• ONDERZOEK
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
  • Klik om het zoekinvoerveld te openen Klik om het zoekinvoerveld te openen Zoek
  • Menu Menu
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn

Illa Carrión Braakman MSc – Onderzoeker

020 214 14 00 E-mail LinkedIn

Expertise:

Illa Carrión Braakman voert onder andere onderzoek uit naar meertaligheid, basisvaardigheden en kansengelijkheid binnen het onderwijs.

Illa Carrión Braakman is als onderzoeker werkzaam bij Kohnstamm Instituut en breed inzetbaar op zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek. Ze heeft hiervoor de bachelors Pedagogische wetenschappen en Algemene Taalwetenschap behaald aan Universiteit Utrecht. Hierna heeft zij in 2022 de master Linguistics and Communication Sciences aan de Radboud Universiteit cum laude afgerond. Haar masterscriptie ging over het taalbeleid dat ouders met een vluchtachtergrond in Nederland met hun kinderen toepassen.

Publicaties

Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas. Eindrapport: eenmeting.
2 juli 2025/door Edgar

Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas

Maatschappelijke Diensttijd in het onderwijs
10 maart 2025/door Edgar

Maatschappelijke Diensttijd in het onderwijs

Welke rol kan het onderwijs spelen bij het verduurzamen van de Maatschappelijke Diensttijd (MDT)?
Inzet heterogene en verlengde brugperiode tegen kansenongelijkheid
16 december 2024/door Edgar

Inzet heterogene en verlengde brugperiode tegen kansenongelijkheid

In dit project onderzoeken we de uitwerking van latere selectie op kansengelijkheid, schoolloopbaan en het sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen.
1140 - Impactmeting Landelijke GKA Agenda Taal & Ouders
16 december 2024/door Edgar

Impactmeting Landelijke GKA Agenda Taal & Ouders

In dit onderzoek is nagegaan wat de impact is van de onderdelen van de Landelijke GKA Agenda Taal & Ouders, op visieomslag en professioneel handelen van pm’ers/leerkrachten, schoolleiders en beleidsmakers.
Onderzoek naar het tegengaan van stagediscriminatie door mbo-opleidingen en leerbedrijven
20 november 2024/door Edgar

Onderzoek naar het tegengaan van stagediscriminatie door mbo-opleidingen en leerbedrijven

Stagediscriminatie is een ongewenste situatie die niet alleen…
Stimuleren onzichtbare talenten
28 oktober 2024/door Edgar

Stimuleren onzichtbare talenten

Inzetten op talentontwikkeling door het benutten van buitenschoolse kennisbronnen van studenten in het hoger onderwijs.
Tutoring door medeleerlingen
23 september 2024/door Edgar

Actualisatie themapagina Onderwijskennis: Tutoring door medeleerlingen

Tutoring door medeleerlingen heeft een positieve impact op zowel de leerprestaties als sociaal-emotionele vaardigheden van de leerlingen; niet alleen voor de leerling die tutoring ontvangt, maar ook de leerling die als tutor optreedt.
2190 - Zijn tutorprogramma’s in groep 1/2 effectief om leesproblemen te voorkomen?
30 augustus 2024/door Edgar

Zijn tutorprogramma’s in groep 1/2 effectief om leesproblemen te voorkomen?

Tutorprogramma’s om leesproblemen te voorkomen zijn het effectiefst als ze vroeg starten.
1133 Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas
15 juli 2024/door Edgar

Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas

Kohnstamm Instituut en Oberon onderzoeken de landelijke afspraak om mobiele telefoons en andere devices in de klas te weren, zowel in het voortgezet onderwijs, basisonderwijs als gespecialiseerd onderwijs.
Met welke toetsvormen kunnen leerkrachten de Nederlandse taalvaardigheid van NT2-leerlingen accuraat en objectief toetsen?
27 juni 2024/door Edgar

Met welke toetsvormen kunnen leerkrachten de Nederlandse taalvaardigheid van NT2-leerlingen accuraat en objectief toetsen?

Basisscholen hebben behoefte aan adequate toetsen voor NT2-leerlingen. Het is onduidelijk met welke toetsvormen leerkrachten de taalvaardigheid van NT2-leerlingen accuraat en objectief kunnen meten. Hier is nauwelijks onderzoek naar gedaan.
Actualisatie themapagina Onderwijskennis: Tutoring door onderwijspersoneel
31 mei 2024/door Edgar

Actualisatie themapagina Onderwijskennis: Tutoring door onderwijspersoneel

Tutoring door onderwijspersoneel is een effectief bewezen interventie om prestaties in taal en rekenen/wiskunde te verbeteren bij leerlingen die moeite hebben met deze vakken.
Nationale peiling naar het onderwijs in Kunstzinnige oriëntatie.
13 mei 2024/door Edgar

Peiling Kunstzinnige oriëntatie primair onderwijs 2025

Kohnstamm Instituut gaat een nationale peiling uitvoeren naar het onderwijs in Kunstzinnige oriëntatie.
Wat is de invloed van rijke taal en rijke teksten op de taalvaardigheden van basisschoolleerlingen?
1 mei 2024/door Edgar

Wat is de invloed van rijke taal en rijke teksten op de taalvaardigheden van basisschoolleerlingen?

Digitale devices kunnen leerlingen helpen hun spellingvaardigheden te verbeteren.
Elektronisch leren en managen: Stappenplan keuzeproces ELO/LMS
1 mei 2024/door Edgar

Elektronisch leren en managen: Stappenplan keuzeproces ELO/LMS

De elektronische leeromgeving (ELO) en een het Learning Management System (LMS) zijn onderdeel van de digitale leeromgeving op scholen. Het kiezen van een nieuwe ELO of LMS vraagt om een weloverwogen aanpak. Kennisnet heeft hiervoor een stappenplan ontwikkeld dat is gebaseerd op onderzoek door Kohnstamm Instituut.
Evaluatieonderzoek Subsidie Nederlands Gebarencentrum
24 april 2024/door Edgar

Subsidie-evaluatie Nederlands Gebarencentrum

Wat is de waarde van de activiteiten van het Nederlands Gebarencentrum voor de taalgemeenschap? Welke verbeterpunten zien gebarentaligen?
1122 Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons in de klas in het voortgezet onderwijs.
7 februari 2024/door Edgar

Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons in de klas in het voortgezet onderwijs

Eerste uitkomsten monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons in het voortgezet onderwijs.
podcast met Cynthia Groff
17 januari 2024/door Edgar

Perspectieven van ouders en professionals op omgaan met meertaligheid

Podcast aflevering 3 uit de serie 'In gesprek met ...'
1101-Perspectiefwisseling in het omgaan met meertaligheid
4 januari 2024/door Edgar

Perspectiefwisseling in het omgaan met meertaligheid

Welke perspectieven over meertaligheid hebben ouders en professionals ervaren, vroeger en nu?
Wat is het effect van vertragen en verbreden van het aanvankelijk leesproces van nieuwkomers in groep 3 op de tweedetaalverwerving van het Nederlands?
27 november 2023/door Edgar

Vertraging en verbreding van het aanvankelijk leesproces van nieuwkomers

Wat is het effect van vertragen en verbreden van het aanvankelijk leesproces van nieuwkomers in groep 3 op de tweedetaalverwerving van het Nederlands?
Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons in de klas
2 november 2023/door Edgar

Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons in de klas

Het ministerie van OCW heeft gevraagd om de werking van de landelijke afspraak over mobiele telefoons in de klas in het primair, voortgezet en speciaal onderwijs te monitoren. Onderzoeksinstituten Oberon en Kohnstamm Instituut voeren deze opdracht uit.
Interventies volwassen ongeletterde NT2-leerders
10 oktober 2023/door Edgar

Interventies volwassen ongeletterde NT2-leerders

In hoeverre kunnen interventies gericht op het verwerven van geletterdheid bij (NT2) basisschoolleerlingen effectief ingezet worden bij volwassen ongeletterde NT2-leerders?
23-9 Vandaag is het 2040
26 september 2023/door Edgar

Vandaag is het 2040

Meer publicaties van Illa Carrión Braakman (een nieuw venster wordt geopend)

deel deze pagina
  • Delen op Facebook
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
Search Search

Onderzoeksthema’s

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Archief

Bekijk het overzicht van de publicaties van het Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Bekijk het overzicht van de publicaties van Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Kennisrotonde

Kohnstamm Instituut participeert in de Kennisrotonde, loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk.

Recent verschenen

  • Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas. Eindrapport: eenmeting.
    Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas2 juli 2025 - 15:01
  • Gescheiden werelden: Onderwijssegregatie houdt aan.
    Eindrapport Monitor onderwijssegregatie14 maart 2025 - 11:57

Nieuwsbrief

Abonneer op onze nieuwsbrief en ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.

Door u te abonneren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

Onderzoeken en publicaties

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Partners en samenwerkingen

  • Netwerk Effectief Jeugdstelsel
  • Evaluatie passend onderwijs
  • Cohortonderzoek Onderwijsloopbanen
  • Vereniging voor beleidsonderzoek
  • Kennisrotonde
  • Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam

Kohnstamm Instituut

Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp.

Copyright 2025 Kohnstamm Instituut UvA BV
zelfstandig onderdeel van de Universiteit van Amsterdam
  • Privacy
  • Kwaliteitsbeleid
  • Contact
Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde