• ONDERZOEK
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
  • Klik om het zoekinvoerveld te openen Klik om het zoekinvoerveld te openen Zoek
  • Menu Menu
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn

Joanne Lourens MSc – Onderzoeker

020 214 14 16 E-mail

Expertise

Joanne Lourens is gespecialiseerd in onderzoek naar laaggeletterdheid en specialistische jeughulp.

Joanne is Cognitieve Psychologe en is breed inzetbaar voor zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek.

Joanne is onderzoeker bij Kohnstamm Instituut. Ze houdt zich bezig met verschillende onderwerpen zoals: laaggeletterdheid en specialistische jeugdhulp. Haar interesses liggen op het gebied van cognitieve ontwikkeling, brede scholen, 21e eeuwse vaardigheden, taalverwerving, en statistiek.

Publicaties

Wat zijn effectieve interventies voor verbetering van de executieve functies van leerlingen met ADHD en/of ASS?
24 maart 2025/door Edgar

Wat zijn effectieve interventies voor verbetering van de executieve functies van leerlingen met ADHD en/of ASS?

Leraren kunnen met verschillende interventies de executieve functies van leerlingen in het primair en/of voortgezet onderwijs met ADHD en/of ASS verbeteren.
Effect externaliserend gedrag op leerresultaten klasgenoten.
27 augustus 2024/door Edgar

Wat is het effect van externaliserend gedrag van leerlingen op de leerresultaten van hun klasgenoten?

In een klas met leerlingen met externaliserend probleemgedrag lijkt de kans groter dat klasgenoten lagere leerresultaten halen.
KR2047-Effect externaliserend gedrag op gedrag klasgenoten.
28 juni 2024/door Edgar

Wat is het effect van externaliserend gedrag van leerlingen op het gedrag van hun klasgenoten?

Hoe meer leerlingen met externaliserend gedrag er in een klas zitten, hoe groter de kans op externaliserende en internaliserende problematiek bij klasgenoten.
23-15 Verkenning problematiek zorgopleidingen hbo/wo Caribische studenten.
15 februari 2024/door Edgar

Verkenning problematiek zorgopleidingen hbo/wo Caribische studenten

Deze rapportage beschrijft een verkenning van de problematiek in (toegang tot) hbo-/wo-zorgopleidingen in Europees Nederland voor studenten die afkomstig zijn uit het Caribisch deel van het Koninkrijk.
1112 Verschil maken. Een praktijkgericht onderzoek naar differentiatie door mbo-2 teams.
1 december 2023/door Edgar

Differentiatie door mbo-2 teams

Welke vormen van differentiatie leiden, onder welke voorwaarden, tot een toename van zelfregulatie, motivatie en studiesucces van studenten in mbo niveau 2 Beroeps Opleidende Leerweg (BOL)-opleidingen?
MYRA-monitor digitalisering funderend onderwijs rapportage primair onderwijs 2023
24 oktober 2023/door Edgar

Monitor digitalisering primair en voortgezet onderwijs

Grip op geoorloofd verzuim
17 oktober 2023/door Edgar

Grip op geoorloofd verzuim

1103 - Huisvesting als vraagstuk bij jeugdhulp in gezinsvormen
10 augustus 2023/door Edgar

Huisvesting als vraagstuk bij jeugdhulp in gezinsvormen

1107 - Vervolgsucces De School
23 juni 2023/door Edgar

Vervolgsucces De School

Vervolgsucces van oud-leerlingen van De School in Zandvoort; sociocratische school met flexibele schooltijden.
Schoolbeleid en registratie aanwezigheid en afwezigheid
8 juni 2023/door Edgar

Schoolbeleid en registratie aanwezigheid en afwezigheid

Meer tijd nodig voor verplicht verzuimbeleid en registratiecategorieën.
Van arrangeren naar includeren
3 mei 2023/door Edgar

Van arrangeren naar includeren

Onderzoek naar Experiment Onderwijszorgarrangementen van startOp…
Vervolgsucces leerlingen De School
14 november 2022/door Edgar

Vervolgsucces leerlingen De School

De School is sociocratisch met flexibele schooltijden. Hoe gaat het nu met oud-leerlingen op de middelbare school?
8 november 2022/door Edgar

Geoorloofd verzuim

Hoe kan geoorloofd verzuim worden teruggedrongen naar minder dan 5%?
Integrale ICT-monitor 2022-2023
2 november 2022/door Edgar

Integrale ICT-monitor 2022-2023

Zicht op ICT-gebruik en ICT-ontwikkelingsmogelijkheden voor het funderend onderwijs.
12 oktober 2022/door Edgar

Van passend naar inclusief

21 mei 2021/door Edgar

Evaluatie Gelderse aanpak laaggeletterdheid

Provinciaal beleid kan gemeenten ondersteunen om laaggeletterdheid te bestrijden.
20 mei 2021/door Nikolai

SJSO en COVID-19

SJSO en COVID-19: educatief partnerschap blijkt van groot belang, juist bij afstandsonderwijs en special needs.
29 november 2020/door Edgar

Impact van activiteiten in onderwijs voor begaafde leerlingen

De komende 5 jaar (2020-2025) ontwikkelt en verspreidt het Kohnstamm Instituut kennis over een passend onderwijsaanbod voor begaafde leerlingen in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. 
27 juli 2020/door Diane

Evaluatie van het programma Taal voor het Leven 2018-2020

Evaluatie van het programma Taal voor het leven 2018-2020. Voortgang leesvaardigheid en sociale inclusie
23 april 2020/door Edgar

In één hand: specialistische jeugdhulp in het speciaal onderwijs

SJSO: integraal werken in onderwijs en jeugdhulp gaat goed.

Meer publicaties van Joanne Lourens (een nieuw venster wordt geopend)

deel deze pagina
  • Delen op Facebook
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
Search Search

Onderzoeksthema’s

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Archief

Bekijk het overzicht van de publicaties van het Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Bekijk het overzicht van de publicaties van Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Kennisrotonde

Kohnstamm Instituut participeert in de Kennisrotonde, loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk.

Recent verschenen

  • Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas. Eindrapport: eenmeting.
    Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas2 juli 2025 - 15:01
  • Gescheiden werelden: Onderwijssegregatie houdt aan.
    Eindrapport Monitor onderwijssegregatie14 maart 2025 - 11:57

Nieuwsbrief

Abonneer op onze nieuwsbrief en ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.

Door u te abonneren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

Onderzoeken en publicaties

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Partners en samenwerkingen

  • Netwerk Effectief Jeugdstelsel
  • Evaluatie passend onderwijs
  • Cohortonderzoek Onderwijsloopbanen
  • Vereniging voor beleidsonderzoek
  • Kennisrotonde
  • Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam

Kohnstamm Instituut

Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp.

Copyright 2025 Kohnstamm Instituut UvA BV
zelfstandig onderdeel van de Universiteit van Amsterdam
  • Privacy
  • Kwaliteitsbeleid
  • Contact
Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde