• ONDERZOEK
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
  • Klik om het zoekinvoerveld te openen Klik om het zoekinvoerveld te openen Zoek
  • Menu Menu
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn

Marieke Buisman MSc – Onderzoeker

020 214 14 20 E-mail

Expertise

Marieke Buisman is gespecialiseerd in onderzoek naar middelbaar beroepsonderwijs, taal- en rekenvaardigheden en voortijdig schoolverlaten.

Marieke Buisman studeerde politicologie aan de Universiteit van Amsterdam. Ze houdt zich binnen Kohnstamm bezig met onderzoek naar middelbaar beroepsonderwijs, taal- en rekenvaardigheden en voortijdig schoolverlaten.

Daarnaast houdt ze zich bezig met onderzoek naar laaggeletterdheid voor diverse opdrachtgevers, zoals het ministerie van OCW (zoals naar negatieve leerervaringen van laaggeletterde volwassenen, de evaluatie van het actieplan laaggeletterdheid 2012-2015), ministerie van VWS (pilotproject Zilveren taalcompetenties), provincies en gemeenten. Aan de Universiteit Maastricht doet ze promotieonderzoek naar de houding en gedrag van laaggeletterde volwassenen ten opzichte van leren. Daarnaast werkt ze aan internationaal onderzoek.

Tussen 2009 en 2013 was ze betrokken bij het Nederlandse aandeel van de Adult Literacy en Life Skills Survey (ALL) en de Survey of Adult Skills (PIAAC): grootschalige onderzoeken naar kernvaardigheden -taalvaardigheid, rekenvaardigheid en probleemoplossend vermogen- die zijn uitgevoerd in 40 landen. Momenteel is ze de projectleider van de tweede cyclus van PIAAC voor Nederland.

Publicaties

PIAAC 2024: internationaal onderzoek naar vaardigheden van volwassenen
10 december 2024/door Edgar

Nederlandse volwassenen presteren goed op taal- en rekenvaardigheden

De meeste Nederlandse volwassenen beschikken over sterke taal- en rekenvaardigheden en probleemoplossend vermogen. De prestaties van jongvolwassenen zijn goed in vergelijking met andere landen. Dat blijkt uit de Nederlandse resultaten van PIAAC (Programme for the International Assessment of Adult Competenties), dat elke tien jaar de vaardigheden van volwassenen wereldwijd onderzoekt.
12 november 2024/door Edgar

Nederlandse leerlingen in het voortgezet onderwijs scoren onder basisniveau digitale geletterdheid

Hoe scoren Nederlandse leerlingen op digitale geletterdheid? Dit internationale onderzoek biedt inzicht in hun vaardigheden op het gebied van computer- en informatiegeletterdheid en computationeel denken, en vergelijkt Nederland met andere landen. Lees meer over de rol van scholen en leraren in digitale educatie.
23-9 Vandaag is het 2040
26 september 2023/door Edgar

Vandaag is het 2040

28 februari 2023/door Edgar

Toekomstverkenning middelbaar en hoger onderwijs

Denk mee over studeren en kennisontwikkeling in 2040Hoe…
Evaluatie van de coronasteun aan de cultuursector
22 december 2022/door Edgar

Evaluatie van de coronasteun aan de cultuursector

In opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap werkt het Kohnstamm Instituut samen met SEO Economisch Onderzoek en Andersson Elffers Felix aan een evaluatie van de coronasteun aan de cultuursector.
ICILS 2023
1 november 2022/door Edgar

ICILS 2023

Hoe goed zijn 14-jarige leerlingen voorbereid op leven en werken in een digitale wereld? Om dit in kaart te brengen doet Nederland mee aan het internationale vergelijkende onderzoek ICILS 2023.
Motiverend burgerschapsonderwijs in het mbo
11 oktober 2022/door Nikolai

Motiverend burgerschapsonderwijs in het mbo

PIAAC 2024: internationaal onderzoek naar vaardigheden van volwassenen
6 september 2022/door Edgar

PIAAC 2024: internationaal onderzoek naar vaardigheden van volwassenen

Overal om ons heen hebben we te maken met informatie, zowel op het werk als in het dagelijks leven. In het PIAAC-onderzoek gaan we na hoe volwassenen met deze alledaagse informatie omgaan.
17 november 2021/door Nikolai

Procesevaluatie BuurtPraat

De Nederlandse samenleving vergrijst en de helft van alle ouderen voelen zich weleens eenzaam. Het Kohnstamm Instituut evalueert samen met Emile Thuiszorg een online pilot om eenzaamheid te bestrijden.
12 juli 2021/door Edgar

TALIS2024 van start: internationaal onderzoek naar de werk- en leeromgeving van leraren en schoolleiders

Goed onderwijs begint met goed toegeruste lerarenTALIS (Teaching…
21 mei 2021/door Edgar

Evaluatie Gelderse aanpak laaggeletterdheid

Provinciaal beleid kan gemeenten ondersteunen om laaggeletterdheid te bestrijden.
15 april 2021/door Diane

Rekenvaardigheden in het (S)BO

In het basisonderwijs zijn 8ste-groepers de afgelopen jaren beter gaan rekenen
27 juli 2020/door Diane

Evaluatie van het programma Taal voor het Leven 2018-2020

Evaluatie van het programma Taal voor het leven 2018-2020. Voortgang leesvaardigheid en sociale inclusie
25 september 2019/door Edgar

Fostering Students’ Creativity and Critical Thinking

Creatief vermogen en kritisch denken in lessen bevorderen, hoe doe je dat?
op zoek naar excellentie
19 juni 2019/door Diane

Op zoek naar excellentie: drie jaar pionieren in het mbo

De opbrengsten van drie jaar excellentieonderwijs in het mbo
Zilveren taalcompetenties. Ontwikkeling van innovatief taalaanbod voor oudere doelgroepen
12 juni 2019/door Diane

Tweede Kamer debatteert over de aanpak van laaggeletterdheid

Debat aanpak laaggeletterdheid tweede kamer
1 maart 2019/door Diane

Peilingsonderzoek rekenvaardigheden

Is de rekenvaardigheid van leerlingen op mijn school voldoende…
Creativiteit en kritisch denken in lessen bevorderen, hoe doe je dat?
18 februari 2019/door Diane

Creativiteit en kritisch denken in lessen bevorderen, hoe doe je dat?

Deze 21ste-eeuwse vaardigheden staan volop in de aandacht. Hoe je hier als docent aandacht aan besteed in de les is in bijgaand artikel te lezen.
Meer kansen voor jongeren
15 november 2018/door Edgar

Meer kansen voor jongeren

Nevenopbrengsten van vsv-projecten in het programma Kansen Voor Jongeren van het Oranje Fonds
de rekentoetsen voor leerlingen met ernstige rekenproblemen
1 oktober 2018/door Diane

De rekentoetsen voor leerlingen met ernstige rekenproblemen (ER)

Onderzoek naar leerlingen met ernstige rekenproblemen (ER)
Zilveren taalcompetenties. Ontwikkeling van innovatief taalaanbod voor oudere doelgroepen
4 september 2018/door Diane

Zilveren taalcompetenties

Ontwikkeling van innovatief taalaanbod voor oudere doelgroepen.
18 april 2018/door Diane

Samen op weg naar een startkwalificatie

toekomst van vakmanschap
18 december 2017/door Diane

De toekomst van Vakmanschap

Onderzoek naar de arbeidsmarktkansen van brede en specialistische vakmensen
Docentstages in het mbo
14 september 2017/door Edgar

Docentstages in het mbo

Professionele verbinding tussen onderwijs en werkveld
21 juni 2017/door Edgar

Stimuleren van creatief vermogen en kritisch denken

Eerste resultaten van het OECD-onderzoek
Negatieve leerervaringen van volwassenen met lage basisvaardigheden
20 april 2017/door Diane

Negatieve leerervaringen van volwassenen met lage basisvaardigheden

Literatuurstudie
1 december 2016/door Diane

Analyse van de onderwijsloopbanen van studenten in het Amsterdamse mbo

1 september 2015/door Diane

Scan School als Professionele Leergemeenschap

1 augustus 2015/door Edgar

Scan School als Professionele Leergemeenschap

Meer publicaties van Marieke Buisman (een nieuw venster wordt geopend)

deel deze pagina
  • Delen op Facebook
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn

Onze medewerkers

  • Onderzoekers en medewerkers van Kohnstamm Instituut

Download Brochure

Download onze brochure

English: Download our brochure

Archief

Bekijk het overzicht van de publicaties van het Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Bekijk het overzicht van de publicaties van Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Kennisrotonde

Kohnstamm Instituut participeert in de Kennisrotonde, loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk.

Recent verschenen

  • Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas. Eindrapport: eenmeting.
    Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas2 juli 2025 - 15:01
  • Gescheiden werelden: Onderwijssegregatie houdt aan.
    Eindrapport Monitor onderwijssegregatie14 maart 2025 - 11:57

Nieuwsbrief

Abonneer op onze nieuwsbrief en ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.

Door u te abonneren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

Onderzoeken en publicaties

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Partners en samenwerkingen

  • Netwerk Effectief Jeugdstelsel
  • Evaluatie passend onderwijs
  • Cohortonderzoek Onderwijsloopbanen
  • Vereniging voor beleidsonderzoek
  • Kennisrotonde
  • Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam

Kohnstamm Instituut

Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp.

Copyright 2025 Kohnstamm Instituut UvA BV
zelfstandig onderdeel van de Universiteit van Amsterdam
  • Privacy
  • Kwaliteitsbeleid
  • Contact
Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde