• ONDERZOEK
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
  • Klik om het zoekinvoerveld te openen Klik om het zoekinvoerveld te openen Zoek
  • Menu Menu
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn

Esther Stronkhorst MSc – Onderzoeker

020 214 14 08 E-mail LinkedIn

Expertise

Esther Stronkhorst is gespecialiseerd in onderzoek naar de effecten van onderwijssegregatie.

Esther Stronkhorst werkt als onderzoeker bij Kohnstamm Instituut. Ze heeft daarvoor de bachelor Pedagogische wetenschappen en de master Onderwijswetenschappen behaald aan de Universiteit van Amsterdam. Haar masterscriptie ging over de invloed van de talige schoolsamenstelling op de taalprestaties van Nederlandstalige leerlingen. Ze vindt het erg leuk om met grote (nationale) datasets te werken.

Binnen Kohnstamm Instituut houdt ze zich onder andere bezig met de nationale meting Peiling Burgerschap.

Eerder werkte ze als student-assistent bij onderzoek en het werkgroeponderwijs van Pedagogische Wetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam.

Publicaties

Zonder diploma van het vo overstappen naar het mbo
21 augustus 2025/door Edgar

Zonder diploma van het vo overstappen naar het mbo

Kohnstamm Instituut voert onderzoek uit naar jongeren die zonder diploma vanuit het vo naar het mbo overstappen.
Monitor medezeggenschap in het mbo
19 augustus 2025/door Edgar

Monitor medezeggenschap in het mbo

Kohnstamm Instituut voert de monitor medezeggenschap mbo uit. De resultaten geven inzicht in de samenwerking tussen de medezeggenschapsraden en de governance-driehoek, en de wijze waarop de medezeggenschapsraden worden gefaciliteerd.
Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas. Eindrapport: eenmeting.
2 juli 2025/door Edgar

Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas

Gescheiden werelden: Onderwijssegregatie houdt aan.
14 maart 2025/door Edgar

Eindrapport Monitor onderwijssegregatie

In het eindrapport van de monitor naar onderwijssegregatie beschrijven we de segregatie in het funderend onderwijs van 2017-2018 tot en met 2023-2024.
Zelfscan
4 maart 2025/door Edgar

TPP-zelfscan

In dit onderzoek is een zelfreflectie-instrument ontwikkeld voor mentoren en werkplekbegeleiders.
1140 - Impactmeting Landelijke GKA Agenda Taal & Ouders
16 december 2024/door Edgar

Impactmeting Landelijke GKA Agenda Taal & Ouders

In dit onderzoek is nagegaan wat de impact is van de onderdelen van de Landelijke GKA Agenda Taal & Ouders, op visieomslag en professioneel handelen van pm’ers/leerkrachten, schoolleiders en beleidsmakers.
1135 - Regelingen voor devices
27 november 2024/door Edgar

Regelingen devices

1137 Samen groeien
22 november 2024/door Edgar

Samen groeien

1123 - Monitor en evaluatie Brede Brugklas Bonus
27 augustus 2024/door Edgar

Monitor en evaluatie Brede Brugklas Bonus

23-17 - IMAGE (IMpact of Activities in Gifted Education)-deelstudie ‘leerlingenonderzoek’
19 augustus 2024/door Edgar

IMAGE (IMpact of Activities in Gifted Education)-deelstudie ‘leerlingenonderzoek’

Een eerste tussenrapportage van het IMAGE (IMpact of Activities in Gifted Education) onderzoek biedt inzicht in welke onderwijsaanpassingen aan (hoog)begaafde leerlingen worden aangeboden.
Evaluatie van de Kansenaanpak Voortgezet Onderwijs (VO) 2021/’22
13 juni 2024/door Edgar

Evaluatie van de Kansenaanpak Voortgezet Onderwijs (VO) 2021/’22

Kohnstamm Instituut en O&S doen elk jaar onderzoek naar hoe gesubsidieerde interventies binnen de Kansenaanpak VO bijdragen aan de ontwikkelkansen van leerlingen.
1109 Groepsarrangementen in het reguliere VO
6 november 2023/door Edgar

Groepsgerichte extra ondersteuning in het reguliere vo

MYRA-monitor digitalisering funderend onderwijs rapportage primair onderwijs 2023
24 oktober 2023/door Edgar

Monitor digitalisering primair en voortgezet onderwijs

Zelfscan
7 september 2023/door Edgar

Zelfscan

Welkom bij de zelfscan voor mentoren in het primair onderwijs…
1096 - Leerpotentie onderzocht: maakt hulp verschil?
1 september 2023/door Edgar

Leerpotentie onderzocht: maakt hulp verschil?

Gescheiden werelden: Onderwijssegregatie houdt aan.
10 mei 2023/door Edgar

Een grijs gebied

Het consortium KBA Nijmegen, Kohnstamm Instituut, Oberon en SEOR doet in opdracht van het ministerie van OCW onderzoek naar onderwijssegregatie.
1109 Groepsarrangementen in het reguliere VO
21 februari 2023/door Edgar

Groepsgerichte extra ondersteuning in het regulier vo

Extra ondersteuning in het voortgezet onderwijs: wat zijn de…
Integrale ICT-monitor 2022-2023
2 november 2022/door Edgar

Integrale ICT-monitor 2022-2023

Zicht op ICT-gebruik en ICT-ontwikkelingsmogelijkheden voor het funderend onderwijs.
nieuws: Theorie, praktijk en persoon verbinden: naar een onderbouwde zelfscan voor werkplekbegeleiders
18 juli 2022/door Edgar

Theorie, praktijk en persoon verbinden: naar een onderbouwde zelfscan voor werkplekbegeleiders

Opleiden van nieuwe leraren: de rol van mentoren (primair onderwijs)…
10 mei 2022/door Edgar

Burgerschap in het basisonderwijs. Technisch rapport Peil.Burgerschap 2020

9 februari 2022/door Edgar

Monitor Professionele ontwikkeling schoolleiders en bestuurders VO 2020-2021

Gesprekskwaliteit bij De Kindertelefoon
24 januari 2022/door Edgar

Kindtevredenheid bij De Kindertelefoon

De Kindertelefoon biedt kinderen en jongeren van 8 tot 18 jaar…
15 april 2021/door Diane

De invloed van COVID-19 op het onderwijs

Hoe ziet volgens de onderwijsinspectie het onderwijs er na ruim een half jaar COVID-19 uit in alle onderwijssectoren?
14 april 2021/door Edgar

De invloed van COVID-19 op het onderwijs

Hoe ziet volgens de onderwijsinspectie het onderwijs er na ruim een half jaar COVID-19 uit in alle onderwijssectoren?
15 maart 2021/door Diane

Peilingsonderzoek naar aardrijkskunde- en geschiedenisonderwijs

Kennis en vaardigheden groep 8-leerlingenHet Kohnstamm Instituut…
24 februari 2021/door Diane

Rijker inzicht in professionele ontwikkeling

Impact coronacrisis: schoolleiders en bestuurders vooral intern gericht voor hun professionalisering
29 november 2020/door Edgar

Impact van activiteiten in onderwijs voor begaafde leerlingen

De komende 5 jaar (2020-2025) ontwikkelt en verspreidt het Kohnstamm Instituut kennis over een passend onderwijsaanbod voor begaafde leerlingen in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. 
Kwalitatief onderzoek naar de invloed van COVID-19 op het onderwijs
11 november 2020/door Diane

Kwalitatief onderzoek naar de invloed van COVID-19 op het onderwijs

Hoe het onderwijs er na ruim een half jaar COVID-19 uitziet in alle onderwijssectoren, volgens de onderwijsinspectie
8 april 2020/door Nikolai

Uitbreiding van samen opleiden en professionaliseren

In gesprek met opleidingsscholen

Meer publicaties van Esther Stronkhorst (een nieuw venster wordt geopend)

deel deze pagina
  • Delen op Facebook
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
Search Search

Onderzoeksthema’s

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Archief

Bekijk het overzicht van de publicaties van het Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Bekijk het overzicht van de publicaties van Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Kennisrotonde

Kohnstamm Instituut participeert in de Kennisrotonde, loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk.

Recent verschenen

  • Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas. Eindrapport: eenmeting.
    Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas2 juli 2025 - 15:01
  • Gescheiden werelden: Onderwijssegregatie houdt aan.
    Eindrapport Monitor onderwijssegregatie14 maart 2025 - 11:57

Nieuwsbrief

Abonneer op onze nieuwsbrief en ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.

Door u te abonneren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

Onderzoeken en publicaties

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Partners en samenwerkingen

  • Netwerk Effectief Jeugdstelsel
  • Evaluatie passend onderwijs
  • Cohortonderzoek Onderwijsloopbanen
  • Vereniging voor beleidsonderzoek
  • Kennisrotonde
  • Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam

Kohnstamm Instituut

Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp.

Copyright 2025 Kohnstamm Instituut UvA BV
zelfstandig onderdeel van de Universiteit van Amsterdam
  • Privacy
  • Kwaliteitsbeleid
  • Contact
Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde