• ONDERZOEK
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
  • Klik om het zoekinvoerveld te openen Klik om het zoekinvoerveld te openen Zoek
  • Menu Menu
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn

Iris Bollen MSc – Onderzoeker

020 214 14 15 E-mail LinkedIn

Expertise

Iris Bollen is gespecialiseerd in onderzoek naar kinderopvang en gastouderopvang, voor- en vroegschoolse educatie, opvoedingsondersteuning, longitudinaal onderzoek.

Iris Bollen studeerde Pedagogische Wetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam, waar zij in 2011 haar Masterdiploma Opvoedingsondersteuning behaalde. Sinds april 2012 is zij werkzaam als onderzoeker bij het Kohnstamm Instituut, waar zij zich met zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek bezig houdt.

Zij is op dit moment betrokken bij het Pre-COOL onderzoek en het PIAAC-onderzoek. Verder heeft zij meegewerkt aan verschillende onderzoeken naar de kwaliteit van kinderdagverblijven en peuterspeelzalen in samenwerking met het NCKO, onderzoeken m.b.t.de gastouderopvang en onderzoek naar VVE-doelgroepkinderen in de voorschoolse fase.

Publicaties

Zelfscan
4 maart 2025/door Edgar

TPP-zelfscan

In dit onderzoek is een zelfreflectie-instrument ontwikkeld voor mentoren en werkplekbegeleiders.
PIAAC 2024: internationaal onderzoek naar vaardigheden van volwassenen
10 december 2024/door Edgar

Nederlandse volwassenen presteren goed op taal- en rekenvaardigheden

De meeste Nederlandse volwassenen beschikken over sterke taal- en rekenvaardigheden en probleemoplossend vermogen. De prestaties van jongvolwassenen zijn goed in vergelijking met andere landen. Dat blijkt uit de Nederlandse resultaten van PIAAC (Programme for the International Assessment of Adult Competenties), dat elke tien jaar de vaardigheden van volwassenen wereldwijd onderzoekt.
1137 Samen groeien
22 november 2024/door Edgar

Samen groeien

Podcast: In gesprek met Esmée Lalihatu over kennisbenutting door docenten in het hoger onderwijs.
9 juli 2024/door Edgar

Kennisbenutting door docenten in het hoger onderwijs

Podcast aflevering 4 uit de serie 'In gesprek met ...'
podcast met Cynthia Groff
17 januari 2024/door Edgar

Perspectieven van ouders en professionals op omgaan met meertaligheid

Podcast aflevering 3 uit de serie 'In gesprek met ...'
Gesprekskwaliteit bij De Kindertelefoon
9 maart 2023/door Edgar

Gesprekskwaliteit bij De Kindertelefoon

Uit tevredenheidsonderzoek blijkt dat kinderen overwegend positief zijn over hun chat- en telefoongesprekken met De Kindertelefoon.
In gesprek met Alexander Krepel over de basisvaardigheden Nederlands en Wiskunde op de lerarenopleiding
28 februari 2023/door Edgar

Basisvaardigheden Nederlands en Wiskunde op de lerarenopleiding

Podcast aflevering 2 uit de serie 'In gesprek met ...'
In gesprek met Wouter Schenke over de Teambeurs Primair Onderwijs
23 augustus 2022/door Nikolai

Luister aflevering #1 van de podcast “In gesprek met…”

Wouter Schenke over de professionele ontwikkeling van leraren in teamverband
21 juli 2022/door Edgar

Inventarisatieonderzoek Gastouderopvang 2022

Gesprekskwaliteit bij De Kindertelefoon
24 januari 2022/door Edgar

Kindtevredenheid bij De Kindertelefoon

De Kindertelefoon biedt kinderen en jongeren van 8 tot 18 jaar…
12 juli 2021/door Edgar

TALIS2024 van start: internationaal onderzoek naar de werk- en leeromgeving van leraren en schoolleiders

Goed onderwijs begint met goed toegeruste lerarenTALIS (Teaching…
15 maart 2021/door Diane

Peilingsonderzoek naar aardrijkskunde- en geschiedenisonderwijs

Kennis en vaardigheden groep 8-leerlingenHet Kohnstamm Instituut…
28 april 2020/door Diane

Kwantitatieve evaluatie Teambeurs Amsterdam

Worden de doelen van de teambeurs - professionalisering van leraren en de ontwikkeling van een professionele leercultuur in primair, voortgezet en speciaal onderwijs - bereikt?
11 maart 2020/door Diane

Schoolkeuzemotieven van ouders en leerlingen groep 8 in Diemen

Als er een vo-school komt in de gemeente Diemen, wat zijn dan de belangrijkste wensen en behoeften van ouders en leerlingen?
2 december 2019/door Diane

Kwaliteit in de peuter- en kleutergroepen en ontwikkeling van kinderen: de peuterschool in Amsterdam

Kwaliteit in de peuter- en kleutergroepen en ontwikkeling van kinderen: de alles-in-één-school in Amsterdam
2 december 2019/door Diane

Pre-COOL cohortonderzoek: technisch rapport, tweejarigencohort zesde meting (2016-2017) groep 5

Pre-COOL cohortonderzoek: technisch rapport, tweejarigencohort zesde meting (2016-2017) groep 5
Huisacademies in het basis- en voortgezet onderwijs in beeld
22 mei 2019/door Edgar

Huisacademies in kaart

Kenmerken en speerpunten van de huisacademies in kaart gebracht.
Eindevaluatie van de Amsterdamse Leraren- en Scholenbeurzen
22 mei 2019/door Edgar

Eindevaluatie van de Amsterdamse Leraren- en Scholenbeurzen

Amsterdamse beurzen leveren impuls aan onderwijskwaliteit in po en v(s)o
Tussentijdse Evaluatie Amsterdamse Leraren
17 mei 2019/door Diane

Tussentijdse Evaluatie Amsterdamse Leraren- en Scholenbeurzen

2017 - 2018
Meer kansen voor jongeren
15 november 2018/door Edgar

Meer kansen voor jongeren

Nevenopbrengsten van vsv-projecten in het programma Kansen Voor Jongeren van het Oranje Fonds
10 maart 2016/door Edgar

Pre-COOL cohortonderzoek

1 december 2015/door Diane

Ontwikkeling van IKC / de Peuterschool in Amsterdam. Onderzoek eerste pilotjaar

29 januari 2015/door Edgar

Gastouders in beeld

20 december 2014/door Diane

Ontwikkeling Meetinstrument Pedagogische Kwaliteit Gastouderopvang

21 oktober 2014/door Diane

Impact van de Commissie Dijsselbloem op onderwijsbeleid

7 oktober 2014/door Diane

Gastouderopvang in West-Europese landen

1 november 2013/door Diane

Daltoncompetenties voor leerlingen in het VO

Meer publicaties van Iris Bollen (een nieuw venster wordt geopend)

deel deze pagina
  • Delen op Facebook
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn

Onze medewerkers

  • Onderzoekers en medewerkers van Kohnstamm Instituut

Download Brochure

Download onze brochure

English: Download our brochure

Archief

Bekijk het overzicht van de publicaties van het Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Bekijk het overzicht van de publicaties van Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Kennisrotonde

Kohnstamm Instituut participeert in de Kennisrotonde, loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk.

Recent verschenen

  • Van arrangeren naar includeren
    Van arrangeren naar includeren5 november 2025 - 12:01
  • Monitor experiment onderwijszorgarrangementen16 oktober 2025 - 19:26

Nieuwsbrief

Abonneer op onze nieuwsbrief en ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.

Door u te abonneren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

Onderzoeken en publicaties

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Partners en samenwerkingen

  • Netwerk Effectief Jeugdstelsel
  • Evaluatie passend onderwijs
  • Cohortonderzoek Onderwijsloopbanen
  • Vereniging voor beleidsonderzoek
  • Kennisrotonde
  • Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam

Kohnstamm Instituut

Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp.

Copyright 2025 Kohnstamm Instituut UvA BV
zelfstandig onderdeel van de Universiteit van Amsterdam
  • Privacy
  • Kwaliteitsbeleid
  • Contact
Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde