• ONDERZOEK
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
  • Klik om het zoekinvoerveld te openen Klik om het zoekinvoerveld te openen Zoek
  • Menu Menu
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Impact van inclusief onderwijs

    De overheid wil dat in 2035 alle leerlingen, met en zonder speciale ondersteuningsbehoeften, samen én dichtbij huis naar school gaan. Dit klinkt veelbelovend, maar wat weten we eigenlijk uit onderzoek over de effecten van inclusief onderwijs?

    Lees meer
  • The sustainable development of schools as professional learning communities: educators’ views

    Wat maakt dat scholen zich duurzaam kunnen ontwikkelen als professionele leergemeenschap (PLG)?In dit artikel voor Educational Research onderzoeken we hoe scholen hun ontwikkeling als PLG vormgaven, welke interventies daaraan bijdroegen, en wat nodig is om samenwerking en collectief leren blijvend te versterken.

    Enkele…

    Lees meer
  • Zijn klankgebaren effectief om leren lezen op de basisschool te ondersteunen?

    Of kinderen die leren lezen in hun eerste taal baat hebben bij klankgebaren, kunnen we niet met zekerheid zeggen. Daar is nog te weinig onderzoek naar gedaan. Wel zijn er uit studies onder tweedetaalleerders aanwijzingen dat klankgebaren kunnen helpen om een taal te leren.

    Lees meer
Vorige Vorige VorigeVolgende Volgende Volgende
123

Martin Bootsma houdt Kohnstammlezing 2025

24 februari 2025/in Nieuws

Martin Bootsma houdt dit jaar de Kohnstammlezing. Zijn lezing is getiteld: ‘Het doorgeven van de traditie’.

Lees meer
https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2025/02/Bootsma_Kohnstammlezing-2025.jpg 900 1600 Edgar https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2022/05/Logo-Kohnstamm-Instituut-RGB-220511.svg Edgar2025-02-24 10:57:112025-03-31 09:52:02Martin Bootsma houdt Kohnstammlezing 2025

Leren leerlingen in het primair onderwijs beter als zij werken met of als een maatje?

17 februari 2025/in Nieuws, Vragen uit de praktijk

Het werken in de klas met leerlingen die als maatje een klasgenoot begeleiden, leidt tot verbeteringen in de leerresultaten van leerlingen in vakken als taal en rekenen, mits goed geïmplementeerd.

Lees meer
https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2025/02/KR2278.jpg 900 1600 Edgar https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2022/05/Logo-Kohnstamm-Instituut-RGB-220511.svg Edgar2025-02-17 10:14:392025-02-17 10:14:40Leren leerlingen in het primair onderwijs beter als zij werken met of als een maatje?

Wat is het effect van complementaire co-teaching op de pedagogische en didactische competenties van leraren?

20 december 2024/in Nieuws, Vragen uit de praktijk

Complementaire co-teaching lijkt bij te dragen aan de professionele ontwikkeling van leraren.

Lees meer
https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2024/12/KR2280.jpg 900 1600 Edgar https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2022/05/Logo-Kohnstamm-Instituut-RGB-220511.svg Edgar2024-12-20 11:00:002024-12-19 11:59:18Wat is het effect van complementaire co-teaching op de pedagogische en didactische competenties van leraren?

Leren leerlingen in groep 3 beter als ze in rijen zitten dan als ze in groepjes zitten?

19 december 2024/in Nieuws, Vragen uit de praktijk

Het is onduidelijk of leerlingen beter leren als zij in rijen zitten omdat leeruitkomsten niet direct gemeten worden.

Lees meer
https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2024/12/KR2246.jpg 900 1600 Edgar https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2022/05/Logo-Kohnstamm-Instituut-RGB-220511.svg Edgar2024-12-19 11:32:062024-12-19 11:32:07Leren leerlingen in groep 3 beter als ze in rijen zitten dan als ze in groepjes zitten?

Inzet heterogene en verlengde brugperiode tegen kansenongelijkheid

16 december 2024/in Onderzoek gelijke kansen, Onderzoek onderwijsvernieuwing

In dit project onderzoeken we de uitwerking van latere selectie op kansengelijkheid, schoolloopbaan en het sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen.

Lees meer
https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2024/12/nieuw-onderzoek-161224_Verlengde-brugperiode-tegen-kansenongelijkheid.jpg 900 1600 Edgar https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2022/05/Logo-Kohnstamm-Instituut-RGB-220511.svg Edgar2024-12-16 14:35:532024-12-16 14:35:53Inzet heterogene en verlengde brugperiode tegen kansenongelijkheid

Worden leerlingen in het primair onderwijs beter in tekstbegrip als ze in niveaugroepen werken?

16 december 2024/in Nieuws, Vragen uit de praktijk

Leerlingen worden niet beter in tekstbegrip als ze les krijgen in niveaugroepen. Een andere vorm van differentiatie, waarbij leerlingen naast de klassikale lessen extra begeleiding krijgen, lijkt wel effectief om tekstbegrip te verbeteren.

Lees meer
https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2024/12/KR-2243.jpg 900 1600 Edgar https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2022/05/Logo-Kohnstamm-Instituut-RGB-220511.svg Edgar2024-12-16 11:57:052024-12-16 11:59:44Worden leerlingen in het primair onderwijs beter in tekstbegrip als ze in niveaugroepen werken?

De brugfunctie in beeld

26 november 2024/in Onderzoek gelijke kansen, Onderzoek jeugdzorg, Onderzoek passend onderwijs

Met ingang van het schooljaar 2024/25 ontvangen ruim 1.000 primair en voortgezet onderwijs scholen in Nederland een subsidie om een brugfunctionaris aan te stellen. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) heeft Oberon, Kohnstamm Instituut en de Universiteit van Twente gevraagd om daar onderzoek naar te doen.

Lees meer
https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2024/11/nieuw-onderzoek-221124_Brugfunctionaris.jpg 900 1600 Edgar https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2022/05/Logo-Kohnstamm-Instituut-RGB-220511.svg Edgar2024-11-26 10:30:002024-12-02 09:36:46De brugfunctie in beeld

Onderzoek naar het tegengaan van stagediscriminatie door mbo-opleidingen en leerbedrijven

20 november 2024/in Onderzoek beroepsonderwijs, Onderzoek gelijke kansen

Stagediscriminatie is een ongewenste situatie die niet alleen kan zorgen voor studievertraging of uitval bij de opleiding (Andriessen et al., 2021), maar ook de (mentale) gezondheid van studenten kan schaden. Verschillende internationale onderzoeken in binnen- en buitenland tonen namelijk aan dat het ervaren van discriminatie en/of racisme een negatief effect heeft op de gezondheid en […]

Lees meer
https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2024/11/nieuw-onderzoek-241120_Tegengaan-van-stagediscriminatie-door-mbo-opleidingen-en-leerbedrijven.jpg 900 1600 Edgar https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2022/05/Logo-Kohnstamm-Instituut-RGB-220511.svg Edgar2024-11-20 11:30:552024-11-20 11:30:56Onderzoek naar het tegengaan van stagediscriminatie door mbo-opleidingen en leerbedrijven

Stimuleren onzichtbare talenten

28 oktober 2024/in Onderzoek gelijke kansen, Onderzoek lerende leraren, Onderzoek onderwijsvernieuwing

Inzetten op talentontwikkeling door het benutten van buitenschoolse kennisbronnen van studenten in het hoger onderwijs.

Lees meer
https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2024/10/nieuw-onderzoek-281024_Stimuleren-onzichtbare-talenten.jpg 900 1600 Edgar https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2022/05/Logo-Kohnstamm-Instituut-RGB-220511.svg Edgar2024-10-28 09:29:392024-10-28 09:29:40Stimuleren onzichtbare talenten

Een basis voor de toekomst!

21 oktober 2024/in Onderzoek

Hulp bij het opstellen van een activiteitenplan of projectplan bij subsidie Verbetering Basisvaardigheden.

Lees meer
https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2024/10/nieuw-onderzoek-211024_Markland.jpg 900 1600 Edgar https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2022/05/Logo-Kohnstamm-Instituut-RGB-220511.svg Edgar2024-10-21 11:29:072025-03-03 11:23:18Een basis voor de toekomst!
Pagina 3 van 20‹12345›»

Ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties

Abonneer u nu en ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.

Door u te abonneren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

deel deze pagina
  • Delen op Facebook
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
Search Search

Onderzoeksthema’s

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Archief

Bekijk het overzicht van de publicaties van het Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Bekijk het overzicht van de publicaties van Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Kennisrotonde

Kohnstamm Instituut participeert in de Kennisrotonde, loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk.

Recent verschenen

  • Van arrangeren naar includeren
    Van arrangeren naar includeren5 november 2025 - 12:01
  • Monitor experiment onderwijszorgarrangementen16 oktober 2025 - 19:26

Nieuwsbrief

Abonneer op onze nieuwsbrief en ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.

Door u te abonneren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

Onderzoeken en publicaties

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Partners en samenwerkingen

  • Netwerk Effectief Jeugdstelsel
  • Evaluatie passend onderwijs
  • Cohortonderzoek Onderwijsloopbanen
  • Vereniging voor beleidsonderzoek
  • Kennisrotonde
  • Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam

Kohnstamm Instituut

Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp.

Copyright 2025 Kohnstamm Instituut UvA BV
zelfstandig onderdeel van de Universiteit van Amsterdam
  • Privacy
  • Kwaliteitsbeleid
  • Contact
Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde