• ONDERZOEK
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
  • Klik om het zoekinvoerveld te openen Klik om het zoekinvoerveld te openen Zoek
  • Menu Menu
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn

drs. Annemiek Veen – Onderzoeker

020 214 14 07 E-mail

Expertise

Annemiek Veen is gespecialiseerd in onderzoek naar brede school, jeugdhulp, jonge kind, opvoedingsondersteuning en ouders.

Annemiek Veen werkt als onderzoeker bij Kohnstamm Instituut. Zij studeerde onderwijskunde aan de Universiteit van Amsterdam en werkt sinds 1984 bij Kohnstamm Instituut.

Haar belangrijkste onderzoeksterrein is voor- en vroegschoolse educatie. Sinds 2009 is zij projectleider van het cohortonderzoek pre-COOL dat als doel heeft om zicht te krijgen op de effecten van opvang en educatie in de voor- en vroegschoolse periode. In dit grootschalige onderzoek worden kinderen vanaf jonge leeftijd gevolgd in hun ontwikkeling en schoolloopbanen, tot het einde van de basisschool (www.pre-cool.nl).

Andere onderzoeksterreinen waar zij zich mee bezig heeft gehouden zijn onderwijsongelijkheid, relatie ouders-school, school en omgeving/brede school. Recentelijk voerde zij diverse onderzoeken uit naar integrale kindcentra (IKC’s).  Annemiek is gecertificeerd observator voor verschillende versies van de Classroom Assessment Scoring System (CLASS) (CLASS-Toddler, Pre-K, K-3, Upper Elementary) voor het observeren van de kwaliteit van groepsinteracties in kinderopvang- en onderwijssituaties.

Publicaties

24-2 Doorstroom in een kansrijk stelsel
10 januari 2025/door Edgar

Doorstroom in een kansrijk stelsel

1131 - Aanvullende analyses pre-COOL
8 januari 2025/door Edgar

Onderzoek naar voorspellers van sociale ongelijkheid van de voor- en vroegschoolse periode tot in het voortgezet onderwijs

1140 - Impactmeting Landelijke GKA Agenda Taal & Ouders
16 december 2024/door Edgar

Impactmeting Landelijke GKA Agenda Taal & Ouders

In dit onderzoek is nagegaan wat de impact is van de onderdelen van de Landelijke GKA Agenda Taal & Ouders, op visieomslag en professioneel handelen van pm’ers/leerkrachten, schoolleiders en beleidsmakers.
1129 - Plusvoorzieningen in de kinderopvang
9 september 2024/door Edgar

Plusvoorzieningen in de kinderopvang

1105 Onderzoek vrijstellingen Leerplichtwet artikel 5 sub a. in vier gemeenten (G4)
1 september 2024/door Edgar

Onderzoek vrijstellingen Leerplichtwet

Dit rapport gaat in op de vraag hoe het komt dat het aantal vrijstellingen op grond van artikel 5 sub a van de Leerplichtwet in opeenvolgende schooljaren is gestegen, terwijl ook het aantal leerlingen in het gespecialiseerd onderwijs stijgt.
1123 - Monitor en evaluatie Brede Brugklas Bonus
27 augustus 2024/door Edgar

Monitor en evaluatie Brede Brugklas Bonus

Nationale peiling naar het onderwijs in Kunstzinnige oriëntatie.
13 mei 2024/door Edgar

Peiling Kunstzinnige oriëntatie primair onderwijs 2025

Kohnstamm Instituut gaat een nationale peiling uitvoeren naar het onderwijs in Kunstzinnige oriëntatie.
OAB in de school
5 april 2024/door Edgar

Onderwijsachterstandenbeleid in de school, vier deelonderzoeken

Dit onderzoek richt zich op het ‘integrale schoolbeleid’ van scholen om onderwijsachterstanden van OAB-doelgroepleerlingen te bestrijden. Ook richt het onderzoek zich op de onderliggende beleidstheorie van de OAB-schoolaanpakken.
1096 - Leerpotentie onderzocht: maakt hulp verschil?
1 september 2023/door Edgar

Leerpotentie onderzocht: maakt hulp verschil?

Inventarisatie verrijkte schooldag
12 mei 2023/door Edgar

Inventarisatie verrijkte schooldag

Kansengelijkheid via een ‘verrijkte schooldag’ is een beloftevolle aanpak, maar ook nog volop in ontwikkeling.
20 oktober 2022/door Edgar

Het pre-COOL cohort tot en met groep 8

Edgar Tossijn
31 augustus 2021/door Edgar

Onderwijsachterstandenbeleid in de school

Integrale aanpakken op het terrein van onderwijsachterstandsbestrijdingOnderbouwd…
30 juni 2021/door Edgar

Kunstenaars in de groep

Kunstproject voor peuters blijkt verrijkende bijdrage aan voor- en vroegschoolse educatie.
30 juni 2021/door Edgar

15 uur voorschoolse educatie in Amsterdam

Veen, A. & Karssen, M. (2020). 15 uur voorschoolse educatie in Amsterdam. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. Rapport 1063.
30 juni 2021/door Edgar

Eindrapport innovatiecentra voor- en vroegschoolse educatie

Eindrapport innovatiecentra voor- en vroegschoolse educatie. Samenvatting van vijf deelonderzoeken. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. Rapport 1064.
11 mei 2021/door Edgar

Inclusiekenmerken IKC’s

Aanwezigheid van eigen hulpverleners, eerst inzoomen op wat sociaal-emotioneel nodig is, ook op cognitief gebied maatwerk bieden, leeftijds-heterogene groepen, meer en gevarieerd leren zijn enkele kenmerken van Integrale Kindcentra (IKC’s) die een voorhoedefunctie vervullen in de IKC-ontwikkeling.
10 mei 2021/door Edgar

Gebruik van data van observatieinstrument KIJK! in onderzoek

Data van het observatieinstrument KIJK! kunnen niet worden gebruikt voor onderzoek. Dat is de conclusie uit een onderzoek naar de betrouwbaarheid en validiteit van het instrument, op basis van het databestand en interviews met betrokkenen.
29 maart 2021/door Diane

Webinar ‘Taaldenken in spel’

Alle professionals die kinderen graag zien spelen en die weten hoe boeiend en leerzaam doen-alsof-spel met, van en voor jonge kinderen kan zijn, nodigen we graag uit voor ons webinar Taaldenken in spel, op 20 mei
22 maart 2021/door Diane

Taaldenken in spel – een professionaliseringstraject

Taaldenken in spel: de ontwikkeling van een professionaliseringstraject in kindcentra
10 maart 2021/door Nikolai

Alert4you, professionalisering van medewerkers in de kinderopvang

Coaching door jeugdhulpexperts blijkt effectieve manier van professionaliseren pm'ers. Alert4you werkt!
22 september 2020/door Diane

Evaluatie van Doen-denken

Evaluatie van Doen-denken. De effectiviteit van een ontwikkelingsstimuleringsprogramma voor basisscholen in Rotterdam
23 december 2019/door Diane

Het pre-COOL cohort tot en met groep 5

Ontwikkeling van kinderen en relatie met kwaliteit in de voor-en vroegschoolse periode
2 december 2019/door Diane

Kwaliteit in de peuter- en kleutergroepen en ontwikkeling van kinderen: de peuterschool in Amsterdam

Kwaliteit in de peuter- en kleutergroepen en ontwikkeling van kinderen: de alles-in-één-school in Amsterdam
2 december 2019/door Diane

Pre-COOL cohortonderzoek: technisch rapport, tweejarigencohort zesde meting (2016-2017) groep 5

Pre-COOL cohortonderzoek: technisch rapport, tweejarigencohort zesde meting (2016-2017) groep 5
4 juli 2019/door Diane

Gemengde groepen in integrale kindcentra

Doelgroepkinderen zijn ook goed af in integrale kindcentra
Kwaliteit van data over voorschoolse educatie in BRON
17 juni 2019/door Diane

Kwaliteit van data over voorschoolse educatie in BRON

Integrale Kindcentra over wat hen kenmerkt
22 februari 2019/door Diane

Integrale Kindcentra

Kenmerken van de innovatieve IKC’s
16 november 2017/door Edgar

Kwaliteit in kleutergroepen en de relatie met ontwikkeling van kinderen

1 december 2016/door Edgar

Ontwikkeling van kinderen en relatie met kwaliteit van voorschoolse instellingen Brochure

1 december 2016/door Edgar

Ontwikkeling van kinderen en relatie met kwaliteit van voorschoolse instellingen. Resultaten uit het pre-COOL cohortonderzoek

10 maart 2016/door Edgar

Pre-COOL cohortonderzoek

30 december 2015/door Nikolai

De Wet OKE Beleidsreconstructie en implementatie in twaalf gemeenten

1 december 2015/door Edgar

Pre-COOL cohortonderzoek. Technisch rapport tweejarigencohort, derde meting 2012 – 2013.

1 december 2015/door Diane

Acquis basisonderwijs en onderwijs aan het jonge kind; adviezen en verkenningen van de Onderwijsraad tussen 2002 en 2014

1 december 2015/door Edgar

Pre-COOL cohortonderzoek. Resultaten over de voorschoolse periode

1 december 2015/door Edgar

Pre-COOL cohortonderzoek. Technisch rapport tweejarigencohort, vierde meting 2013 – 2014.

1 december 2015/door Diane

Ontwikkeling van IKC / de Peuterschool in Amsterdam. Onderzoek eerste pilotjaar

21 oktober 2015/door Diane

Het onderwijsachterstandenbeleid onderzocht

21 oktober 2014/door Diane

Impact van de Commissie Dijsselbloem op onderwijsbeleid

8 september 2014/door Edgar

Pre-COOL cohortonderzoek

5 september 2014/door Edgar

Pre-COOL cohortonderzoek

Meer publicaties van Annemiek Veen (een nieuw venster wordt geopend)

deel deze pagina
  • Delen op Facebook
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn

Onze medewerkers

  • Onderzoekers en medewerkers van Kohnstamm Instituut

Download Brochure

Download onze brochure

English: Download our brochure

Archief

Bekijk het overzicht van de publicaties van het Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Bekijk het overzicht van de publicaties van Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Kennisrotonde

Kohnstamm Instituut participeert in de Kennisrotonde, loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk.

Recent verschenen

  • Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas. Eindrapport: eenmeting.
    Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas2 juli 2025 - 15:01
  • Gescheiden werelden: Onderwijssegregatie houdt aan.
    Eindrapport Monitor onderwijssegregatie14 maart 2025 - 11:57

Nieuwsbrief

Abonneer op onze nieuwsbrief en ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.

Door u te abonneren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

Onderzoeken en publicaties

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Partners en samenwerkingen

  • Netwerk Effectief Jeugdstelsel
  • Evaluatie passend onderwijs
  • Cohortonderzoek Onderwijsloopbanen
  • Vereniging voor beleidsonderzoek
  • Kennisrotonde
  • Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam

Kohnstamm Instituut

Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp.

Copyright 2025 Kohnstamm Instituut UvA BV
zelfstandig onderdeel van de Universiteit van Amsterdam
  • Privacy
  • Kwaliteitsbeleid
  • Contact
Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde