Professionalisering van leraren staat hoog op de agenda van Kohnstamm Instituut
Vanuit ons aanbod PLG bieden wij niet alleen onderzoek maar ook kennisopbouw in samenwerking met de onderwijspraktijk.
PLG staat voor ‘professionele leergemeenschap’: een begrip dat zowel gebruikt wordt voor een docententeam dat samen aan onderwijsontwikkeling werkt als voor een schoolorganisatie waar leraren worden gestimuleerd te leren van elkaar.
Hieronder is een lijst opgenomen met resultaten uit recent onderzoek. In veel van deze onderzoeken werken we nauw samen met scholen en met andere onderzoekinstituten.
In deze lijst zijn ook nieuwe onderzoeken opgenomen, waaronder een langlopend onderzoek waarbij we leraren volgen die kennis opdoen door zelf praktijkgericht onderzoek uit te voeren. De lijst met lopende onderzoeken maakt zichtbaar dat we nieuwe inzichten en resultaten zullen publiceren de komende maanden.
Onderzoek naar kennisbenutting
KIckstart Basisvaardigheden
Uw school bepaalt, wij ondersteunen!
Met ons initiatief KIckstart Basisvaardigheden helpen we scholen die aan de slag willen met het verbeteren van de basisvaardigheden, bijvoorbeeld in het kader van de subsidieregeling Verbetering Basisvaardigheden, bij het opzetten van een projectplan of bij het uitvoeren van (onderzoeks)activiteiten.
Meer informatie vindt u hier.
Alvast beginnen? Ontdek het potentieel van uw school als PLG!
Wil je weten hoe uw schoolteam samenwerkt en hoe dit verder versterkt kan worden? De Scan School als Professionele Leergemeenschap (PLG) biedt een unieke kans om inzicht te krijgen in de samenwerking binnen uw team. Het helpt om krachten en verbeterpunten in kaart te brengen, zodat u als school gericht kunt groeien.
Waarom de Scan School als PLG?
- Korte vragenlijst: Invullen kost slechts 10 minuten per persoon.
- Voor het hele team: Iedereen draagt bij aan een compleet beeld.
- Overzichtelijke resultaten: Scores op de huidige en gewenste situatie gepresenteerd in een helder spinnenweb.
- Praktische adviezen: Concreet en direct toepasbaar voor uw team.
Met deze scan zet u een belangrijke stap richting een cultuur van samen leren, delen en ontwikkelen – de sleutel tot sterk onderwijs. Doe mee en maak van uw school een nog krachtigere leergemeenschap!
Meer weten? Scan School als PLG
Voor scholen in het primair onderwijs en voortgezet onderwijs.
Rapporten
TALIS 2024: de werk- en leeromgeving op school in beeld
Evaluatie Regeling Open en Online Hoger Onderwijs
TPP-zelfscan
Kennisbenutting door docenten in het hoger onderwijs
Evaluatie subsidieregeling zij-instroom po G5
Duurzame ontwikkeling van de school als professionele leergemeenschap
Aanbodpeiling Nederlands en Wiskunde
Evaluatie Teambeurs Primair Onderwijs
Beroepsbrieven: 12 korte verhalen over leraren
Monitor Professionele ontwikkeling schoolleiders en bestuurders VO 2020-2021
Onderzoek
deel deze pagina
Onderzoeken en publicaties
Partners en samenwerkingen
Kohnstamm Instituut
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.

Stimuleren onzichtbare talenten
/in Onderzoek gelijke kansen, Onderzoek lerende leraren, Onderzoek onderwijsvernieuwingInzetten op talentontwikkeling door het benutten van buitenschoolse kennisbronnen van studenten in het hoger onderwijs.
Kennisbenutting door onderwijsprofessionals in het hoger onderwijs
/in Onderzoek lerende lerarenHoe zoeken en verwerven docenten kennis over het faciliteren van studievoortgang en in hoeverre passen zij deze kennis toe in hun dagelijkse onderwijspraktijk? De ervaring leert dat docenten, opleidingen en instellingen in het hoger onderwijs nog niet altijd de beschikbare kennis over het faciliteren van studievoortgang van studenten benutten. Kennisbenutting is een belangrijke doelstelling van […]
WOA-Gelijke Onderwijskansen: drie praktijkpublicaties
/in Onderzoek gelijke kansen, Onderzoek lerende leraren, Onderzoek onderwijsvernieuwing, Onderzoek taal, rekenen en basisvaardighedenBuitenschoolse kennisbronnen voor gelijke onderwijskansen Het draagt bij aan gelijke kansen als het ‘kapitaal’ aan kennis, houdingen en vaardigheden van álle leerlingen op school wordt herkend en benut. De theorie over Funds of Knowledge en Funds of Identity gaat niet uit van tekorten of beperkingen van leerlingen, maar neemt als uitgangspunt dat alle leerlingen door […]
Theorie, praktijk en persoon verbinden: naar een onderbouwde zelfscan voor werkplekbegeleiders
/in Onderzoek lerende lerarenOpleiden van nieuwe leraren: de rol van mentoren (primair onderwijs) en werkplekbegeleiders (voortgezet onderwijs) Mentoren en werkplekbegeleiders van aanstaande leraren Als dagelijks begeleider van een aanstaande leraar geeft de mentor in het primair onderwijs en de werkplekbegeleider in het voortgezet onderwijs het leerproces in belangrijke mate vorm. Een veel gehoorde uiting van studenten is dat […]
Duurzame ontwikkeling van de school als PLG
/in Onderzoek, Onderzoek lerende lerarenVoortbouwend op het onderzoek ‘De School als PLG’ (link) onderzoekt een consortium van het Kohnstamm Instituut, Universiteit van Amsterdam en ICLON Universiteit Leiden bij vijf scholen voor voortgezet onderwijs welke interventies en processen bijdragen aan de duurzame ontwikkeling van de school als professionele leergemeenschap.
TALIS2024 van start: internationaal onderzoek naar de werk- en leeromgeving van leraren en schoolleiders
/in Onderzoek, Onderzoek lerende lerarenGoed onderwijs begint met goed toegeruste leraren TALIS (Teaching and Learning International Survey) biedt leraren en schoolleiders dé mogelijkheid om zich uit te spreken over aspecten van de werk- en leeromgeving op scholen die ook in Nederland bovenaan de agenda staan: werkdruk, werktevredenheid, professionalisering en begeleiding van (startende) leraren. Internationaal onderwijsonderzoek in 50 landen TALIS […]
Weerzin tegen lezen of weer zin in lezen
/in Onderzoek lerende leraren, OnderzoekWeer zin in lezen of weerzin om te lezen? Nieuw onderzoek naar leesmotivatie in het basisonderwijs.
Kennisbenutting in scholen
/in Onderzoek lerende lerarenNieuw onderzoek naar kennisbenutting: hoe vergroot je de impact van onderwijsonderzoek?