• ONDERZOEK
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
  • Klik om het zoekinvoerveld te openen Klik om het zoekinvoerveld te openen Zoek
  • Menu Menu
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn

dr. Judith Conijn – Onderzoeker

020 214 14 17 E-mail LinkedIn

Expertise

Judith Conijn heeft expertise op het gebied van gepersonaliseerd en gedifferentieerd onderwijs, zelfsturend leren en motivatie van leerlingen. Op methodologisch gebied is zij gespecialiseerd in de ontwikkeling en validatie van psychologische vragenlijsten en statistische analyse van complexe databestanden.

Judith Conijn studeerde psychologie aan de Universiteit van Amsterdam en promoveerde in 2013 op een onderzoek naar analysetechnieken voor het opsporen van afwijkende antwoordpatronen in psychologische vragenlijstdata. Na haar promotie zette ze haar psychometrische onderzoek voort aan de Universiteit van Amsterdam, waar ze naast onderzoeker ook als docent werkzaam was. Aan de Vrije Universiteit werkte ze vervolgens als onderzoeker op verschillende onderwijskundige projecten, zoals het wonderfull education project, een onderzoek naar de rol van verwondering in het primair onderwijs. Sinds 2021 is ze werkzaam bij Kohnstamm Instituut. Ze is onder meer betrokken bij onderzoek naar differentiëren in het mbo, het geven van eigen regie aan leerlingen in het voortgezet onderwijs en diverse peilingsonderzoeken in het primair onderwijs.

Publicaties

De inzet van een ambtelijk secretaris medezeggenschap in het funderend onderwijs
31 oktober 2025/door Edgar

De inzet van een ambtelijk secretaris medezeggenschap in het funderend onderwijs

Achtergrond en aanleidingDe medezeggenschapsraad (MR) heeft…
Zonder diploma van het vo overstappen naar het mbo
21 augustus 2025/door Edgar

Zonder diploma van het vo overstappen naar het mbo

Kohnstamm Instituut voert onderzoek uit naar jongeren die zonder diploma vanuit het vo naar het mbo overstappen.
Monitor medezeggenschap in het mbo
19 augustus 2025/door Edgar

Monitor medezeggenschap in het mbo

Kohnstamm Instituut voert de monitor medezeggenschap mbo uit. De resultaten geven inzicht in de samenwerking tussen de medezeggenschapsraden en de governance-driehoek, en de wijze waarop de medezeggenschapsraden worden gefaciliteerd.
Randvoorwaarden om kwaliteit van het programma School en Omgeving te borgen
13 maart 2025/door Edgar

Randvoorwaarden om kwaliteit van het programma School en Omgeving te borgen

Wat zijn wetenschappelijk onderbouwde randvoorwaarden voor een kwalitatief buitenschools aanbod voor leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs?
Maatschappelijke Diensttijd in het onderwijs
10 maart 2025/door Edgar

Maatschappelijke Diensttijd in het onderwijs

Welke rol kan het onderwijs spelen bij het verduurzamen van de Maatschappelijke Diensttijd (MDT)?
Onderzoek naar het tegengaan van stagediscriminatie door mbo-opleidingen en leerbedrijven
20 november 2024/door Edgar

Onderzoek naar het tegengaan van stagediscriminatie door mbo-opleidingen en leerbedrijven

Stagediscriminatie is een ongewenste situatie die niet alleen…
12 november 2024/door Edgar

Nederlandse leerlingen in het voortgezet onderwijs scoren onder basisniveau digitale geletterdheid

Hoe scoren Nederlandse leerlingen op digitale geletterdheid? Dit internationale onderzoek biedt inzicht in hun vaardigheden op het gebied van computer- en informatiegeletterdheid en computationeel denken, en vergelijkt Nederland met andere landen. Lees meer over de rol van scholen en leraren in digitale educatie.
23-17 - IMAGE (IMpact of Activities in Gifted Education)-deelstudie ‘leerlingenonderzoek’
19 augustus 2024/door Edgar

IMAGE (IMpact of Activities in Gifted Education)-deelstudie ‘leerlingenonderzoek’

Een eerste tussenrapportage van het IMAGE (IMpact of Activities in Gifted Education) onderzoek biedt inzicht in welke onderwijsaanpassingen aan (hoog)begaafde leerlingen worden aangeboden.
Kennisbenutting door docenten in het hoger onderwijs
9 juli 2024/door Edgar

Kennisbenutting door docenten in het hoger onderwijs

Veel eigen regie voor leerlingen in het voortgezet onderwijs
6 juni 2024/door Edgar

Veel eigen regie voor leerlingen in het voortgezet onderwijs

Kohnstamm Instituut deed samen met Oberon onderzoek naar het geven van veel eigen regie aan leerlingen in het voortgezet onderwijs.
Nationale peiling naar het onderwijs in Kunstzinnige oriëntatie.
13 mei 2024/door Edgar

Peiling Kunstzinnige oriëntatie primair onderwijs 2025

Kohnstamm Instituut gaat een nationale peiling uitvoeren naar het onderwijs in Kunstzinnige oriëntatie.
1112 Verschil maken. Een praktijkgericht onderzoek naar differentiatie door mbo-2 teams.
1 december 2023/door Edgar

Differentiatie door mbo-2 teams

Welke vormen van differentiatie leiden, onder welke voorwaarden, tot een toename van zelfregulatie, motivatie en studiesucces van studenten in mbo niveau 2 Beroeps Opleidende Leerweg (BOL)-opleidingen?
30 november 2023/door Edgar

Eigen regie voor leerlingen in het voortgezet onderwijs

Wat zijn de effecten op motivatie, welzijn, prestaties en prestatiedruk?
29 november 2023/door Edgar

Wat is het effect van het aantal vakken dat vo-leerlingen volgen op een dag op hun motivatie, prestaties en het klassenklimaat?

Blokroostering is in het voortgezet onderwijs een gangbare manier om het aantal vakken per dag te verminderen.
1112 Verschil maken. Een praktijkgericht onderzoek naar differentiatie door mbo-2 teams.
18 oktober 2023/door Edgar

Differentiatie op mbo niveau 2, professionalisering en praktijk

Een overzicht van beschikbare instrumentenBinnen het onderzoeksproject…
Themapagina mbo differentiatie
13 juli 2023/door Edgar

Differentiëren in het mbo

Wat is bekend uit onderzoek over differentiatie in het mbo?
11 juli 2023/door Edgar

Is het gebruik van een Persoonlijk Ontwikkelplan of Persoonlijk Actieplan effectief voor het verbeteren van motivatie en leeruitkomsten van mbo-studenten?

Het gebruik van portfolio-instrumenten zoals Persoonlijk Ontwikkelplannen (POP) of Persoonlijk Actieplannen (PAP) kan positieve effecten hebben, maar alleen als studenten hierbij individuele begeleiding krijgen van voldoende kwaliteit en intensiteit.
Gesprekskwaliteit bij De Kindertelefoon
9 maart 2023/door Edgar

Gesprekskwaliteit bij De Kindertelefoon

Uit tevredenheidsonderzoek blijkt dat kinderen overwegend positief zijn over hun chat- en telefoongesprekken met De Kindertelefoon.
Kennisbenutting door onderwijsprofessionals in het hoger onderwijs
2 maart 2023/door Edgar

Kennisbenutting door onderwijsprofessionals in het hoger onderwijs

Hoe zoeken en verwerven docenten kennis over het faciliteren…
30 maart 2022/door Edgar

Kennisbehoeften toegankelijkheid hoger onderwijs

Het stimuleren van (betere) toegankelijkheid van het hoger onderwijs is de opdracht die de Expertgroep Toegankelijkheid Hoger Onderwijs (ETHO) uitvoert, de komende jaren. Het Kohnstamm Instituut deed, in opdracht van de ETHO, een eerste inventarisatiestudie met als kernvraag: aan welke kennis over de toegankelijkheid van het hoger onderwijs is behoefte? Welke kennis ontbreekt, is te versnipperd, moeilijk vindbaar of te weinig toepasbaar in de onderwijspraktijk?
Gesprekskwaliteit bij De Kindertelefoon
24 januari 2022/door Edgar

Kindtevredenheid bij De Kindertelefoon

De Kindertelefoon biedt kinderen en jongeren van 8 tot 18 jaar…
10 januari 2022/door Edgar

Behoefteanalyse toegankelijkheid hoger onderwijs

Welke kennis heeft het onderwijsveld nodig om de toegankelijkheid…
5 januari 2022/door Edgar

Monitor zelftesten in onderwijs en kinderopvang

23 november 2021/door Edgar

Onderzoek naar differentiatie in het mbo-2 onderwijs

In een meerjarig onderzoek volgen het Kohnstamm Instituut en…
15 maart 2021/door Diane

Peilingsonderzoek naar aardrijkskunde- en geschiedenisonderwijs

Kennis en vaardigheden groep 8-leerlingenHet Kohnstamm Instituut…
29 november 2020/door Edgar

Impact van activiteiten in onderwijs voor begaafde leerlingen

De komende 5 jaar (2020-2025) ontwikkelt en verspreidt het Kohnstamm Instituut kennis over een passend onderwijsaanbod voor begaafde leerlingen in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. 

Meer publicaties van Judith Conijn (een nieuw venster wordt geopend)

deel deze pagina
  • Delen op Facebook
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
Search Search

Onderzoeksthema’s

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Archief

Bekijk het overzicht van de publicaties van het Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Bekijk het overzicht van de publicaties van Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Kennisrotonde

Kohnstamm Instituut participeert in de Kennisrotonde, loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk.

Recent verschenen

  • Van arrangeren naar includeren
    Van arrangeren naar includeren5 november 2025 - 12:01
  • Monitor experiment onderwijszorgarrangementen16 oktober 2025 - 19:26

Nieuwsbrief

Abonneer op onze nieuwsbrief en ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.

Door u te abonneren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

Onderzoeken en publicaties

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Partners en samenwerkingen

  • Netwerk Effectief Jeugdstelsel
  • Evaluatie passend onderwijs
  • Cohortonderzoek Onderwijsloopbanen
  • Vereniging voor beleidsonderzoek
  • Kennisrotonde
  • Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam

Kohnstamm Instituut

Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp.

Copyright 2025 Kohnstamm Instituut UvA BV
zelfstandig onderdeel van de Universiteit van Amsterdam
  • Privacy
  • Kwaliteitsbeleid
  • Contact
Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde