• ONDERZOEK
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
  • Klik om het zoekinvoerveld te openen Klik om het zoekinvoerveld te openen Zoek
  • Menu Menu
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn

Merel de Wit MSc – Onderzoeker

020 214 14 30 E-mail LinkedIn

Expertise:

Merel de Wit is gespecialiseerd in het ontwerpen en opzetten van onderzoek en het schrijven van artikelen en onderzoeksrapporten.

Merel de Wit werkt als onderzoeker bij Kohnstamm Instituut. Zij behaalde in 2017 haar Masterdiploma Preventieve Jeugdhulp en Opvoeding aan de Universiteit van Amsterdam. Daarna heeft ze meegewerkt aan verschillende onderzoeksprojecten van de Nederlandse Stichting voor het Dove en Slechthorende Kind (NSDSK) en het Research Institute of Child Development and Education (RICDE). Binnen het RICDE zette zij als promovendus twee omvangrijke studies op naar de toegevoegde waarde van extra behandelmodules voor Stevig Ouderschap en VoorZorg – twee huisbezoekprogramma’s voor gezinnen met een verhoogd risico op kindermishandeling. Daarnaast publiceerde ze twee artikelen.

Binnen Kohnstamm Instituut werkt zij aan verschillende projecten. Zo schreef zij een literatuurstudie naar taalontwikkelingsprogramma’s voor gezinnen met een lage sociaaleconomische status, is ze betrokken bij de werving voor een peilingsonderzoek op basisscholen en werkt ze mee aan het opzetten van TALIS in Nederland; een internationaal onderzoek van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) naar de leer- en werkomgeving van leraren.

Publicaties

Worden rekenvaardigheden van VSO-cluster-3-leerlingen beter als ze oefenen met rekenautomatisering?
11 juni 2025/door Edgar

Worden rekenvaardigheden van VSO-cluster-3-leerlingen beter als ze oefenen met rekenautomatisering?

Oefenen met rekenautomatisering helpt leerlingen hun rekenvaardigheden te verbeteren. Waarschijnlijk geldt dit ook voor het voortgezet speciaal onderwijs (VSO) cluster 3.
Leren leerlingen beter als zij werken met een maatje?
17 februari 2025/door Edgar

Leren leerlingen in het primair onderwijs beter als zij werken met of als een maatje?

Het werken in de klas met leerlingen die als maatje een klasgenoot begeleiden, leidt tot verbeteringen in de leerresultaten van leerlingen in vakken als taal en rekenen, mits goed geïmplementeerd.
Leren leerlingen in groep 3 beter als ze in rijen zitten dan als ze in groepjes zitten?
19 december 2024/door Edgar

Leren leerlingen in groep 3 beter als ze in rijen zitten dan als ze in groepjes zitten?

Het is onduidelijk of leerlingen beter leren als zij in rijen zitten omdat leeruitkomsten niet direct gemeten worden.
Evaluatie van de Kansenaanpak Voortgezet Onderwijs (VO) 2021/’22
28 november 2024/door Edgar

Evaluatie van de Kansenaanpak Voortgezet Onderwijs (VO) 2022/’23

Jaarlijks onderzoeken Kohnstamm Instituut en O&S hoe interventies binnen de Kansenaanpak VO bijdragen aan de ontwikkelkansen van leerlingen.
Hulp bij het opstellen van een activiteitenplan of projectplan bij subsidie Verbetering Basisvaardigheden.
21 oktober 2024/door Edgar

Een basis voor de toekomst!

Hulp bij het opstellen van een activiteitenplan of projectplan bij subsidie Verbetering Basisvaardigheden.
Stoplichtmethode zorgt voor meer taakgericht gedrag van leerlingen
9 oktober 2024/door Edgar

Wat is de invloed van de stoplichtmethode op taakgericht gedrag van leerlingen?

Met de stoplichtmethode laten leerlingen meer taakgericht en minder storend gedrag zien. Dit geldt voor leerlingen van verschillende leeftijden en in verschillende onderwijssettings.
2190 - Zijn tutorprogramma’s in groep 1/2 effectief om leesproblemen te voorkomen?
30 augustus 2024/door Edgar

Zijn tutorprogramma’s in groep 1/2 effectief om leesproblemen te voorkomen?

Tutorprogramma’s om leesproblemen te voorkomen zijn het effectiefst als ze vroeg starten.
Studenten werken even hard als zij geen cijfers krijgen.
24 juli 2024/door Edgar

Studenten werken even hard als zij geen cijfers krijgen

Studenten die geen cijfers krijgen, werken doorgaans net zo hard voor hun studie en halen vergelijkbare studieresultaten.
Beoordeling zonder cijfers positief voor studentenwelzijn
24 juli 2024/door Edgar

Beoordeling zonder cijfers positief voor studentenwelzijn

Studenten die geen cijfers krijgen, ervaren minder angst, depressie en stress, en meer positieve emoties.
1133 Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas
15 juli 2024/door Edgar

Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas

Kohnstamm Instituut en Oberon onderzoeken de landelijke afspraak om mobiele telefoons en andere devices in de klas te weren, zowel in het voortgezet onderwijs, basisonderwijs als gespecialiseerd onderwijs.
Vervolgonderzoek Amsterdamse Familie School
11 juni 2024/door Edgar

Vervolgonderzoek Amsterdamse Familie School

Wat is de meerwaarde van de Amsterdamse Familie Scholen aanpak in het primair en voortgezet onderwijs in Amsterdam?
Wat is het effect op de leerresultaten van basisschoolleerlingen als zij devices gebruiken tijdens de les?
5 juni 2024/door Edgar

Wat is het effect op de leerresultaten van basisschoolleerlingen als zij devices gebruiken tijdens de les?

Digitale devices kunnen leerlingen helpen hun spellingvaardigheden te verbeteren.
Evaluatieonderzoek Subsidie Nederlands Gebarencentrum
24 april 2024/door Edgar

Subsidie-evaluatie Nederlands Gebarencentrum

Wat is de waarde van de activiteiten van het Nederlands Gebarencentrum voor de taalgemeenschap? Welke verbeterpunten zien gebarentaligen?
Evaluatie van de Amsterdamse Familie School 2019-2023
11 april 2024/door Edgar

Eindrapport onderzoek Amsterdamse Familie Scholen

Amsterdamse Familie School draagt bij aan het welbevinden en vergroten van de leefwereld van leerlingen.
1122 Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons in de klas in het voortgezet onderwijs.
7 februari 2024/door Edgar

Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons in de klas in het voortgezet onderwijs

Eerste uitkomsten monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons in het voortgezet onderwijs.
Is een kwartier rekenautomatisering per dag effectief voor de rekenautomatisering van basisschoolleerlingen?
5 februari 2024/door Edgar

Is een kwartier rekenautomatisering per dag effectief voor de rekenautomatisering van basisschoolleerlingen?

Is een kwartier rekenautomatisering per dag effectief voor de rekenautomatisering van basisschoolleerlingen?
1109 Groepsarrangementen in het reguliere VO
6 november 2023/door Edgar

Groepsgerichte extra ondersteuning in het reguliere vo

23-9 Vandaag is het 2040
26 september 2023/door Edgar

Vandaag is het 2040

1107 - Vervolgsucces De School
23 juni 2023/door Edgar

Vervolgsucces De School

Vervolgsucces van oud-leerlingen van De School in Zandvoort; sociocratische school met flexibele schooltijden.
1109 Groepsarrangementen in het reguliere VO
21 februari 2023/door Edgar

Groepsgerichte extra ondersteuning in het regulier vo

Extra ondersteuning in het voortgezet onderwijs: wat zijn de…
1098-Wat werkt in het betrekken van laagopgeleide NT1- en NT2-ouders bij de ontluikende geletterdheid van hun kinderen?
12 januari 2023/door Edgar

Wat werkt in het betrekken van laagopgeleide NT1- en NT2-ouders bij de ontluikende geletterdheid van hun kinderen?

Vervolgsucces leerlingen De School
14 november 2022/door Edgar

Vervolgsucces leerlingen De School

De School is sociocratisch met flexibele schooltijden. Hoe gaat het nu met oud-leerlingen op de middelbare school?

Meer publicaties van Merel de Wit (een nieuw venster wordt geopend)

deel deze pagina
  • Delen op Facebook
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
Search Search

Onderzoeksthema’s

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Archief

Bekijk het overzicht van de publicaties van het Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Bekijk het overzicht van de publicaties van Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Kennisrotonde

Kohnstamm Instituut participeert in de Kennisrotonde, loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk.

Recent verschenen

  • Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas. Eindrapport: eenmeting.
    Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas2 juli 2025 - 15:01
  • Gescheiden werelden: Onderwijssegregatie houdt aan.
    Eindrapport Monitor onderwijssegregatie14 maart 2025 - 11:57

Nieuwsbrief

Abonneer op onze nieuwsbrief en ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.

Door u te abonneren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

Onderzoeken en publicaties

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Partners en samenwerkingen

  • Netwerk Effectief Jeugdstelsel
  • Evaluatie passend onderwijs
  • Cohortonderzoek Onderwijsloopbanen
  • Vereniging voor beleidsonderzoek
  • Kennisrotonde
  • Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam

Kohnstamm Instituut

Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp.

Copyright 2025 Kohnstamm Instituut UvA BV
zelfstandig onderdeel van de Universiteit van Amsterdam
  • Privacy
  • Kwaliteitsbeleid
  • Contact
Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde