Ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties
Abonneer u nu en ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.
Door u te abonneren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.
Meer ruimte voor nieuwe scholen: Naar een Zweeds model?
/in NieuwsDe Correspondent bericht over de Zweedse inspiratie bij het wetsvoorstel ‘Meer ruimte voor nieuwe scholen’.
Wouter Schenke in Expeditieteam Lerarenagenda NRO
/in Nieuws, OnderzoekDit expeditieteam gaat langlopend onderzoek uitvoeren naar toekomstbestendig leraarschap.
Hoe kun je samenwerkend leren zo inzetten dat het een positief effect heeft op de leerprestaties?
/in Vragen uit de praktijkGoede interactie tussen groepsleden en een juridische didactische vormgeving zijn essentieel. (Getrainde) leerkrachten moeten leerlingen voorbereiden en ondersteunen bij samenwerken.
Hoe kun je bevorderen dat meer vmbo-leerlingen kiezen voor bèta-techniek?
/in Vragen uit de praktijkLeerlingen (technisch) zelfvertrouwen laten ontwikkelen en facetten van techniek tonen, gekoppeld aan loopbaangesprekken geeft hen een beter beeld van techniek en hun mogelijkheden.
Welke factoren beïnvloeden het schoolloopbaansucces in het voortgezet onderwijs van leerlingen met gedragsproblemen en/of psychiatrische problemen die uitstromen uit het speciaal (basis)onderwijs?
/in Vragen uit de praktijkLeerpotentieeltests zijn nuttig als indicatie van de ondersteuningsbehoefte van probleemleerlingen en onderbouwen de voorspelling van hun mogelijkheden in het vervolgonderwijs.
Hoe kan de kwaliteit van pauzes in het basisonderwijs worden verbeterd?
/in Vragen uit de praktijkHet schoolplein verdelen in zones, los spelmateriaal met instructie en het eerlijker verdelen van hotspots hebben een positief effect op de activiteiten van leerlingen tijdens de pauzes.
Hoe kunnen leernetwerken van schoolleiders bijdragen aan hun professionele ontwikkeling?
/in Vragen uit de praktijkVoorwaarden voor effectiviteit zijn: koppeling theorie en praktijk, intensieve, actieve opdrachten in de school en input van experts. Gezamenlijke leerdoelen bepalen is wenselijk.
Hoe ontwikkelen zorgleerlingen zich in het reguliere basisonderwijs in taal, lezen, rekenen en sociaal-emotioneel, vergeleken met leerlingen in het speciaal basisonderwijs?
/in Vragen uit de praktijkZorgleerlingen in het bo en sbo lopen hun achterstanden doorgaans niet in, maar bij technisch lezen ontwikkelen leerlingen in het sbo zich sneller dan in het bo.
Hoe moeten oudergesprekken worden ingevuld naar tevredenheid van zowel ouders als leraren?
/in Vragen uit de praktijkOudergesprekken blijken effectief wanneer er ruimte is voor uitwisseling, er vertrouwen is en een focus op onderwijsondersteunend gedrag. Gespreksprotocollen bieden ondersteuning.
Kan muziek(onderwijs) kinderen met taalontwikkelingsstoornissen helpen hun taalvaardigheid te verbeteren?
/in Vragen uit de praktijkTrainen van muzikale vaardigheden kan nuttig zijn voor kinderen met taalontwikkelingsstoornissen: het helpt o.a. bij klankonderscheiding en herkenning van syntactische structuren.