Kohnstamm Instituut participeert in de Kennisrotonde
loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk
loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk
De Kennisrotonde van NRO heeft als doel de toepassing van bevindingen uit onderwijsonderzoek in de onderwijspraktijk te bevorderen. Onderwijsprofessionals kunnen vragen inbrengen en kennismakelaars van de Kennisrotonde, ervaren onderzoekers, formuleren een antwoord. Zij doen dat op basis van een beknopte analyse van de literatuur en/of raadpleging van deskundigen. Wouter Schenke is een van de kennismakelaars. De context van het Kohnstamm Instituut zorgt daarbij voor brede expertise.
De vragen en antwoorden worden in een kennisbank toegankelijk gemaakt voor alle onderwijsprofessionals in Nederland.
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.
Wat is het effect op de leerresultaten van basisschoolleerlingen als zij devices gebruiken tijdens de les?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkDigitale devices kunnen leerlingen helpen hun spellingvaardigheden te verbeteren.
Wat is de invloed van rijke taal en rijke teksten op de taalvaardigheden van basisschoolleerlingen?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkDigitale devices kunnen leerlingen helpen hun spellingvaardigheden te verbeteren.
Wat is het effect van het gebruiken van devices tijdens de les (door leerlingen) op spellingvaardigheden?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkDigitale devices kunnen leerlingen helpen hun spellingvaardigheden te verbeteren.
In hoeverre draagt inclusief onderwijs bij aan de cognitieve ontwikkeling van leerlingen in het primair onderwijs?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkIn hoeverre draagt inclusief onderwijs bij aan de cognitieve ontwikkeling van leerlingen in het primair onderwijs?
In hoeverre draagt inclusief onderwijs bij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen in het primair onderwijs?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkOnderzoek naar de effecten van inclusief onderwijs op de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften laat wisselende resultaten zien.
Wat is het effect van een vroege of late verwijzing naar het speciaal onderwijs op de ontwikkeling van leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkWat is het effect van vertragen en verbreden van het aanvankelijk leesproces van nieuwkomers in groep 3 op de tweedetaalverwerving van het Nederlands?
Zijn er gedragsproblemen die vaker voorkomen bij basisschoolleerlingen op (kleine) dorpsscholen?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkWat is het effect van vertragen en verbreden van het aanvankelijk leesproces van nieuwkomers in groep 3 op de tweedetaalverwerving van het Nederlands?
Is een kwartier rekenautomatisering per dag effectief voor de rekenautomatisering van basisschoolleerlingen?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkIs een kwartier rekenautomatisering per dag effectief voor de rekenautomatisering van basisschoolleerlingen?
Vertraging en verbreding van het aanvankelijk leesproces van nieuwkomers
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkWat is het effect van vertragen en verbreden van het aanvankelijk leesproces van nieuwkomers in groep 3 op de tweedetaalverwerving van het Nederlands?
Interventies volwassen ongeletterde NT2-leerders
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkIn hoeverre kunnen interventies gericht op het verwerven van geletterdheid bij (NT2) basisschoolleerlingen effectief ingezet worden bij volwassen ongeletterde NT2-leerders?
Interventies langstuderen
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkWelke interventies helpen het aantal langstudeerders in het hoger onderwijs te verminderen?
Rol leraren bij inclusief onderwijs
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkHoe kunnen leraren gespecialiseerd onderwijs bijdragen aan het realiseren van inclusief onderwijs voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften?
Is het gebruik van een Persoonlijk Ontwikkelplan of Persoonlijk Actieplan effectief voor het verbeteren van motivatie en leeruitkomsten van mbo-studenten?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkHet gebruik van portfolio-instrumenten zoals Persoonlijk Ontwikkelplannen (POP) of Persoonlijk Actieplannen (PAP) kan positieve effecten hebben, maar alleen als studenten hierbij individuele begeleiding krijgen van voldoende kwaliteit en intensiteit.
Wat is de invloed van bijstelling van het schooladvies op de voorspellende waarde voor het niveau in vo leerjaar 3?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkEen bijgesteld advies voorspelt de onderwijspositie van leerlingen in leerjaar 3 van het voortgezet onderwijs beter dan een niet-bijgesteld advies.
Welke factoren dragen bij aan effectief vreemdetalenonderwijs in het basisonderwijs?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkBij het vormgeven van vreemdetalenonderwijs kunnen scholen rekening houden met verschillende factoren, waaronder het startmoment, blootstelling aan de vreemde taal en het aantal talen.
Neemt het risico op taalproblemen toe wanneer een kind een oudere broer of zus met een taalontwikkelingsstoornis heeft?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkErfelijkheid speelt een rol bij de ontwikkeling van bepaalde taalproblemen.
Op welke manier kunnen leerlingen met visueel-motorische problemen een beter handschrift ontwikkelen voor het rekenen?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkLeerlingen met een slecht handschrift hebben vaak problemen bij het maken van rekensommen.
Welke criteria zijn geschikt om te bepalen welke (hoogbegaafde) leerlingen in aanmerking komen voor versnellen en verrijken?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkWelke leerlingen komen in aanmerking voor het versnellen en verrijken van leerstof?
Wat is het effect van modelleren van leesstrategieën en hardop denken door de docent op begrijpend lezen van volwassen leerders?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkAntwoord op een vraag uit de onderwijspraktijk Reciprocal teaching: hardop denken Modelleren van leesstrategieën door als docent ze hardop denkend voor te doen is een onderdeel van de methode reciprocal teaching. Deze methode heeft een positief effect op het leesbegrip van verschillende groepen volwassen leerders. De methode bestaat uit een drietal stappen: Eerst geeft de […]
Hoe kunnen intern begeleiders de leerkrachten effectief begeleiden bij het realiseren van passend onderwijs voor (hoogbegaafde) leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften?
/in Nieuws, Onderzoek jeugdzorg, Vragen uit de praktijkSinds de invoering van passend onderwijs hebben leerkrachten meer behoefte aan begeleiding bij het omgaan met extra ondersteuningsbehoeften van leerlingen.
Maakt het uitschrijven van leerdoelen op het bord leerlingen bewuster van wat ze leren in de les?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkOm leerlingen bewuster te maken van wat ze leren in de les, is het goed om leerdoelen expliciet met hen te delen en ze als een rode draad in de les aan te houden. Leerdoelen zorgen niet alleen voor meer bewustwording, maar leerlingen ontwikkelen ook meer zelfregulatie. Daarnaast geven ze leraren houvast om effectieve feedback […]
Welke stimulansen van buiten zijn effectief om kennisdeling en kennisbenutting binnen professionele netwerken in het onderwijs te realiseren?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkZomerscholen en verlengde schooltijd: effectief voor het inhalen van achterstanden?
/in Vragen uit de praktijk, NieuwsDoor de Coronacrisis is het risico vergroot dat leerlingen achterstanden oplopen ten opzichte van hun onderwijsprogramma. Voor leerlingen met extra achterstanden zijn zomerscholen een effectieve methode. Ook een verlengde schooltijd, zoals extra lessen op woensdagmiddag, kan bijdragen aan het inhalen van achterstanden, zo schrijft Kohnstamm-onderzoeker Wouter Schenke.
Afstandsonderwijs: Hoe motiveer je leerlingen?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkHoe kunnen leerlingen op de basisschool en in het voortgezet onderwijs gemotiveerd worden om onderwijs te blijven volgen, ook als de scholen gesloten zijn?
Wat is een effectieve rekendidactiek voor leerlingen in het basisonderwijs? Hangt effectiviteit samen met kenmerken van de leerlingpopulatie?
/in Vragen uit de praktijkConstructivistische rekenmethoden, zoals realistisch reken-wiskundeonderwijs, leveren geen betere resultaten op dan traditionele rekenmethoden zoals directe instructie, maar ze doen er ook niet voor onder.