (VSO) cluster 3.
Welke strategieën kunnen hbo-docenten inzetten om studenten te leren generatieve AI kritisch te gebruiken voor informatievaardigheden?
26 maart 2025/door Edgar

Welke strategieën kunnen hbo-docenten inzetten om studenten te leren generatieve AI kritisch te gebruiken voor informatievaardigheden?

Hoe kunnen docenten studenten begeleiden bij kritisch gebruik van generatieve AI voor informatievaardigheden?
Evaluatie Regeling Open en Online Hoger Onderwijs
5 maart 2025/door Edgar

Evaluatie Regeling Open en Online Hoger Onderwijs

De regeling Open en online hoger onderwijs 2018-2022 had als doel om instellingen in het hoger onderwijs meer ervaring te laten opdoen met online onderwijs en bij te dragen ontwikkeling van open leermateriaal. Evaluatieonderzoek laat zien dat deze doelen over het algemeen succesvol zijn bereikt.
12 november 2024/door Edgar

Nederlandse leerlingen in het voortgezet onderwijs scoren onder basisniveau digitale geletterdheid

Hoe scoren Nederlandse leerlingen op digitale geletterdheid? Dit internationale onderzoek biedt inzicht in hun vaardigheden op het gebied van computer- en informatiegeletterdheid en computationeel denken, en vergelijkt Nederland met andere landen. Lees meer over de rol van scholen en leraren in digitale educatie.
Tutoring door medeleerlingen
23 september 2024/door Edgar

Actualisatie themapagina Onderwijskennis: Tutoring door medeleerlingen

Tutoring door medeleerlingen heeft een positieve impact op zowel de leerprestaties als sociaal-emotionele vaardigheden van de leerlingen; niet alleen voor de leerling die tutoring ontvangt, maar ook de leerling die als tutor optreedt.
1133 Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas
15 juli 2024/door Edgar

Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas

Kohnstamm Instituut en Oberon onderzoeken de landelijke afspraak om mobiele telefoons en andere devices in de klas te weren, zowel in het voortgezet onderwijs, basisonderwijs als gespecialiseerd onderwijs.
Actualisatie themapagina Onderwijskennis: Tutoring door onderwijspersoneel
31 mei 2024/door Edgar

Actualisatie themapagina Onderwijskennis: Tutoring door onderwijspersoneel

Tutoring door onderwijspersoneel is een effectief bewezen interventie om prestaties in taal en rekenen/wiskunde te verbeteren bij leerlingen die moeite hebben met deze vakken.
1122 Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons in de klas in het voortgezet onderwijs.
7 februari 2024/door Edgar

Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons in de klas in het voortgezet onderwijs

Eerste uitkomsten monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons in het voortgezet onderwijs.
Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons in de klas
2 november 2023/door Edgar

Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons in de klas

Het ministerie van OCW heeft gevraagd om de werking van de landelijke afspraak over mobiele telefoons in de klas in het primair, voortgezet en speciaal onderwijs te monitoren. Onderzoeksinstituten Oberon en Kohnstamm Instituut voeren deze opdracht uit.
MYRA-monitor digitalisering funderend onderwijs rapportage primair onderwijs 2023
24 oktober 2023/door Edgar

Monitor digitalisering primair en voortgezet onderwijs

Digitaal afstandsonderwijs in het primair onderwijs. Ervaringen en mogelijkheden.
13 juli 2023/door Edgar

Digitaal afstandsonderwijs in het primair onderwijs

Onderzoek naar de ervaringen van leraren, schoolleiders, leerlingen en ouders in het primair onderwijs met afstandsonderwijs tijdens de schoolsluiting in verband met de coronacrisis, naar wetenschappelijke inzichten op het gebied van afstandsonderwijs in het primair onderwijs en naar mogelijkheden voor gefundeerd beleid op dit gebied.
11 juli 2023/door Edgar

Is het gebruik van een Persoonlijk Ontwikkelplan of Persoonlijk Actieplan effectief voor het verbeteren van motivatie en leeruitkomsten van mbo-studenten?

Het gebruik van portfolio-instrumenten zoals Persoonlijk Ontwikkelplannen (POP) of Persoonlijk Actieplannen (PAP) kan positieve effecten hebben, maar alleen als studenten hierbij individuele begeleiding krijgen van voldoende kwaliteit en intensiteit.
Welke factoren dragen bij aan effectief vreemdetalenonderwijs in het basisonderwijs?
26 april 2023/door Edgar

Welke factoren dragen bij aan effectief vreemdetalenonderwijs in het basisonderwijs?

Bij het vormgeven van vreemdetalenonderwijs kunnen scholen rekening houden met verschillende factoren, waaronder het startmoment, blootstelling aan de vreemde taal en het aantal talen.
Flexibilisering in het onderwijs
18 april 2023/door Edgar

Flexibilisering in het onderwijs

Hoe kunnen scholen hun onderwijs flexibel organiseren? Lees het in dit onderzoek uitgevoerd in samenwerking met Kennisnet.
In gesprek met Alexander Krepel over de basisvaardigheden Nederlands en Wiskunde op de lerarenopleiding
28 februari 2023/door Edgar

Basisvaardigheden Nederlands en Wiskunde op de lerarenopleiding

Podcast aflevering 2 uit de serie 'In gesprek met ...'
Neemt het risico op taalproblemen toe wanneer een kind een oudere broer of zus met een taalontwikkelingsstoornis heeft?
10 januari 2023/door Edgar

Neemt het risico op taalproblemen toe wanneer een kind een oudere broer of zus met een taalontwikkelingsstoornis heeft?

Erfelijkheid speelt een rol bij de ontwikkeling van bepaalde taalproblemen.
Vervolgsucces leerlingen De School
14 november 2022/door Edgar

Vervolgsucces leerlingen De School

De School is sociocratisch met flexibele schooltijden. Hoe gaat het nu met oud-leerlingen op de middelbare school?
Aanbodpeiling Nederlands en Wiskunde
3 november 2022/door Edgar

Aanbodpeiling Nederlands en Wiskunde

Pabo-afgestudeerden zijn niet altijd startbekwaam in het geven van Nederlands en rekenen, maar het merendeel is dat wel. Dat blijkt uit een peiling van het Kohnstamm Instituut in samenwerking met Hogeschool Rotterdam.
Integrale ICT-monitor 2022-2023
2 november 2022/door Edgar

Integrale ICT-monitor 2022-2023

Zicht op ICT-gebruik en ICT-ontwikkelingsmogelijkheden voor het funderend onderwijs.
ICILS 2023
1 november 2022/door Edgar

ICILS 2023

Hoe goed zijn 14-jarige leerlingen voorbereid op leven en werken in een digitale wereld? Om dit in kaart te brengen doet Nederland mee aan het internationale vergelijkende onderzoek ICILS 2023.
29 maart 2022/door Edgar

Afstand overbruggen

Sinds de uitbraak van COVID-19 staat afstandsonderwijs in het brandpunt van de belangstelling. Voor hardnekkige thuiszittersproblematiek is afstandsonderwijs een mogelijke oplossing. Kohnstamm Instituut onderzocht het afstandsonderwijs voor thuiszitters, als tijdelijke maatwerkoplossing gericht op terugkeer naar fysiek onderwijs.
16 februari 2022/door Edgar

Op welke manier kunnen leerlingen met visueel-motorische problemen een beter handschrift ontwikkelen voor het rekenen?

Leerlingen met een slecht handschrift hebben vaak problemen bij het maken van rekensommen.
5 januari 2022/door Edgar

Monitor zelftesten in onderwijs en kinderopvang

Meer publicaties van Alexander Krepel (een nieuw venster wordt geopend)

deel deze pagina
  • Delen op Facebook
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
Search Search

Onderzoeksthema’s

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Archief

Bekijk het overzicht van de publicaties van het Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Bekijk het overzicht van de publicaties van Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Kennisrotonde

Kohnstamm Instituut participeert in de Kennisrotonde, loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk.

Recent verschenen

  • Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas. Eindrapport: eenmeting.
    Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas2 juli 2025 - 15:01
  • Gescheiden werelden: Onderwijssegregatie houdt aan.
    Eindrapport Monitor onderwijssegregatie14 maart 2025 - 11:57

Nieuwsbrief

Abonneer op onze nieuwsbrief en ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.

Door u te abonneren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

Onderzoeken en publicaties

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Partners en samenwerkingen

  • Netwerk Effectief Jeugdstelsel
  • Evaluatie passend onderwijs
  • Cohortonderzoek Onderwijsloopbanen
  • Vereniging voor beleidsonderzoek
  • Kennisrotonde
  • Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam

Kohnstamm Instituut

Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp.

Copyright 2025 Kohnstamm Instituut UvA BV
zelfstandig onderdeel van de Universiteit van Amsterdam
  • Privacy
  • Kwaliteitsbeleid
  • Contact
Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde