• ONDERZOEK
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
  • Klik om het zoekinvoerveld te openen Klik om het zoekinvoerveld te openen Zoek
  • Menu Menu
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn

Annabel Vaessen MSc – Onderzoeker

020 214 14 10 E-mail LinkedIn

Expertise

Annabel Vaessen is gespecialiseerd in onderzoek naar burgerschapsonderwijs, kansengelijkheid en passend onderwijs.

Annabel Vaessen werkt als onderzoeker bij Kohnstamm Instituut. In 2019 heeft ze een master Onderwijswetenschappen cum laude behaald aan de Universiteit van Amsterdam. Haar masterscriptie ging over de opvattingen van jongeren in het middelbaar beroepsonderwijs over democratische vraagstukken in relatie tot verschillende sociale contexten.

Ze houdt zich binnen Kohnstamm Instituut vooral bezig met onderzoek naar burgerschapsonderwijs, kansengelijkheid en passend onderwijs. Ze is op dit moment betrokken bij het ICCS onderzoek naar de burgerschapscompetenties van Nederlandse leerlingen in het voortgezet onderwijs. Daarnaast is ze betrokken bij een onderzoek naar het bevorderen van kansengelijkheid in het mbo-hbo (NRO) en in het po-vo (Gemeente Amsterdam). Ook is ze betrokken geweest bij de evaluatie van de Wet passend onderwijs.

Sinds januari 2023 is Annabel ook kennismakelaar bij de Kennisrotonde van het NRO. Bij de Kennisrotonde kunnen onderwijsprofessionals vragen stellen over onderwijskundige vraagstukken. De kennismakelaar specificeert samen met de vraagsteller de onderzoeksvraag en geeft vervolgens antwoord op basis van wetenschappelijke literatuur.

Annabel heeft praktijkervaring in het onderwijs. Tijdens de lerarenopleiding basisonderwijs heeft ze zich gespecialiseerd in het speciaal onderwijs (cluster vier) en, nadat ze de opleiding heeft afgerond, is ze werkzaam geweest als leerkracht op verschillende basisscholen.

Publicaties

De inzet van een ambtelijk secretaris medezeggenschap in het funderend onderwijs
31 oktober 2025/door Edgar

De inzet van een ambtelijk secretaris medezeggenschap in het funderend onderwijs

Achtergrond en aanleidingDe medezeggenschapsraad (MR) heeft…
Impact van inclusief onderwijs
28 oktober 2025/door Edgar

Impact van inclusief onderwijs

De overheid wil dat in 2035 alle leerlingen, met en zonder speciale ondersteuningsbehoeften, samen én dichtbij huis naar school gaan. Dit klinkt veelbelovend, maar wat weten we eigenlijk uit onderzoek over de effecten van inclusief onderwijs?
Duurzame ontwikkeling van de school als professionele leergemeenschap
23 oktober 2025/door Edgar

The sustainable development of schools as professional learning communities: educators’ views

Wat maakt dat scholen zich duurzaam kunnen ontwikkelen als professionele…
Zonder diploma van het vo overstappen naar het mbo
21 augustus 2025/door Edgar

Zonder diploma van het vo overstappen naar het mbo

Kohnstamm Instituut voert onderzoek uit naar jongeren die zonder diploma vanuit het vo naar het mbo overstappen.
Welke interventies stimuleren leraren om vaker en met meer plezier te lezen, en welk effect heeft dit op hun leesonderwijs?
27 juni 2025/door Edgar

Welke interventies stimuleren leraren om vaker en met meer plezier te lezen, en welk effect heeft dit op hun leesonderwijs?

Vergroten de leesvaardigheid en het leesplezier van kinderen met leesproblemen als zij rijke teksten aangeboden krijgen?
Wat is het effect van het maken van uitlegvideo's door leerlingen, voor leerlingen op het leerproces van leerlingen?
3 juni 2025/door Edgar

Wat is het effect van het maken van uitlegvideo’s door leerlingen, voor leerlingen op het leerproces van leerlingen?

Het maken van uitlegvideo’s kan leerzaam zijn voor leerlingen.
Welke strategieën kunnen hbo-docenten inzetten om studenten te leren generatieve AI kritisch te gebruiken voor informatievaardigheden?
26 maart 2025/door Edgar

Welke strategieën kunnen hbo-docenten inzetten om studenten te leren generatieve AI kritisch te gebruiken voor informatievaardigheden?

Hoe kunnen docenten studenten begeleiden bij kritisch gebruik van generatieve AI voor informatievaardigheden?
Wat zijn effectieve interventies voor verbetering van de executieve functies van leerlingen met ADHD en/of ASS?
24 maart 2025/door Edgar

Wat zijn effectieve interventies voor verbetering van de executieve functies van leerlingen met ADHD en/of ASS?

Leraren kunnen met verschillende interventies de executieve functies van leerlingen in het primair en/of voortgezet onderwijs met ADHD en/of ASS verbeteren.
Wat is het effect van complementaire co-teaching op de pedagogische en didactische competenties van leraren?
20 december 2024/door Edgar

Wat is het effect van complementaire co-teaching op de pedagogische en didactische competenties van leraren?

Complementaire co-teaching lijkt bij te dragen aan de professionele ontwikkeling van leraren.
Evaluatie van de Kansenaanpak Voortgezet Onderwijs (VO) 2021/’22
28 november 2024/door Edgar

Evaluatie van de Kansenaanpak Voortgezet Onderwijs (VO) 2022/’23

Jaarlijks onderzoeken Kohnstamm Instituut en O&S hoe interventies binnen de Kansenaanpak VO bijdragen aan de ontwikkelkansen van leerlingen.
Hulp bij het opstellen van een activiteitenplan of projectplan bij subsidie Verbetering Basisvaardigheden.
21 oktober 2024/door Edgar

Een basis voor de toekomst!

Hulp bij het opstellen van een activiteitenplan of projectplan bij subsidie Verbetering Basisvaardigheden.
Effect externaliserend gedrag op leerresultaten klasgenoten.
27 augustus 2024/door Edgar

Wat is het effect van externaliserend gedrag van leerlingen op de leerresultaten van hun klasgenoten?

In een klas met leerlingen met externaliserend probleemgedrag lijkt de kans groter dat klasgenoten lagere leerresultaten halen.
Kennisbenutting door docenten in het hoger onderwijs
9 juli 2024/door Edgar

Kennisbenutting door docenten in het hoger onderwijs

KR2047-Effect externaliserend gedrag op gedrag klasgenoten.
28 juni 2024/door Edgar

Wat is het effect van externaliserend gedrag van leerlingen op het gedrag van hun klasgenoten?

Hoe meer leerlingen met externaliserend gedrag er in een klas zitten, hoe groter de kans op externaliserende en internaliserende problematiek bij klasgenoten.
Met welke toetsvormen kunnen leerkrachten de Nederlandse taalvaardigheid van NT2-leerlingen accuraat en objectief toetsen?
27 juni 2024/door Edgar

Met welke toetsvormen kunnen leerkrachten de Nederlandse taalvaardigheid van NT2-leerlingen accuraat en objectief toetsen?

Basisscholen hebben behoefte aan adequate toetsen voor NT2-leerlingen. Het is onduidelijk met welke toetsvormen leerkrachten de taalvaardigheid van NT2-leerlingen accuraat en objectief kunnen meten. Hier is nauwelijks onderzoek naar gedaan.
Wat is het effect van een schoolhond op het sociaal-emotioneel welbevinden van leerlingen?
24 juni 2024/door Edgar

Wat is het effect van een schoolhond op het sociaal-emotioneel welbevinden van leerlingen?

Een schoolhond kan een positieve bijdrage leveren aan het sociaal-emotioneel welbevinden van leerlingen.
Evaluatie van de Kansenaanpak Voortgezet Onderwijs (VO) 2021/’22
13 juni 2024/door Edgar

Evaluatie van de Kansenaanpak Voortgezet Onderwijs (VO) 2021/’22

Kohnstamm Instituut en O&S doen elk jaar onderzoek naar hoe gesubsidieerde interventies binnen de Kansenaanpak VO bijdragen aan de ontwikkelkansen van leerlingen.
Zijn kinderen minder geconcentreerd en doelgericht bij schriftelijk werken, als ze gewend zijn geraakt aan beloningen en feedback bij digitaal werken?
12 juni 2024/door Edgar

Zijn kinderen minder geconcentreerd en doelgericht bij schriftelijk werken, als ze gewend zijn geraakt aan beloningen en feedback bij digitaal werken?

Digitale oefenprogramma’s dragen doorgaans bij aan het correct kunnen toepassen van grammaticaregels.
Vervolgonderzoek Amsterdamse Familie School
11 juni 2024/door Edgar

Vervolgonderzoek Amsterdamse Familie School

Wat is de meerwaarde van de Amsterdamse Familie Scholen aanpak in het primair en voortgezet onderwijs in Amsterdam?
Wat is het effect van digitale oefenprogramma’s op het correct kunnen toepassen van grammaticaregels?
10 juni 2024/door Edgar

Wat is het effect van digitale oefenprogramma’s op het correct kunnen toepassen van grammaticaregels?

Digitale oefenprogramma’s dragen doorgaans bij aan het correct kunnen toepassen van grammaticaregels.
Wat is de invloed van rijke taal en rijke teksten op de taalvaardigheden van basisschoolleerlingen?
1 mei 2024/door Edgar

Wat is de invloed van rijke taal en rijke teksten op de taalvaardigheden van basisschoolleerlingen?

Digitale devices kunnen leerlingen helpen hun spellingvaardigheden te verbeteren.
Evaluatie van de Amsterdamse Familie School 2019-2023
11 april 2024/door Edgar

Eindrapport onderzoek Amsterdamse Familie Scholen

Amsterdamse Familie School draagt bij aan het welbevinden en vergroten van de leefwereld van leerlingen.
OAB in de school
5 april 2024/door Edgar

Onderwijsachterstandenbeleid in de school, vier deelonderzoeken

Dit onderzoek richt zich op het ‘integrale schoolbeleid’ van scholen om onderwijsachterstanden van OAB-doelgroepleerlingen te bestrijden. Ook richt het onderzoek zich op de onderliggende beleidstheorie van de OAB-schoolaanpakken.
Wat is het effect van het gebruiken van devices tijdens de les (door leerlingen) op spellingvaardigheden?
25 maart 2024/door Edgar

Wat is het effect van het gebruiken van devices tijdens de les (door leerlingen) op spellingvaardigheden?

Digitale devices kunnen leerlingen helpen hun spellingvaardigheden te verbeteren.
In hoeverre draagt inclusief onderwijs bij aan de academische ontwikkeling van leerlingen in het primair onderwijs?
22 maart 2024/door Edgar

In hoeverre draagt inclusief onderwijs bij aan de cognitieve ontwikkeling van leerlingen in het primair onderwijs?

In hoeverre draagt inclusief onderwijs bij aan de cognitieve ontwikkeling van leerlingen in het primair onderwijs?
In hoeverre draagt inclusief onderwijs bij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen in het primair onderwijs?
7 maart 2024/door Edgar

In hoeverre draagt inclusief onderwijs bij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen in het primair onderwijs?

Onderzoek naar de effecten van inclusief onderwijs op de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften laat wisselende resultaten zien.
Wat is het effect van een vroege of late verwijzing naar het speciaal onderwijs op de ontwikkeling van leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften?
29 februari 2024/door Edgar

Wat is het effect van een vroege of late verwijzing naar het speciaal onderwijs op de ontwikkeling van leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften?

Wat is het effect van vertragen en verbreden van het aanvankelijk leesproces van nieuwkomers in groep 3 op de tweedetaalverwerving van het Nederlands?
Zijn er gedragsproblemen die vaker voorkomen bij basisschoolleerlingen op (kleine) dorpsscholen?
27 februari 2024/door Edgar

Zijn er gedragsproblemen die vaker voorkomen bij basisschoolleerlingen op (kleine) dorpsscholen?

Wat is het effect van vertragen en verbreden van het aanvankelijk leesproces van nieuwkomers in groep 3 op de tweedetaalverwerving van het Nederlands?
Is een kwartier rekenautomatisering per dag effectief voor de rekenautomatisering van basisschoolleerlingen?
5 februari 2024/door Edgar

Is een kwartier rekenautomatisering per dag effectief voor de rekenautomatisering van basisschoolleerlingen?

Is een kwartier rekenautomatisering per dag effectief voor de rekenautomatisering van basisschoolleerlingen?
Duurzame ontwikkeling van de school als professionele leergemeenschap
19 december 2023/door Edgar

Duurzame ontwikkeling van de school als professionele leergemeenschap

Er is onlangs een artikel verschenen in Basisschoolmanagement (BSM) over een onderzoek dat Kohnstamm Instituut deed samen met de Universiteit van Amsterdam, Metropolitan University en Penta Nova.
29 november 2023/door Edgar

Wat is het effect van het aantal vakken dat vo-leerlingen volgen op een dag op hun motivatie, prestaties en het klassenklimaat?

Blokroostering is in het voortgezet onderwijs een gangbare manier om het aantal vakken per dag te verminderen.
Wat is het effect van vertragen en verbreden van het aanvankelijk leesproces van nieuwkomers in groep 3 op de tweedetaalverwerving van het Nederlands?
27 november 2023/door Edgar

Vertraging en verbreding van het aanvankelijk leesproces van nieuwkomers

Wat is het effect van vertragen en verbreden van het aanvankelijk leesproces van nieuwkomers in groep 3 op de tweedetaalverwerving van het Nederlands?
1115 Stichting Onderwijsgeschillen: duurzaam noodzakelijk
30 oktober 2023/door Edgar

Stichting Onderwijsgeschillen: duurzaam noodzakelijk

Interventies volwassen ongeletterde NT2-leerders
10 oktober 2023/door Edgar

Interventies volwassen ongeletterde NT2-leerders

In hoeverre kunnen interventies gericht op het verwerven van geletterdheid bij (NT2) basisschoolleerlingen effectief ingezet worden bij volwassen ongeletterde NT2-leerders?
Interventies langstuderen
9 oktober 2023/door Edgar

Interventies langstuderen

Welke interventies helpen het aantal langstudeerders in het hoger onderwijs te verminderen?
Rol leraren bij inclusief onderwijs
6 oktober 2023/door Edgar

Rol leraren bij inclusief onderwijs

Hoe kunnen leraren gespecialiseerd onderwijs bijdragen aan het realiseren van inclusief onderwijs voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften?
4 augustus 2023/door Edgar

Ongelijke routes naar het hbo

IMAGE-deelstudie naar samenwerking rondom (hoog)begaafdheid
9 juni 2023/door Edgar

IMAGE-deelstudie naar samenwerking rondom (hoog)begaafdheid

Het rapport van de eerste meting van het onderzoek naar samenwerking rond (hoog)begaafdheid is nu openbaar!
Wat is de invloed van bijstelling van het schooladvies op de voorspellende waarde voor het niveau in vo leerjaar 3?
5 juni 2023/door Edgar

Wat is de invloed van bijstelling van het schooladvies op de voorspellende waarde voor het niveau in vo leerjaar 3?

Een bijgesteld advies voorspelt de onderwijspositie van leerlingen in leerjaar 3 van het voortgezet onderwijs beter dan een niet-bijgesteld advies.
Gescheiden werelden: Onderwijssegregatie houdt aan.
10 mei 2023/door Edgar

Een grijs gebied

Het consortium KBA Nijmegen, Kohnstamm Instituut, Oberon en SEOR doet in opdracht van het ministerie van OCW onderzoek naar onderwijssegregatie.
De gebruikersblik op elektronisch leren en managen
8 mei 2023/door Edgar

De gebruikersblik op elektronisch leren en managen

In opdracht van Kennisnet voert Kohnstamm Instituut een onderzoek…
Welke factoren dragen bij aan effectief vreemdetalenonderwijs in het basisonderwijs?
26 april 2023/door Edgar

Welke factoren dragen bij aan effectief vreemdetalenonderwijs in het basisonderwijs?

Bij het vormgeven van vreemdetalenonderwijs kunnen scholen rekening houden met verschillende factoren, waaronder het startmoment, blootstelling aan de vreemde taal en het aantal talen.
Evaluatie van de coronasteun aan de cultuursector
22 december 2022/door Edgar

Evaluatie van de coronasteun aan de cultuursector

In opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap werkt het Kohnstamm Instituut samen met SEO Economisch Onderzoek en Andersson Elffers Felix aan een evaluatie van de coronasteun aan de cultuursector.
Duurzame ontwikkeling van de school als professionele leergemeenschap
20 december 2022/door Edgar

Duurzame ontwikkeling van de school als professionele leergemeenschap

De school als PLG: hoe zorgen voor verduurzaming? Lees hier ons onderzoek naar de duurzame ontwikkeling van de school als PLG bij 5 vo-scholen.
14 december 2022/door Edgar

‘Nieuwe generatie kan het verschil maken’

Interview met Annabel Vaessen over nieuwe Wet Burgerschapsonderwijs
Casestudie naar 'thuiszittende' leerlingen
13 december 2022/door Edgar

Casestudie naar ’thuiszittende’ leerlingen

Publicatie over thuiszitten in Tijdschrift voor Remedial Teaching
Evaluatie van de Kansenaanpak Voortgezet Onderwijs
26 oktober 2022/door Edgar

Evaluatie van de Kansenaanpak Voortgezet Onderwijs (VO) 2020/’21

Met de Kansenaanpak VO beoogt Amsterdam om ongelijkheid met ongelijkheid te bestrijden. Met O&S onderzochten wij de opbrengsten van dit beleid, waarbij ongeveer 8.000 leerlingen gemiddeld 2,6 uur extra onderwijstijd kregen.
Motiverend burgerschapsonderwijs in het mbo
11 oktober 2022/door Nikolai

Motiverend burgerschapsonderwijs in het mbo

12 juli 2022/door Nikolai

Evaluatieonderzoek Actieplan Gelijke Kansen 2016

9 mei 2022/door Edgar

Een NCO-schoolrapport voor sbo, so en vso

8 maart 2022/door Edgar

Jongeren denken democratisch

Artikel in onderwijsvakblad Didactief, maart 2022In het…
27 januari 2022/door Edgar

Advies ondersteuningsstructuur burgerschapsonderwijs

Artikel in onderwijsvakblad Didactief, januari 2022
22 november 2021/door Edgar

All things considered: The views of adolescents in vocational education on competing democratic values

The views young people have towards democratic values shape their views in later life.
25 oktober 2021/door Edgar

Welke criteria zijn geschikt om te bepalen welke (hoogbegaafde) leerlingen in aanmerking komen voor versnellen en verrijken?

Welke leerlingen komen in aanmerking voor het versnellen en verrijken van leerstof?
14 oktober 2021/door Edgar

Advies ondersteuningsstructuur burgerschapsonderwijs

In het kader van de aangescherpte wetgeving ter verduidelijking van de burgerschapsopdracht in het funderend onderwijs, faciliteert het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) vanaf 2022 een ondersteuningsstructuur voor scholen. In opdracht van OCW geven Guuske Ledoux en Annabel Vaessen advies over hoe deze ondersteuningsstructuur eruit zou moeten zijn, en welke partij(en) het meest geschikt is/zijn om dit op te zetten.
7 oktober 2021/door Edgar

Duurzame ontwikkeling van de school als PLG

Voortbouwend op het onderzoek ‘De School als PLG’ (link) onderzoekt een consortium van het Kohnstamm Instituut, Universiteit van Amsterdam en ICLON Universiteit Leiden bij vijf scholen voor voortgezet onderwijs welke interventies en processen bijdragen aan de duurzame ontwikkeling van de school als professionele leergemeenschap.
Evaluatie van de Kansenaanpak Voortgezet Onderwijs
9 juli 2021/door Edgar

Tussenevaluatie van de Kansenaanpak Voortgezet Onderwijs (VO) 2019/2020

7.500 leerlingen bereikt door interventies gericht op kansengelijkheid in Amsterdam.
2 juli 2021/door Edgar

International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) 2022

Nederland neemt deel aan de International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) in 2022.
24 juni 2021/door Edgar

Hoe kunnen intern begeleiders de leerkrachten effectief begeleiden bij het realiseren van passend onderwijs voor (hoogbegaafde) leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften?

Sinds de invoering van passend onderwijs hebben leerkrachten meer behoefte aan begeleiding bij het omgaan met extra ondersteuningsbehoeften van leerlingen.
1 juni 2021/door Edgar

Passend onderwijs in de praktijk deel 3

Passend onderwijs in de praktijk deel 3. Casestudies in het primair en voortgezet onderwijs, ronde 2018.
31 mei 2021/door Edgar

Passend onderwijs vergt compromis

Wat waren volgens de praktijk de belangrijkste veranderingen die passend onderwijs teweeg heeft gebracht?
12 mei 2021/door Edgar

Uniek inzicht op ‘thuiszitters’

Welke factoren spelen een rol in het ontstaan of in stand houden van ‘thuiszitten’ bij 80 casussen van de GPO?
10 mei 2021/door Nikolai

De viering van vrijheid, democratie en rechtsstaat

Op 5 mei vieren we de vrijheid, democratie en rechtsstaat. Hoe hebben de inhoudelijke activiteiten op de 14 jaarlijkse Bevrijdingsfestivals - gecoördineerd door het Nationaal Comité 4 en 5 mei - hieraan bijgedragen?
8 april 2021/door Diane

Zicht op thuiszitten

Waarom zijn er leerlingen die geen onderwijs volgen? Nieuw onderzoek naar de context van ‘thuiszitters’.
10 maart 2021/door Nikolai

Alert4you, professionalisering van medewerkers in de kinderopvang

Coaching door jeugdhulpexperts blijkt effectieve manier van professionaliseren pm'ers. Alert4you werkt!
4 februari 2021/door Diane

Maakt het uitschrijven van leerdoelen op het bord leerlingen bewuster van wat ze leren in de les?

Om leerlingen bewuster te maken van wat ze leren in de les,…
19 januari 2021/door Diane

Monitor regionale aanpak lerarentekort

Meer regionale samenwerking komt lerarentekort ten goede
13 januari 2021/door Diane

Alle scholen toegankelijk: een open deur?

Onderzoek naar de (onbedoelde) bijdrage van scholen aan onderwijssegregatie via toelatings- en toegankelijkheidsbeleid
4 januari 2021/door Diane

Passend onderwijs in de praktijk deel 4

Passend onderwijs in de praktijk. Vierde (laatste) ronde integrale casestudies
29 november 2020/door Edgar

Impact van activiteiten in onderwijs voor begaafde leerlingen

De komende 5 jaar (2020-2025) ontwikkelt en verspreidt het Kohnstamm Instituut kennis over een passend onderwijsaanbod voor begaafde leerlingen in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. 
10 september 2020/door Diane

Oorzaken en mogelijke oplossingen thuiszittende leerlingen

Nieuw onderzoek naar thuiszittende leerlingen op basis van casuïstiek van de Geschillencommissie Passend Onderwijs.
27 juli 2020/door Diane

Evaluatie Kansenaanpak voortgezet onderwijs Amsterdam

Nieuw onderzoek naar interventies voor het bevorderen van kansengelijkheid

Meer publicaties van Annabel Vaessen (een nieuw venster wordt geopend)

deel deze pagina
  • Delen op Facebook
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn

Onze medewerkers

  • Onderzoekers en medewerkers van Kohnstamm Instituut

Download Brochure

Download onze brochure

English: Download our brochure

Archief

Bekijk het overzicht van de publicaties van het Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Bekijk het overzicht van de publicaties van Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Kennisrotonde

Kohnstamm Instituut participeert in de Kennisrotonde, loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk.

Recent verschenen

  • Van arrangeren naar includeren
    Van arrangeren naar includeren5 november 2025 - 12:01
  • Monitor experiment onderwijszorgarrangementen16 oktober 2025 - 19:26

Nieuwsbrief

Abonneer op onze nieuwsbrief en ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.

Door u te abonneren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

Onderzoeken en publicaties

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Partners en samenwerkingen

  • Netwerk Effectief Jeugdstelsel
  • Evaluatie passend onderwijs
  • Cohortonderzoek Onderwijsloopbanen
  • Vereniging voor beleidsonderzoek
  • Kennisrotonde
  • Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam

Kohnstamm Instituut

Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp.

Copyright 2025 Kohnstamm Instituut UvA BV
zelfstandig onderdeel van de Universiteit van Amsterdam
  • Privacy
  • Kwaliteitsbeleid
  • Contact
Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde