• ONDERZOEK
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
  • Klik om het zoekinvoerveld te openen Klik om het zoekinvoerveld te openen Zoek
  • Menu Menu
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn

dr. Ineke van der Veen – Onderzoeker

020 214 14 04 E-mail Linkedin

Expertise

Ineke van der Veen is gespecialiseerd in onderzoek naar onderwijs-ongelijkheid, motivatie voor school, onderwijsvernieuwingen en is methodoloog bij grootschalig onderzoek.

Ineke van der Veen werkt als onderzoeker bij Kohnstamm Instituut en promoveerde daar in 2001 op een onderzoek naar succesvolle Turkse en Marokkaanse leerlingen in het voortgezet onderwijs. Zij studeerde ontwikkelingspsychologie met als specialisatie klinische kinder- en jeugdpsychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Ineke heeft diverse onderzoeken gedaan naar schoolloopbanen en de sociaal-emotionele ontwikkeling waaronder ontwikkeling in motivatie van allochtone en autochtone kinderen en jongeren in voor- en vroegschoolse educatie, primair, voortgezet, middelbaar en hoger onderwijs en factoren die daarop van invloed zijn. Zij heeft zich daarbij onder meer gericht op de overgangen naar vervolgonderwijs, schakelklassen, zorgleerlingen, de invloed van school- en klaskenmerken waaronder de sociaal-etnische samenstelling van de klas, de invloed van ouders en burgerschapseducatie. Zij heeft veel ervaring met de analyse en bewerking van complexe (longitudinale) databestanden.

Ineke is staflid van de landelijke onderzoeksschool ICO, begeleidt promovendi en is consulting editor van het internationale tijdschrift Educational Psychology. Zij is onder meer als methodoloog betrokken bij het grootschalige cohortonderzoek pre-COOL en betrokken bij studies naar burgerschapsonderwijs in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en mbo.

Publicaties

24-2 Doorstroom in een kansrijk stelsel
10 januari 2025/door Edgar

Doorstroom in een kansrijk stelsel

1131 - Aanvullende analyses pre-COOL
8 januari 2025/door Edgar

Onderzoek naar voorspellers van sociale ongelijkheid van de voor- en vroegschoolse periode tot in het voortgezet onderwijs

Inzet heterogene en verlengde brugperiode tegen kansenongelijkheid
16 december 2024/door Edgar

Inzet heterogene en verlengde brugperiode tegen kansenongelijkheid

In dit project onderzoeken we de uitwerking van latere selectie op kansengelijkheid, schoolloopbaan en het sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen.
PIAAC 2024: internationaal onderzoek naar vaardigheden van volwassenen
10 december 2024/door Edgar

Nederlandse volwassenen presteren goed op taal- en rekenvaardigheden

De meeste Nederlandse volwassenen beschikken over sterke taal- en rekenvaardigheden en probleemoplossend vermogen. De prestaties van jongvolwassenen zijn goed in vergelijking met andere landen. Dat blijkt uit de Nederlandse resultaten van PIAAC (Programme for the International Assessment of Adult Competenties), dat elke tien jaar de vaardigheden van volwassenen wereldwijd onderzoekt.
1137 Samen groeien
22 november 2024/door Edgar

Samen groeien

1105 Onderzoek vrijstellingen Leerplichtwet artikel 5 sub a. in vier gemeenten (G4)
1 september 2024/door Edgar

Onderzoek vrijstellingen Leerplichtwet

Dit rapport gaat in op de vraag hoe het komt dat het aantal vrijstellingen op grond van artikel 5 sub a van de Leerplichtwet in opeenvolgende schooljaren is gestegen, terwijl ook het aantal leerlingen in het gespecialiseerd onderwijs stijgt.
1123 - Monitor en evaluatie Brede Brugklas Bonus
27 augustus 2024/door Edgar

Monitor en evaluatie Brede Brugklas Bonus

16 juli 2024/door Edgar

Wachtlijsten bij scholen in het gespecialiseerd onderwijs

Monitoring van wachtlijsten bij scholen in het gespecialiseerd onderwijs.
Veel eigen regie voor leerlingen in het voortgezet onderwijs
6 juni 2024/door Edgar

Veel eigen regie voor leerlingen in het voortgezet onderwijs

Kohnstamm Instituut deed samen met Oberon onderzoek naar het geven van veel eigen regie aan leerlingen in het voortgezet onderwijs.
30 november 2023/door Edgar

Eigen regie voor leerlingen in het voortgezet onderwijs

Wat zijn de effecten op motivatie, welzijn, prestaties en prestatiedruk?
Burgerschap in het voortgezet onderwijs
28 november 2023/door Edgar

Nederlandse jongeren weten weinig over democratie

Nederlandse jongeren weten minder over democratie dan leeftijdsgenoten in vergelijkbare landen, blijkt uit internationaal onderzoek.
1109 Groepsarrangementen in het reguliere VO
6 november 2023/door Edgar

Groepsgerichte extra ondersteuning in het reguliere vo

1096 - Leerpotentie onderzocht: maakt hulp verschil?
1 september 2023/door Edgar

Leerpotentie onderzocht: maakt hulp verschil?

Wat is de invloed van bijstelling van het schooladvies op de voorspellende waarde voor het niveau in vo leerjaar 3?
5 juni 2023/door Edgar

Wat is de invloed van bijstelling van het schooladvies op de voorspellende waarde voor het niveau in vo leerjaar 3?

Een bijgesteld advies voorspelt de onderwijspositie van leerlingen in leerjaar 3 van het voortgezet onderwijs beter dan een niet-bijgesteld advies.
1109 Groepsarrangementen in het reguliere VO
21 februari 2023/door Edgar

Groepsgerichte extra ondersteuning in het regulier vo

Extra ondersteuning in het voortgezet onderwijs: wat zijn de…
Motiverend burgerschapsonderwijs in het mbo
11 oktober 2022/door Nikolai

Motiverend burgerschapsonderwijs in het mbo

10 mei 2022/door Edgar

Burgerschap in het basisonderwijs. Technisch rapport Peil.Burgerschap 2020

9 mei 2022/door Edgar

Een NCO-schoolrapport voor sbo, so en vso

10 januari 2022/door Edgar

Behoefteanalyse toegankelijkheid hoger onderwijs

Welke kennis heeft het onderwijsveld nodig om de toegankelijkheid…
2 juli 2021/door Edgar

International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) 2022

Nederland neemt deel aan de International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) in 2022.
22 september 2020/door Diane

Evaluatie van Doen-denken

Evaluatie van Doen-denken. De effectiviteit van een ontwikkelingsstimuleringsprogramma voor basisscholen in Rotterdam
23 december 2019/door Diane

Het pre-COOL cohort tot en met groep 5

Ontwikkeling van kinderen en relatie met kwaliteit in de voor-en vroegschoolse periode
2 december 2019/door Diane

Kwaliteit in de peuter- en kleutergroepen en ontwikkeling van kinderen: de peuterschool in Amsterdam

Kwaliteit in de peuter- en kleutergroepen en ontwikkeling van kinderen: de alles-in-één-school in Amsterdam
2 december 2019/door Diane

Pre-COOL cohortonderzoek: technisch rapport, tweejarigencohort zesde meting (2016-2017) groep 5

Pre-COOL cohortonderzoek: technisch rapport, tweejarigencohort zesde meting (2016-2017) groep 5
9 augustus 2019/door Diane

Welke didactische aanpak van een programma voor brede talentontwikkeling heeft een positief effect op de motivatie van leerlingen?

De motivatie wordt bevorderd door leerlingen hun eigen leerproces in handen te geven, samen te laten werken, aan te sluiten bij de leefwereld van de leerlingen en te differentiëren.
8 juli 2019/door Diane

Kansen op en effecten van kleuterbouwverlenging

Voor jonge en oudere kinderen en verschillen naar sociale en etnische achtergrond    
4 juli 2019/door Diane

Relatie tussen kwaliteit in de kleuterklassen en de schoolloopbaan van leerlingen

Kwaliteit van data over voorschoolse educatie in BRON
17 juni 2019/door Diane

Kwaliteit van data over voorschoolse educatie in BRON

16 november 2017/door Edgar

Kwaliteit in kleutergroepen en de relatie met ontwikkeling van kinderen

Burgerschap in het voortgezet onderwijs
7 november 2017/door Edgar

Burgerschap in het voortgezet onderwijs. Nederland in vergelijkend perspectief

1 december 2016/door Edgar

Ontwikkeling van kinderen en relatie met kwaliteit van voorschoolse instellingen Brochure

10 maart 2016/door Edgar

Pre-COOL cohortonderzoek

1 december 2015/door Edgar

Pre-COOL cohortonderzoek. Technisch rapport tweejarigencohort, derde meting 2012 – 2013.

1 december 2015/door Edgar

Pre-COOL cohortonderzoek. Technisch rapport tweejarigencohort, vierde meting 2013 – 2014.

8 september 2014/door Edgar

Pre-COOL cohortonderzoek

5 september 2014/door Edgar

Pre-COOL cohortonderzoek

20 mei 2014/door Diane

Een praktijkreviewstudie naar het motiveren van leerlingen met verschillende prestatie niveaus en sociale en etnische achtergrond

31 maart 2014/door Edgar

Een poging tot verbetering van motivatie en studieloopbaan in het mbo

Meetinstrumetne voor sociale competenties
25 september 2013/door Edgar

Meetinstrumenten voor sociale competenties, metacognitie en advanced skills.

Het gaat in het onderwijs niet alleen om taal en rekenen, maar ook om vakoverstijgende competenties die nodig zijn voor het functioneren in de samenleving

Meer publicaties van Ineke van der Veen (een nieuw venster wordt geopend)

deel deze pagina
  • Delen op Facebook
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn

Onze medewerkers

  • Onderzoekers en medewerkers van Kohnstamm Instituut

Download Brochure

Download onze brochure

English: Download our brochure

Archief

Bekijk het overzicht van de publicaties van het Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Bekijk het overzicht van de publicaties van Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Kennisrotonde

Kohnstamm Instituut participeert in de Kennisrotonde, loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk.

Recent verschenen

  • Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas. Eindrapport: eenmeting.
    Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas2 juli 2025 - 15:01
  • Gescheiden werelden: Onderwijssegregatie houdt aan.
    Eindrapport Monitor onderwijssegregatie14 maart 2025 - 11:57

Nieuwsbrief

Abonneer op onze nieuwsbrief en ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.

Door u te abonneren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

Onderzoeken en publicaties

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Partners en samenwerkingen

  • Netwerk Effectief Jeugdstelsel
  • Evaluatie passend onderwijs
  • Cohortonderzoek Onderwijsloopbanen
  • Vereniging voor beleidsonderzoek
  • Kennisrotonde
  • Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam

Kohnstamm Instituut

Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp.

Copyright 2025 Kohnstamm Instituut UvA BV
zelfstandig onderdeel van de Universiteit van Amsterdam
  • Privacy
  • Kwaliteitsbeleid
  • Contact
Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde