• ONDERZOEK
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
  • Klik om het zoekinvoerveld te openen Klik om het zoekinvoerveld te openen Zoek
  • Menu Menu
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn

Edgar Tossijn – Elion

020 214 14 05 E-mail LinkedIn Elion

Expertise

Edgar Tossijn is gespecialiseerd in elektronische informatieverwerking en het verwerken van onderzoeksgegevens.

Edgar Tossijn heeft in 1996 Elion – elektronische informatieverwerking en onderzoeksondersteuning – opgericht na een ‘experiment’ met de productie en verwerking van optisch leesbare formulieren ten behoeve van een onderzoeksproject van het voormalig SCO-Kohnstamm Instituut.

Naast het aanbieden van “totaal-oplossingen” voor het verwerken van onderzoeksgegevens, worden er diensten aangeboden voor de geautomatiseerde verwerking van deelgebieden van het onderzoeksproces, zoals:

ONLINE VRAGENLIJSTEN

Het internet is bij uitstek geschikt om vragenlijsten af te nemen. Elion kan (meertalige) vragenlijsten produceren en de gegevens verwerken. Deze vragenlijsten kunnen bijvoorbeeld worden gepersonaliseerd op maat van elke respondent door het gebruik van vertakkingen en weergavelogica.
Het verspreiden van de vragenlijsten kan worden uitgevoerd via (een combinatie van) verschillende kanalen, zoals e-mail, web, sociale media, SMS en QR code.
De vragenlijsten kunnen worden ingevuld op een smartphone, tablet en computer.
U krijgt als opdrachtgever de mogelijkheid om een real-time rapport (incl. grafieken) te bekijken en/of te downloaden. Daarbij is het mogelijk om tekstanalyse uit te voeren en resultaten te filteren. De rapporten kunnen worden gegenereerd in o.a. Excel, Powerpoint, Word, PDF, SPSS en CSV.

De diensten van Elion worden zowel binnen Kohnstamm Instituut aangeboden als daarbuiten.

Verder is Edgar technisch verantwoordelijk voor het intranet en de website van Kohnstamm Instituut. Ook verricht hij taken op het gebied van PR en Communicatie (social media, podcasts, fotografie).

Edgar heeft meegewerkt aan…

Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas. Eindrapport: eenmeting.
2 juli 2025/door Edgar

Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas

dr. Merlijn Karssen, wetenschappelijk directeur Kohnstamm Instituut - foto: Edgar Tossijn
3 april 2025/door Edgar

Wetenschap op Woensdag: in gesprek over kwaliteit met Kohnstamm Instituut

Webinar over randvoorwaarden om de kwaliteit van het programma School & Omgeving te borgen.
Randvoorwaarden om kwaliteit van het programma School en Omgeving te borgen
13 maart 2025/door Edgar

Randvoorwaarden om kwaliteit van het programma School en Omgeving te borgen

Wat zijn wetenschappelijk onderbouwde randvoorwaarden voor een kwalitatief buitenschools aanbod voor leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs?
Zelfscan
4 maart 2025/door Edgar

TPP-zelfscan

In dit onderzoek is een zelfreflectie-instrument ontwikkeld voor mentoren en werkplekbegeleiders.
1131 - Aanvullende analyses pre-COOL
8 januari 2025/door Edgar

Onderzoek naar voorspellers van sociale ongelijkheid van de voor- en vroegschoolse periode tot in het voortgezet onderwijs

1140 - Impactmeting Landelijke GKA Agenda Taal & Ouders
16 december 2024/door Edgar

Impactmeting Landelijke GKA Agenda Taal & Ouders

In dit onderzoek is nagegaan wat de impact is van de onderdelen van de Landelijke GKA Agenda Taal & Ouders, op visieomslag en professioneel handelen van pm’ers/leerkrachten, schoolleiders en beleidsmakers.
1135 - Regelingen voor devices
27 november 2024/door Edgar

Regelingen devices

brugfunctionaris
26 november 2024/door Edgar

De brugfunctie in beeld

Met ingang van het schooljaar 2024/25 ontvangen ruim 1.000 primair en voortgezet onderwijs scholen in Nederland een subsidie om een brugfunctionaris aan te stellen. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) heeft Oberon, Kohnstamm Instituut en de Universiteit van Twente gevraagd om daar onderzoek naar te doen.
1137 Samen groeien
22 november 2024/door Edgar

Samen groeien

12 november 2024/door Edgar

Nederlandse leerlingen in het voortgezet onderwijs scoren onder basisniveau digitale geletterdheid

Hoe scoren Nederlandse leerlingen op digitale geletterdheid? Dit internationale onderzoek biedt inzicht in hun vaardigheden op het gebied van computer- en informatiegeletterdheid en computationeel denken, en vergelijkt Nederland met andere landen. Lees meer over de rol van scholen en leraren in digitale educatie.
Van arrangeren naar includeren: monitoring- en impactonderzoek onderwijszorgarrangementen
22 oktober 2024/door Edgar

Van arrangeren naar includeren

Podcast: In gesprek met Esmée Lalihatu over kennisbenutting door docenten in het hoger onderwijs.
9 juli 2024/door Edgar

Kennisbenutting door docenten in het hoger onderwijs

Podcast aflevering 4 uit de serie 'In gesprek met ...'
Evaluatieonderzoek Subsidie Nederlands Gebarencentrum
24 april 2024/door Edgar

Subsidie-evaluatie Nederlands Gebarencentrum

Wat is de waarde van de activiteiten van het Nederlands Gebarencentrum voor de taalgemeenschap? Welke verbeterpunten zien gebarentaligen?
OAB in de school
5 april 2024/door Edgar

Onderwijsachterstandenbeleid in de school, vier deelonderzoeken

Dit onderzoek richt zich op het ‘integrale schoolbeleid’ van scholen om onderwijsachterstanden van OAB-doelgroepleerlingen te bestrijden. Ook richt het onderzoek zich op de onderliggende beleidstheorie van de OAB-schoolaanpakken.
23 januari 2024/door Edgar

Nieuwkomers in het regulier onderwijs

podcast met Cynthia Groff
17 januari 2024/door Edgar

Perspectieven van ouders en professionals op omgaan met meertaligheid

Podcast aflevering 3 uit de serie 'In gesprek met ...'
dr. Merlijn Karssen, wetenschappelijk directeur Kohnstamm Instituut - foto: Edgar Tossijn
28 november 2023/door Edgar

Merlijn Karssen benoemd tot wetenschappelijk directeur van Kohnstamm Instituut

Kohnstamm Instituut start 2024 met dr. Merlijn Karssen als wetenschappelijk directeur.
1109 Groepsarrangementen in het reguliere VO
6 november 2023/door Edgar

Groepsgerichte extra ondersteuning in het reguliere vo

MYRA-monitor digitalisering funderend onderwijs rapportage primair onderwijs 2023
24 oktober 2023/door Edgar

Monitor digitalisering primair en voortgezet onderwijs

1112 Verschil maken. Een praktijkgericht onderzoek naar differentiatie door mbo-2 teams.
18 oktober 2023/door Edgar

Differentiatie op mbo niveau 2, professionalisering en praktijk

Een overzicht van beschikbare instrumentenBinnen het onderzoeksproject…
1096 - Leerpotentie onderzocht: maakt hulp verschil?
1 september 2023/door Edgar

Leerpotentie onderzocht: maakt hulp verschil?

1103 - Huisvesting als vraagstuk bij jeugdhulp in gezinsvormen
10 augustus 2023/door Edgar

Huisvesting als vraagstuk bij jeugdhulp in gezinsvormen

4 augustus 2023/door Edgar

Ongelijke routes naar het hbo

4 augustus 2023/door Edgar

Verbinding in de beroepskolom

1107 - Vervolgsucces De School
23 juni 2023/door Edgar

Vervolgsucces De School

Vervolgsucces van oud-leerlingen van De School in Zandvoort; sociocratische school met flexibele schooltijden.
Van arrangeren naar includeren
3 mei 2023/door Edgar

Van arrangeren naar includeren

Onderzoek naar Experiment Onderwijszorgarrangementen van startOp…
In gesprek met Alexander Krepel over de basisvaardigheden Nederlands en Wiskunde op de lerarenopleiding
28 februari 2023/door Edgar

Basisvaardigheden Nederlands en Wiskunde op de lerarenopleiding

Podcast aflevering 2 uit de serie 'In gesprek met ...'
9 februari 2023/door Edgar

Wat is de kwaliteit van onze schoolgebouwen?

Een schone taak. Toekomstbestendig opleiden en examineren in de schoonmaak- en glazenwassersbranche
10 januari 2023/door Edgar

Een schone taak. Toekomstbestendig opleiden en examineren in de schoonmaak- en glazenwassersbranche

Duurzame ontwikkeling van de school als professionele leergemeenschap
20 december 2022/door Edgar

Duurzame ontwikkeling van de school als professionele leergemeenschap

De school als PLG: hoe zorgen voor verduurzaming? Lees hier ons onderzoek naar de duurzame ontwikkeling van de school als PLG bij 5 vo-scholen.
MYRA
12 december 2022/door Edgar

Digitalisering op school? Met MYRA weet je waar je staat

Hoe scoren de leraren van jouw school op ict-bekwaamheid? En…
Aanbodpeiling Nederlands en Wiskunde
3 november 2022/door Edgar

Aanbodpeiling Nederlands en Wiskunde

Pabo-afgestudeerden zijn niet altijd startbekwaam in het geven van Nederlands en rekenen, maar het merendeel is dat wel. Dat blijkt uit een peiling van het Kohnstamm Instituut in samenwerking met Hogeschool Rotterdam.
Integrale ICT-monitor 2022-2023
2 november 2022/door Edgar

Integrale ICT-monitor 2022-2023

Zicht op ICT-gebruik en ICT-ontwikkelingsmogelijkheden voor het funderend onderwijs.
20 oktober 2022/door Edgar

Het pre-COOL cohort tot en met groep 8

Motiverend burgerschapsonderwijs in het mbo
11 oktober 2022/door Nikolai

Motiverend burgerschapsonderwijs in het mbo

In gesprek met Wouter Schenke over de Teambeurs Primair Onderwijs
23 augustus 2022/door Nikolai

Luister aflevering #1 van de podcast “In gesprek met…”

Wouter Schenke over de professionele ontwikkeling van leraren in teamverband
In gesprek met Wouter Schenke over de Teambeurs Primair Onderwijs
23 augustus 2022/door Nikolai

Professionele ontwikkeling leraren in teamverband

Podcast aflevering 1 uit de serie ‘In gesprek met …’
21 juli 2022/door Edgar

Inventarisatieonderzoek Gastouderopvang 2022

23 mei 2022/door Edgar

Hebben getalenteerde vwo-leerlingen profijt van versnelde of verrijkte programma’s?

30 maart 2022/door Edgar

Kennisbehoeften toegankelijkheid hoger onderwijs

Het stimuleren van (betere) toegankelijkheid van het hoger onderwijs is de opdracht die de Expertgroep Toegankelijkheid Hoger Onderwijs (ETHO) uitvoert, de komende jaren. Het Kohnstamm Instituut deed, in opdracht van de ETHO, een eerste inventarisatiestudie met als kernvraag: aan welke kennis over de toegankelijkheid van het hoger onderwijs is behoefte? Welke kennis ontbreekt, is te versnipperd, moeilijk vindbaar of te weinig toepasbaar in de onderwijspraktijk?
9 februari 2022/door Edgar

Monitor Professionele ontwikkeling schoolleiders en bestuurders VO 2020-2021

20 januari 2022/door Edgar

Inventarisatie van onderwijsactiviteiten ter verbetering van het passend aanbod voor (hoog)begaafde leerlingen

Het Kohnstamm Instituut onderzocht vorig jaar samen met Oberon en de Radboud Universiteit Nijmegen welke activiteiten samenwerkingsverbanden aanbieden voor (hoog)begaafde leerlingen.
17 november 2021/door Nikolai

Procesevaluatie BuurtPraat

De Nederlandse samenleving vergrijst en de helft van alle ouderen voelen zich weleens eenzaam. Het Kohnstamm Instituut evalueert samen met Emile Thuiszorg een online pilot om eenzaamheid te bestrijden.
30 juni 2021/door Edgar

Kunstenaars in de groep

Kunstproject voor peuters blijkt verrijkende bijdrage aan voor- en vroegschoolse educatie.
30 juni 2021/door Edgar

15 uur voorschoolse educatie in Amsterdam

Veen, A. & Karssen, M. (2020). 15 uur voorschoolse educatie in Amsterdam. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. Rapport 1063.
30 juni 2021/door Edgar

Eindrapport innovatiecentra voor- en vroegschoolse educatie

Eindrapport innovatiecentra voor- en vroegschoolse educatie. Samenvatting van vijf deelonderzoeken. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. Rapport 1064.
10 maart 2021/door Nikolai

Alert4you, professionalisering van medewerkers in de kinderopvang

Coaching door jeugdhulpexperts blijkt effectieve manier van professionaliseren pm'ers. Alert4you werkt!
3 juli 2020/door Diane

Kenmerken en voorbeeldfunctie van Excellente scholen

Kenmerken en voorbeeldfunctie van Excellente scholen. Hoe Excellent zijn Excellente scholen?
23 april 2020/door Edgar

In één hand: specialistische jeugdhulp in het speciaal onderwijs

SJSO: integraal werken in onderwijs en jeugdhulp gaat goed.
8 april 2020/door Nikolai

Uitbreiding van samen opleiden en professionaliseren

In gesprek met opleidingsscholen
16 maart 2020/door Diane

Monitor Professionele ontwikkeling schoolleiders en bestuurders VO 2018-2019

Resultaten uit vragenlijstonderzoek
11 maart 2020/door Diane

Schoolkeuzemotieven van ouders en leerlingen groep 8 in Diemen

Als er een vo-school komt in de gemeente Diemen, wat zijn dan de belangrijkste wensen en behoeften van ouders en leerlingen?
2 december 2019/door Diane

Pre-COOL cohortonderzoek: technisch rapport, tweejarigencohort zesde meting (2016-2017) groep 5

Pre-COOL cohortonderzoek: technisch rapport, tweejarigencohort zesde meting (2016-2017) groep 5
4 juli 2019/door Diane

Gemengde groepen in integrale kindcentra

Doelgroepkinderen zijn ook goed af in integrale kindcentra
op zoek naar excellentie
19 juni 2019/door Diane

Op zoek naar excellentie: drie jaar pionieren in het mbo

De opbrengsten van drie jaar excellentieonderwijs in het mbo
Huisacademies in het basis- en voortgezet onderwijs in beeld
22 mei 2019/door Edgar

Huisacademies in kaart

Kenmerken en speerpunten van de huisacademies in kaart gebracht.
Eindevaluatie van de Amsterdamse Leraren- en Scholenbeurzen
22 mei 2019/door Edgar

Eindevaluatie van de Amsterdamse Leraren- en Scholenbeurzen

Amsterdamse beurzen leveren impuls aan onderwijskwaliteit in po en v(s)o
Toekomstgericht onderwijs
17 december 2018/door Edgar

Toekomstgericht onderwijs

Doelen en werkwijzen van innovatieve VO-scholen
Opbrengsten van toekomstgericht onderwijs
4 december 2018/door Nikolai

Opbrengsten van toekomstgericht onderwijs

Toekomstgericht onderwijs betekent meer gerichtheid op ‘andere’ doelen: op 21ste eeuwse vaardigheden als zelfsturing en creativiteit.
Toekomstgericht onderwijs.
1 december 2018/door Diane

Toekomstgericht onderwijs: werken aan zelfsturing, creativiteit, kritisch denken en verantwoordelijkheid in het VO

In het onderzoek Toekomst gericht onderwijs, hebben tien scholen zelf onderzoek gedaan naar zelfsturing, creativiteit, kritisch denken en sociale verantwoordelijkheid.
Meer kansen voor jongeren
15 november 2018/door Edgar

Meer kansen voor jongeren

Nevenopbrengsten van vsv-projecten in het programma Kansen Voor Jongeren van het Oranje Fonds
de rekentoetsen voor leerlingen met ernstige rekenproblemen
1 oktober 2018/door Diane

De rekentoetsen voor leerlingen met ernstige rekenproblemen (ER)

Onderzoek naar leerlingen met ernstige rekenproblemen (ER)
4 juli 2018/door Edgar

Loopbanen van leraren in het voortgezet onderwijs

19 juni 2018/door Edgar

Monitor Professionele ontwikkeling schoolleiders en bestuurders

VO 2016-2017
De School als PLG
21 mei 2018/door Diane

De School als PLG

Ontwikkeling van scholen voor voortgezet onderwijs als professionele leergemeenschappen.
Overige rapporten
18 januari 2018/door Edgar

Short report literatuurverkenning Self-Efficacy & Resilience

12 januari 2018/door Edgar

Onderwijsaanbod voor hoogbegaafde leerlingen in Amsterdam en Diemen

Basisscholen in A’dam/Diemen laten het onderwijsaanbod aansluiten bij ondersteuningsbehoeften van hoogbegaafde leerlingen
16 november 2017/door Edgar

Kwaliteit in kleutergroepen en de relatie met ontwikkeling van kinderen

Docentstages in het mbo
14 september 2017/door Edgar

Docentstages in het mbo

Professionele verbinding tussen onderwijs en werkveld
Tussentijdse Evaluatie Amsterdamse Scholen en Lerarenbeurzen
20 maart 2017/door Edgar

Tussentijdse Evaluatie Amsterdamse Scholen en Lerarenbeurzen

Schooljaar 2016-2017
1 december 2016/door Edgar

Ontwikkeling van kinderen en relatie met kwaliteit van voorschoolse instellingen Brochure

1 december 2016/door Edgar

Kennisontwikkeling en kennisdeling met leerKRACHT

1 december 2016/door Edgar

VO-opleidingsscholen: de meerwaarde van praktijkgericht onderzoek

1 december 2016/door Edgar

Ontwikkeling van kinderen en relatie met kwaliteit van voorschoolse instellingen. Resultaten uit het pre-COOL cohortonderzoek

1 december 2016/door Edgar

Bevordering van motivatie bij leerlingen in VWO-plus arrangementen of excellentieprogramma’s in het VO

10 maart 2016/door Edgar

Pre-COOL cohortonderzoek

1 december 2015/door Edgar

Pre-COOL cohortonderzoek. Technisch rapport tweejarigencohort, derde meting 2012 – 2013.

1 december 2015/door Edgar

Feitelijke en ervaren bureaucratie. Nulmeting in het kader van de kortetermijnevaluatie passend onderwijs

1 december 2015/door Edgar

Pre-COOL cohortonderzoek. Resultaten over de voorschoolse periode

1 december 2015/door Edgar

Monitor pilot gemeentebrede dagarrangementen. Eindrapportage.

1 december 2015/door Edgar

De Netwerkschool. Onderzoek naar werkzame bestanddelen voor vernieuwing van het middelbaar beroepsonderwijs

1 december 2015/door Edgar

Pre-COOL cohortonderzoek. Technisch rapport tweejarigencohort, vierde meting 2013 – 2014.

1 december 2015/door Edgar

Vervolgmeting ervaren bureaucratie passend onderwijs. Onderzoek bij scholen en ouders in het kader van de kortetermijnevaluatie passend onderwijs

1 augustus 2015/door Edgar

Scan School als Professionele Leergemeenschap

8 september 2014/door Edgar

Pre-COOL cohortonderzoek

5 september 2014/door Edgar

Pre-COOL cohortonderzoek

20 augustus 2014/door Edgar

Samenstelling van de klas en cognitieve en sociaal-emotionele uitkomsten

21 mei 2014/door Edgar

Evaluatie training potentieel gewelddadige eenlingen (PGE)

31 maart 2014/door Edgar

Een poging tot verbetering van motivatie en studieloopbaan in het mbo

3 december 2013/door Edgar

Nieuwe paden

Meetinstrumetne voor sociale competenties
25 september 2013/door Edgar

Meetinstrumenten voor sociale competenties, metacognitie en advanced skills.

Het gaat in het onderwijs niet alleen om taal en rekenen, maar ook om vakoverstijgende competenties die nodig zijn voor het functioneren in de samenleving
1 juli 2012/door Edgar

Succesvolle onderwijsaanpakken voor jongens in het vo

deel deze pagina
  • Delen op Facebook
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn

Onze medewerkers

  • Onderzoekers en medewerkers van Kohnstamm Instituut

Download Brochure

Download onze brochure

English: Download our brochure

Archief

Bekijk het overzicht van de publicaties van het Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Bekijk het overzicht van de publicaties van Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Kennisrotonde

Kohnstamm Instituut participeert in de Kennisrotonde, loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk.

Recent verschenen

  • Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas. Eindrapport: eenmeting.
    Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas2 juli 2025 - 15:01
  • Gescheiden werelden: Onderwijssegregatie houdt aan.
    Eindrapport Monitor onderwijssegregatie14 maart 2025 - 11:57

Nieuwsbrief

Abonneer op onze nieuwsbrief en ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.

Door u te abonneren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

Onderzoeken en publicaties

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Partners en samenwerkingen

  • Netwerk Effectief Jeugdstelsel
  • Evaluatie passend onderwijs
  • Cohortonderzoek Onderwijsloopbanen
  • Vereniging voor beleidsonderzoek
  • Kennisrotonde
  • Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam

Kohnstamm Instituut

Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp.

Copyright 2025 Kohnstamm Instituut UvA BV
zelfstandig onderdeel van de Universiteit van Amsterdam
  • Privacy
  • Kwaliteitsbeleid
  • Contact
Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde