• ONDERZOEK
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
  • Klik om het zoekinvoerveld te openen Klik om het zoekinvoerveld te openen Zoek
  • Menu Menu
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn

Régina Petit MSc – Onderzoeker

020 214 14 22 E-mail LinkedIn

Expertise

Régina Petit is gespecialiseerd in onderzoek naar onderwijs aan nieuwkomers, beroepsonderwijs en loopbaanoriëntatie en –begeleiding.

Régina Petit (1971) studeerde Onderwijskunde aan de Universiteit van Amsterdam en haalde in 2009 haar masterdiploma (cum laude). In 2009 begon zij haar loopbaan als onderzoeker, eerst bij het Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) en sinds 2014 bij Kohnstamm Instituut.

Régina doet kwalitatief en kwantitatief onderzoek in het po, vo en mbo. Haar recente onderzoek richt zich op de leerloopbaan van nieuwkomers in het primair- en voortgezet onderwijs en mbo. Met dit longitudinale onderzoek is de ontwikkeling van de Nederlandse taalvaardigheid, rekenvaardigheid en sociaal-emotioneel welbevinden van nieuwkomers onderzocht en de samenhang tussen deze ontwikkeling en aanpakken van hun leraren. De data zijn geanalyseerd met behulp van multilevel groeimodellen met herhaalde metingen. Verder voerde Régina in de afgelopen jaren diverse studies uit in het kader van de bestrijding van jeugdwerkloosheid van jongeren met een migratieachtergrond. Hierbij stonden verschillende perspectieven centraal, zoals de rol van de studie- en beroepskeuze, beroepspraktijkvorming en mentoringprojecten.
Ander onderzoek richt zich o.a. op ‘peer support’; ondersteuning van leerlingen in het voortgezet onderwijs door ouderejaars bij het verwerven van bepaalde vaardigheden, de betekenis van vakmanschap voor het beroepsonderwijs en de arbeidsmarkt en doorlopende leerroutes van vmbo naar mbo.

In de periode voor 2009 werkte Régina ruim drie jaar als opleidingskundige bij Van de Graaf & Partners (nu onderdeel van Conclusion), waar zij digitale leermiddelen, games, toetsen en assessments ontwierp voor het onderwijs en het bedrijfsleven. Daarvoor werkte zij zo’n tien jaar als personeelsadviseur voor verschillende organisaties na afronding van haar studie Personeel & Arbeid aan Hogeschool de Horst in Driebergen.

 

Publicaties

Zonder diploma van het vo overstappen naar het mbo
21 augustus 2025/door Edgar

Zonder diploma van het vo overstappen naar het mbo

Kohnstamm Instituut voert onderzoek uit naar jongeren die zonder diploma vanuit het vo naar het mbo overstappen.
Randvoorwaarden om kwaliteit van het programma School en Omgeving te borgen
13 maart 2025/door Edgar

Randvoorwaarden om kwaliteit van het programma School en Omgeving te borgen

Wat zijn wetenschappelijk onderbouwde randvoorwaarden voor een kwalitatief buitenschools aanbod voor leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs?
Leren leerlingen beter als zij werken met een maatje?
17 februari 2025/door Edgar

Leren leerlingen in het primair onderwijs beter als zij werken met of als een maatje?

Het werken in de klas met leerlingen die als maatje een klasgenoot begeleiden, leidt tot verbeteringen in de leerresultaten van leerlingen in vakken als taal en rekenen, mits goed geïmplementeerd.
Onderzoek naar het tegengaan van stagediscriminatie door mbo-opleidingen en leerbedrijven
20 november 2024/door Edgar

Onderzoek naar het tegengaan van stagediscriminatie door mbo-opleidingen en leerbedrijven

Stagediscriminatie is een ongewenste situatie die niet alleen…
Wat is het effect van een schoolhond op het sociaal-emotioneel welbevinden van leerlingen?
24 juni 2024/door Edgar

Wat is het effect van een schoolhond op het sociaal-emotioneel welbevinden van leerlingen?

Een schoolhond kan een positieve bijdrage leveren aan het sociaal-emotioneel welbevinden van leerlingen.
23-14 Loopbaanoriëntatie en -begeleiding voor jongeren op het vmbo en in internationale schakelklassen
22 februari 2024/door Edgar

Loopbaanoriëntatie en -begeleiding voor jongeren op het vmbo en in internationale schakelklassen

GION onderwijs/onderzoek en Kohnstamm Instituut voerden onderzoek uit naar de effectiviteit van loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB)-interventies voor leerlingen op het vmbo en internationale schakelklassen.
23 januari 2024/door Edgar

Nieuwkomers in het regulier onderwijs

Grip op geoorloofd verzuim
17 oktober 2023/door Edgar

Grip op geoorloofd verzuim

8 november 2022/door Edgar

Geoorloofd verzuim

Hoe kan geoorloofd verzuim worden teruggedrongen naar minder dan 5%?
Motiverend burgerschapsonderwijs in het mbo
11 oktober 2022/door Nikolai

Motiverend burgerschapsonderwijs in het mbo

Nieuwkomers-in-het-primair-en-voortgezet-onderwijs
12 augustus 2022/door Edgar

Nieuwkomers in het primair en voortgezet onderwijs

Onderzoek naar onderwijsbehoeften van nieuwkomers. SEO Economisch Onderzoek en Kohnstamm Instituut onderzochten welke groepen nieuwkomers in Nederland wonen, wat hun onderwijsbehoeften zijn en hoe het nieuwkomersonderwijs is georganiseerd.
23-12 Alternatieve examinering Nederlands: een uitgelezen kans voor nieuwkomers?
4 augustus 2022/door Edgar

Experiment Staatsexamen Nt2 en EDUP

Onderzoek naar alternatieve examinering Nederlands voor nieuwkomers door SEO en Kohnstamm Instituut. Staatsexamens Nt2 of EDUP beter geschikt voor nieuwkomers dan CE Nederlands?
1 maart 2022/door Edgar

Effectieve loopbaanoriëntatie en loopbaanbegeleiding (LOB) in het vmbo

Samen met GION onderzocht Kohnstamm Instituut wat effectieve aanpakken voor loopbaanoriëntatie en -begeleiding van jongeren (al dan niet uit gezinnen met een migratieachtergrond) in het vmbo zijn, op basis van de nationale en internationale literatuur.
26 oktober 2020/door Edgar

Een extra helpende hand, peer support in het voortgezet onderwijs

Leerlingen hebben profijt van peer support, maar een breed draagvlak binnen de school is voorwaardelijk
9 juni 2020/door Diane

INNOVATION LAB: Doorontwikkeling en effectmetingen van loopbaanoriëntatie en –begeleiding (LOB) voor vmbo-jongeren met een niet-Westerse migratieachtergrond

Nieuw onderzoek voor gelijke kansen
doorlopende leerlijnen vmbo-mbo anno 2018
26 mei 2020/door Diane

Doorlopende leerlijnen VMBO MBO anno 2019

Vijfde rapportage van monitoronderzoek van vakmanschap-, technologie en beroepsroutes
14 januari 2020/door Edgar

Op weg naar een toekomst: werkexploratie in het vmbo

Op weg naar een toekomst. Werkexploratie in het vmbo
1 november 2019/door Diane

Rapport: Onbenut potentieel van jongeren in een kwetsbare positie. Overzicht van kennis over leerpotentieeltests.

Overzicht van kennis over leerpotentieeltests.
op zoek naar excellentie
19 juni 2019/door Diane

Op zoek naar excellentie: drie jaar pionieren in het mbo

De opbrengsten van drie jaar excellentieonderwijs in het mbo
doorlopende leerlijnen vmbo-mbo anno 2018
18 juni 2019/door Diane

Doorlopende leerlijnen vmbo-mbo anno 2018

Vierde monitor vakmanschap-, technologie-, en beroepsroutes
Voortgangsonderzoek Aanpak VSV en jongeren in kwetsbare positie
20 mei 2019/door Edgar

Voortgangsonderzoek Aanpak VSV en jongeren in kwetsbare positie

Met dit onderzoek is in kaart gebracht wat de voortgang en ervaren effecten zijn van de beleidsaanpak voortijdig schoolverlaten en jongeren in een kwetsbare positie.
Een goed gesprek over de toekomst
21 december 2018/door Diane

Een goed gesprek over de toekomst

Ouderbetrokkenheid bij loopbaankeuzes op het vmbo en het mbo
Implementatie doorlopende leerlijnen vmbo-mbo
21 april 2017/door Diane

Implementatie doorlopende leerlijnen vmbo-mbo

Derde monitor vakmanschap-, technologie- en beroepsroutes
1 december 2015/door Nikolai

Vervolgmeting 1 Kengetallen Passend Onderwijs.

Een verzameling van kengetallen over Passend Onderwijs

Meer publicaties van Régina Petit (een nieuw venster wordt geopend)

 

deel deze pagina
  • Delen op Facebook
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn

Onze medewerkers

  • Onderzoekers en medewerkers van Kohnstamm Instituut

Download Brochure

Download onze brochure

English: Download our brochure

Archief

Bekijk het overzicht van de publicaties van het Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Bekijk het overzicht van de publicaties van Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Kennisrotonde

Kohnstamm Instituut participeert in de Kennisrotonde, loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk.

Recent verschenen

  • Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas. Eindrapport: eenmeting.
    Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas2 juli 2025 - 15:01
  • Gescheiden werelden: Onderwijssegregatie houdt aan.
    Eindrapport Monitor onderwijssegregatie14 maart 2025 - 11:57

Nieuwsbrief

Abonneer op onze nieuwsbrief en ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.

Door u te abonneren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

Onderzoeken en publicaties

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Partners en samenwerkingen

  • Netwerk Effectief Jeugdstelsel
  • Evaluatie passend onderwijs
  • Cohortonderzoek Onderwijsloopbanen
  • Vereniging voor beleidsonderzoek
  • Kennisrotonde
  • Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam

Kohnstamm Instituut

Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp.

Copyright 2025 Kohnstamm Instituut UvA BV
zelfstandig onderdeel van de Universiteit van Amsterdam
  • Privacy
  • Kwaliteitsbeleid
  • Contact
Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde