Passend onderwijs
Passend onderwijs is sinds 2014 een prominent onderdeel van het Nederlands onderwijsbeleid en een complexe vernieuwingsoperatie. Het doel is om ervoor te zorgen dat leerlingen die op school extra ondersteuning nodig hebben, van welke aard ook, onderwijs krijgen dat past bij hun behoeften. De invoering van passend onderwijs is geëvalueerd in een meerjarig NRO-evaluatieprogramma dat in 2020 is afgerond. De coördinatie van dit programma lag bij Kohnstamm Instituut. Over de mate waarin passend onderwijs is geslaagd past een terughoudende opstelling: onduidelijk is wat het effect is van deze vernieuwingsoperatie voor de leerlingen in kwestie.
Inclusief onderwijs
In plaats van passend onderwijs spreken we steeds vaker over inclusief onderwijs. Op basis van bovengenoemde NRO-evaluatie heeft de minister van Onderwijs 25 verbetermaatregelen ingesteld op weg naar inclusief (of inclusiever) onderwijs. Het idee van inclusief onderwijs is: regulier onderwijs sluit aan op ontwikkelbehoeften van álle kinderen. Verschillen tussen kinderen spelen dus (idealiter) geen rol in de mate waarin kinderen kunnen meedoen in het onderwijs. Scholen willen graag inclusief zijn wat betekent dat ze aansluiten op de behoeften en potentie van verschillende kinderen, hun ouders en het onderwijspersoneel. Om inclusief te zijn als school en als samenleving is inzicht nodig in de diversiteit aan behoeften van mensen, bijvoorbeeld genderdiversiteit, neurodiversiteit en lichamelijke diversiteit, zodat er voor ieder gelijke kansen of in elk geval voldoende mogelijkheden zijn om te floreren. Inclusief onderwijs is opgenomen als een van de wereldwijde duurzaamheidsdoelstellingen.
Zie voor meer informatie:
Rapporten
Onderzoek
deel deze pagina
Onderzoeken en publicaties
Partners en samenwerkingen
Kohnstamm Instituut
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.
De brugfunctie in beeld
/in Onderzoek gelijke kansen, Onderzoek jeugdzorg, Onderzoek passend onderwijsMet ingang van het schooljaar 2024/25 ontvangen ruim 1.000 primair en voortgezet onderwijs scholen in Nederland een subsidie om een brugfunctionaris aan te stellen. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) heeft Oberon, Kohnstamm Instituut en de Universiteit van Twente gevraagd om daar onderzoek naar te doen.
Wachtlijsten bij scholen in het gespecialiseerd onderwijs
/in Onderzoek passend onderwijsMonitoring van wachtlijsten bij scholen in het gespecialiseerd onderwijs.
Van arrangeren naar includeren
/in Onderzoek gelijke kansen, Onderzoek jeugdzorg, Onderzoek passend onderwijsOnderzoek naar Experiment Onderwijszorgarrangementen van start Op 8 juni 2023 vindt bij het Steunpunt Passend Onderwijs te Utrecht de Kick-off plaats van het langjarige NRO-onderzoeksprogramma naar het Experiment Onderwijszorgarrangementen dat sinds 1 januari 2023 van kracht is gegaan bij wettelijk besluit. Het onderzoek is getiteld Van arrangeren naar includeren. Wat wordt onderzocht?Kohnstamm Instituut, SEO-Economisch […]
Groepsgerichte extra ondersteuning in het regulier vo
/in Onderzoek passend onderwijsExtra ondersteuning in het voortgezet onderwijs: wat zijn de ervaringen, de opbrengsten en de werkzame factoren volgens direct betrokkenen in de praktijk? Kohnstamm Instituut brengt in kaart hoe groepsgerichte extra ondersteuning voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften in het voortgezet onderwijs worden ervaren. Passend onderwijs Sinds 2014 is de Wet passend onderwijs in werking getreden. Het […]
Passend onderwijs vergt compromis
/in Onderzoek passend onderwijsWat waren volgens de praktijk de belangrijkste veranderingen die passend onderwijs teweeg heeft gebracht?
Uniek inzicht op ‘thuiszitters’
/in Nieuws, Onderzoek passend onderwijsWelke factoren spelen een rol in het ontstaan of in stand houden van ‘thuiszitten’ bij 80 casussen van de GPO?
Oorzaken en mogelijke oplossingen thuiszittende leerlingen
/in Onderzoek passend onderwijs, OnderzoekNieuw onderzoek naar thuiszittende leerlingen op basis van casuïstiek van de Geschillencommissie Passend Onderwijs.
Huisacademies in het basis- en voortgezet onderwijs in beeld
/in Nieuws, Onderzoek passend onderwijsHet Kohnstamm Instituut brengt namens het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren in kaart welke huisacademies er in het basis- en voortgezet onderwijs zijn.