• ONDERZOEK
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
  • Klik om het zoekinvoerveld te openen Klik om het zoekinvoerveld te openen Zoek
  • Menu Menu
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn

dr. Merlijn Karssen – Wetenschappelijk directeur

020 214 14 21 E-mail LinkedIn

Expertise

Merlijn Karssen is gespecialiseerd in bewerking en analyse van complexe databestanden.

Merlijn Karssen is wetenschappelijk directeur van Kohnstamm Instituut. Zij studeerde Pedagogische Wetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam en heeft daar ook haar Masterdiploma voor de Research Master Educational Sciences: Parenting, Education and Child Development gehaald. In 2017 is zij gepromoveerd op onderzoek naar de schoolprestaties, het sociaal functioneren en de onderwijservaringen van leerlingen met een etnisch gemengde herkomst.

Haar specifieke expertise ligt op het terrein van bewerking en analyse van complexe databestanden. Zij bewerkt grootschalige databestanden en beheerst de daarbij behorende onderzoeksmethoden (longitudinale) cohortanalyse, multi-level analyse en structural equation modelling (SEM).

Zij werkt sinds 2010 bij Kohnstamm Instituut. Onderzoeken waar zij bij betrokken is, gaan over onderwijsloopbanen van kinderen in voor- en vroegschoolse educatie (VVE) tot en met studenten aan de universiteit. Centrale thema’s in deze onderzoeken zijn kansenongelijkheid, diversiteit en segregatie in het onderwijs. Daarnaast is zij betrokken bij NRO gesubsidieerde Werkplaats Onderwijsonderzoeken Amsterdam waarin onderzoekers samen met onderwijsprofessionals aan de (door)ontwikkeling en evaluatie van interventies voor meer kansengelijkheid in het onderwijs werken. Zij doet onderzoek in opdracht van diverse opdrachtgevers, zoals ministeries (OCW en SZW), het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO), ZonMw, PO-raad, VO-raad, de Inspectie van het Onderwijs, gemeenten, e.d..

Recent onderzoek betreft kans op en effecten van kleuterbouwverlenging (opdrachtgever: NRO), relatie tussen kwaliteit in de kleuterklassen en de schoolloopbaan van leerlingen (opdrachtgever: NRO),  de effecten van een meertalige interventie (opdrachtgever: NRO), diversiteit in de klas leren benutten (opdrachtgever: NRO), kansenaanpak VO (opdrachtgever: gemeente Amsterdam), monitor digitalisering primair en voortgezet onderwijs (opdrachtgever: Kennisnet) en onderzoek naar beleidsmaatregelen voor het tegengaan van segregatie in het onderwijs (opdrachtgever: OCW).

Publicaties

Evaluatieonderzoek naar de meerwaarde van zorgarrangeurs
19 mei 2025/door Edgar

Evaluatieonderzoek naar de meerwaarde van zorgarrangeurs

Het regelen van zorg binnen (gespecialiseerd) onderwijs is een hele opgave. Zorgarrangeurs ondersteunen hierbij. Hoe worden zij op het moment gewaardeerd?
dr. Merlijn Karssen, wetenschappelijk directeur Kohnstamm Instituut - foto: Edgar Tossijn
3 april 2025/door Edgar

Wetenschap op Woensdag: in gesprek over kwaliteit met Kohnstamm Instituut

Webinar over randvoorwaarden om de kwaliteit van het programma School & Omgeving te borgen.
Gescheiden werelden: Onderwijssegregatie houdt aan.
14 maart 2025/door Edgar

Eindrapport Monitor onderwijssegregatie

In het eindrapport van de monitor naar onderwijssegregatie beschrijven we de segregatie in het funderend onderwijs van 2017-2018 tot en met 2023-2024.
Randvoorwaarden om kwaliteit van het programma School en Omgeving te borgen
13 maart 2025/door Edgar

Randvoorwaarden om kwaliteit van het programma School en Omgeving te borgen

Wat zijn wetenschappelijk onderbouwde randvoorwaarden voor een kwalitatief buitenschools aanbod voor leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs?
Inzet heterogene en verlengde brugperiode tegen kansenongelijkheid
16 december 2024/door Edgar

Inzet heterogene en verlengde brugperiode tegen kansenongelijkheid

In dit project onderzoeken we de uitwerking van latere selectie op kansengelijkheid, schoolloopbaan en het sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen.
Evaluatie van de Kansenaanpak Voortgezet Onderwijs (VO) 2021/’22
28 november 2024/door Edgar

Evaluatie van de Kansenaanpak Voortgezet Onderwijs (VO) 2022/’23

Jaarlijks onderzoeken Kohnstamm Instituut en O&S hoe interventies binnen de Kansenaanpak VO bijdragen aan de ontwikkelkansen van leerlingen.
1135 - Regelingen voor devices
27 november 2024/door Edgar

Regelingen devices

Onderzoek naar het tegengaan van stagediscriminatie door mbo-opleidingen en leerbedrijven
20 november 2024/door Edgar

Onderzoek naar het tegengaan van stagediscriminatie door mbo-opleidingen en leerbedrijven

Stagediscriminatie is een ongewenste situatie die niet alleen…
12 november 2024/door Edgar

Nederlandse leerlingen in het voortgezet onderwijs scoren onder basisniveau digitale geletterdheid

Hoe scoren Nederlandse leerlingen op digitale geletterdheid? Dit internationale onderzoek biedt inzicht in hun vaardigheden op het gebied van computer- en informatiegeletterdheid en computationeel denken, en vergelijkt Nederland met andere landen. Lees meer over de rol van scholen en leraren in digitale educatie.
Stimuleren onzichtbare talenten
28 oktober 2024/door Edgar

Stimuleren onzichtbare talenten

Inzetten op talentontwikkeling door het benutten van buitenschoolse kennisbronnen van studenten in het hoger onderwijs.
Evaluatie van de Kansenaanpak Voortgezet Onderwijs (VO) 2021/’22
13 juni 2024/door Edgar

Evaluatie van de Kansenaanpak Voortgezet Onderwijs (VO) 2021/’22

Kohnstamm Instituut en O&S doen elk jaar onderzoek naar hoe gesubsidieerde interventies binnen de Kansenaanpak VO bijdragen aan de ontwikkelkansen van leerlingen.
Zijn kinderen minder geconcentreerd en doelgericht bij schriftelijk werken, als ze gewend zijn geraakt aan beloningen en feedback bij digitaal werken?
12 juni 2024/door Edgar

Zijn kinderen minder geconcentreerd en doelgericht bij schriftelijk werken, als ze gewend zijn geraakt aan beloningen en feedback bij digitaal werken?

Digitale oefenprogramma’s dragen doorgaans bij aan het correct kunnen toepassen van grammaticaregels.
Elektronisch leren en managen: Stappenplan keuzeproces ELO/LMS
1 mei 2024/door Edgar

Elektronisch leren en managen: Stappenplan keuzeproces ELO/LMS

De elektronische leeromgeving (ELO) en een het Learning Management System (LMS) zijn onderdeel van de digitale leeromgeving op scholen. Het kiezen van een nieuwe ELO of LMS vraagt om een weloverwogen aanpak. Kennisnet heeft hiervoor een stappenplan ontwikkeld dat is gebaseerd op onderzoek door Kohnstamm Instituut.
23-14 Loopbaanoriëntatie en -begeleiding voor jongeren op het vmbo en in internationale schakelklassen
22 februari 2024/door Edgar

Loopbaanoriëntatie en -begeleiding voor jongeren op het vmbo en in internationale schakelklassen

GION onderwijs/onderzoek en Kohnstamm Instituut voerden onderzoek uit naar de effectiviteit van loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB)-interventies voor leerlingen op het vmbo en internationale schakelklassen.
23-15 Verkenning problematiek zorgopleidingen hbo/wo Caribische studenten.
15 februari 2024/door Edgar

Verkenning problematiek zorgopleidingen hbo/wo Caribische studenten

Deze rapportage beschrijft een verkenning van de problematiek in (toegang tot) hbo-/wo-zorgopleidingen in Europees Nederland voor studenten die afkomstig zijn uit het Caribisch deel van het Koninkrijk.
dr. Merlijn Karssen, wetenschappelijk directeur Kohnstamm Instituut - foto: Edgar Tossijn
28 november 2023/door Edgar

Merlijn Karssen benoemd tot wetenschappelijk directeur van Kohnstamm Instituut

Kohnstamm Instituut start 2024 met dr. Merlijn Karssen als wetenschappelijk directeur.
MYRA-monitor digitalisering funderend onderwijs rapportage primair onderwijs 2023
24 oktober 2023/door Edgar

Monitor digitalisering primair en voortgezet onderwijs

Grip op geoorloofd verzuim
17 oktober 2023/door Edgar

Grip op geoorloofd verzuim

1107 - Vervolgsucces De School
23 juni 2023/door Edgar

Vervolgsucces De School

Vervolgsucces van oud-leerlingen van De School in Zandvoort; sociocratische school met flexibele schooltijden.
Schoolbeleid en registratie aanwezigheid en afwezigheid
8 juni 2023/door Edgar

Schoolbeleid en registratie aanwezigheid en afwezigheid

Meer tijd nodig voor verplicht verzuimbeleid en registratiecategorieën.
Gescheiden werelden: Onderwijssegregatie houdt aan.
10 mei 2023/door Edgar

Een grijs gebied

Het consortium KBA Nijmegen, Kohnstamm Instituut, Oberon en SEOR doet in opdracht van het ministerie van OCW onderzoek naar onderwijssegregatie.
De gebruikersblik op elektronisch leren en managen
8 mei 2023/door Edgar

De gebruikersblik op elektronisch leren en managen

In opdracht van Kennisnet voert Kohnstamm Instituut een onderzoek…
Flexibilisering in het onderwijs
18 april 2023/door Edgar

Flexibilisering in het onderwijs

Hoe kunnen scholen hun onderwijs flexibel organiseren? Lees het in dit onderzoek uitgevoerd in samenwerking met Kennisnet.
nieuws - STO LIVE-webinar
15 maart 2023/door Edgar

STO LIVE-webinar: effectieve loopbaanoriëntatie en -begeleiding

Het STO LIVE-webinar vindt plaats op woensdag 29 maart 2023 van 15.00 tot 16.00 uur. Meld je aan!
Diversiteit in de klas leren benutten
10 maart 2023/door Edgar

Diversiteit in de klas leren benutten

Op zoek naar hoe leraren diversiteit in de klas kunnen leren benutten voor het creëren van een inclusieve leeromgeving
Vervolgsucces leerlingen De School
14 november 2022/door Edgar

Vervolgsucces leerlingen De School

De School is sociocratisch met flexibele schooltijden. Hoe gaat het nu met oud-leerlingen op de middelbare school?
8 november 2022/door Edgar

Geoorloofd verzuim

Hoe kan geoorloofd verzuim worden teruggedrongen naar minder dan 5%?
Integrale ICT-monitor 2022-2023
2 november 2022/door Edgar

Integrale ICT-monitor 2022-2023

Zicht op ICT-gebruik en ICT-ontwikkelingsmogelijkheden voor het funderend onderwijs.
ICILS 2023
1 november 2022/door Edgar

ICILS 2023

Hoe goed zijn 14-jarige leerlingen voorbereid op leven en werken in een digitale wereld? Om dit in kaart te brengen doet Nederland mee aan het internationale vergelijkende onderzoek ICILS 2023.
Evaluatie van de Kansenaanpak Voortgezet Onderwijs
26 oktober 2022/door Edgar

Evaluatie van de Kansenaanpak Voortgezet Onderwijs (VO) 2020/’21

Met de Kansenaanpak VO beoogt Amsterdam om ongelijkheid met ongelijkheid te bestrijden. Met O&S onderzochten wij de opbrengsten van dit beleid, waarbij ongeveer 8.000 leerlingen gemiddeld 2,6 uur extra onderwijstijd kregen.
1 maart 2022/door Edgar

Effectieve loopbaanoriëntatie en loopbaanbegeleiding (LOB) in het vmbo

Samen met GION onderzocht Kohnstamm Instituut wat effectieve aanpakken voor loopbaanoriëntatie en -begeleiding van jongeren (al dan niet uit gezinnen met een migratieachtergrond) in het vmbo zijn, op basis van de nationale en internationale literatuur.
25 februari 2022/door Edgar

Een grijs gebied. Onderzoek beleidsmaatregelen voor tegengaan segregatie

Het Kohnstamm Instituut onderzoekt samen met Oberon en KBA welke beleidsmaatregelen en interventies – op zowel lokaal als nationaal niveau – segregatie in het funderend onderwijs effectief kunnen tegengaan.
Edgar Tossijn
31 augustus 2021/door Edgar

Onderwijsachterstandenbeleid in de school

Integrale aanpakken op het terrein van onderwijsachterstandsbestrijdingOnderbouwd…
Evaluatie van de Kansenaanpak Voortgezet Onderwijs
9 juli 2021/door Edgar

Tussenevaluatie van de Kansenaanpak Voortgezet Onderwijs (VO) 2019/2020

7.500 leerlingen bereikt door interventies gericht op kansengelijkheid in Amsterdam.
30 juni 2021/door Edgar

Kunstenaars in de groep

Kunstproject voor peuters blijkt verrijkende bijdrage aan voor- en vroegschoolse educatie.
30 juni 2021/door Edgar

15 uur voorschoolse educatie in Amsterdam

Veen, A. & Karssen, M. (2020). 15 uur voorschoolse educatie in Amsterdam. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. Rapport 1063.
24 maart 2021/door Diane

Corona en welbevinden

Onderwijs tijdens de schoolsluiting: heeft de aanpak effect op het welbevinden van leerlingen?
13 januari 2021/door Diane

Alle scholen toegankelijk: een open deur?

Onderzoek naar de (onbedoelde) bijdrage van scholen aan onderwijssegregatie via toelatings- en toegankelijkheidsbeleid
1 december 2020/door Diane

Webinar: Hoe kunnen leerlingen die nu niet voor techniek kiezen daar toch enthousiast voor worden?

Op 25 november presenteerde Merlijn Karssen, senior onderzoeker bij het Kohnstamm Instituut, op een Webinar georganiseerd door Sterk Techniekonderwijs
27 oktober 2020/door Diane

Toegankelijkheid en (on)gelijke kansen aan de UvA

In hoeverre is er aan de UvA sprake van brede toegankelijkheid en gelijke kansen voor alle studenten ongeacht hun achtergrond?
27 juli 2020/door Diane

Evaluatie van het programma Taal voor het Leven 2018-2020

Evaluatie van het programma Taal voor het leven 2018-2020. Voortgang leesvaardigheid en sociale inclusie
27 juli 2020/door Diane

Evaluatie Kansenaanpak voortgezet onderwijs Amsterdam

Nieuw onderzoek naar interventies voor het bevorderen van kansengelijkheid
9 juni 2020/door Diane

INNOVATION LAB: Doorontwikkeling en effectmetingen van loopbaanoriëntatie en –begeleiding (LOB) voor vmbo-jongeren met een niet-Westerse migratieachtergrond

Nieuw onderzoek voor gelijke kansen
14 januari 2020/door Edgar

Op weg naar een toekomst: werkexploratie in het vmbo

Op weg naar een toekomst. Werkexploratie in het vmbo
2 december 2019/door Diane

Pre-COOL cohortonderzoek: technisch rapport, tweejarigencohort zesde meting (2016-2017) groep 5

Pre-COOL cohortonderzoek: technisch rapport, tweejarigencohort zesde meting (2016-2017) groep 5
8 juli 2019/door Diane

Kansen op en effecten van kleuterbouwverlenging

Voor jonge en oudere kinderen en verschillen naar sociale en etnische achtergrond    
4 juli 2019/door Diane

Relatie tussen kwaliteit in de kleuterklassen en de schoolloopbaan van leerlingen

Onderzoek naar de kwaliteit van het onderwijs in Almere
29 mei 2019/door Diane

Onderzoek naar de kwaliteit van het onderwijs in Almere

De kwaliteit van het onderwijs in Almere staat opnieuw onder druk.
Onderzoek naar Excellente scholen: wat kenmerkt hen?
22 mei 2019/door Diane

Onderzoek naar Excellente scholen: wat kenmerkt hen?

Onderzoek naar excellente scholen, wat kenmerkt deze scholen en zijn zij ook een voorbeeldfunctie voor andere scholen
Opbrengsten van toekomstgericht onderwijs
4 december 2018/door Nikolai

Opbrengsten van toekomstgericht onderwijs

Toekomstgericht onderwijs betekent meer gerichtheid op ‘andere’ doelen: op 21ste eeuwse vaardigheden als zelfsturing en creativiteit.
29 december 2017/door Diane

Bi-ethnic Dutch students: educational outcomes, social functioning and experiences

1 december 2016/door Diane

Ingeslagen Paden

De samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs en hun nieuwe procedures voor de toewijzing van onderwijsondersteuning.
10 maart 2016/door Edgar

Pre-COOL cohortonderzoek

1 december 2015/door Nikolai

Vervolgmeting 1 Kengetallen Passend Onderwijs.

Een verzameling van kengetallen over Passend Onderwijs
1 december 2015/door Edgar

Monitor pilot gemeentebrede dagarrangementen. Eindrapportage.

21 oktober 2015/door Diane

Het onderwijsachterstandenbeleid onderzocht

8 september 2014/door Edgar

Pre-COOL cohortonderzoek

5 september 2014/door Edgar

Pre-COOL cohortonderzoek

20 augustus 2014/door Edgar

Samenstelling van de klas en cognitieve en sociaal-emotionele uitkomsten

20 juni 2014/door Diane

Effecten van het oefenen met Rekentuin

Gebruik van tablets in de school
17 april 2014/door Diane

Gebruik van tablets in de school

Verwachte effecten van gebruik tablets in school op motivatie alsnog beperkt.
31 maart 2014/door Edgar

Een poging tot verbetering van motivatie en studieloopbaan in het mbo

Meer publicaties van Merlijn Karssen (een nieuw venster wordt geopend)

deel deze pagina
  • Delen op Facebook
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
Search Search

Onderzoeksthema’s

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Archief

Bekijk het overzicht van de publicaties van het Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Bekijk het overzicht van de publicaties van Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Kennisrotonde

Kohnstamm Instituut participeert in de Kennisrotonde, loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk.

Recent verschenen

  • Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas. Eindrapport: eenmeting.
    Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas2 juli 2025 - 15:01
  • Gescheiden werelden: Onderwijssegregatie houdt aan.
    Eindrapport Monitor onderwijssegregatie14 maart 2025 - 11:57

Nieuwsbrief

Abonneer op onze nieuwsbrief en ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.

Door u te abonneren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

Onderzoeken en publicaties

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Partners en samenwerkingen

  • Netwerk Effectief Jeugdstelsel
  • Evaluatie passend onderwijs
  • Cohortonderzoek Onderwijsloopbanen
  • Vereniging voor beleidsonderzoek
  • Kennisrotonde
  • Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam

Kohnstamm Instituut

Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp.

Copyright 2025 Kohnstamm Instituut UvA BV
zelfstandig onderdeel van de Universiteit van Amsterdam
  • Privacy
  • Kwaliteitsbeleid
  • Contact
Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde