Kohnstamm Instituut is gespecialiseerd in opdrachtonderzoek
en opereert zelfstandig op de markt van onderzoeksprojecten
en opereert zelfstandig op de markt van onderzoeksprojecten
Centrale doelstelling is het ontwikkelen en verspreiden van kennis op de terreinen van onderwijs, opvoeding en jeugdhulp. Wij denken wetenschappelijk en zijn onafhankelijk, waar mogelijk combineren we toegepast en fundamenteel onderzoek.
Er wordt nauw samengewerkt met de UvA en andere universiteiten. Kernthema’s in het onderzoek zijn het bevorderen van kansen van kinderen en jongeren en het bevorderen van de kwaliteit van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdzorg.
Passend onderwijs is een prominent onderdeel van het Nederlands onderwijsbeleid van de laatste jaren en een complexe vernieuwingsoperatie. Het doel is om er voor te zorgen dat leerlingen die op school extra ondersteuning nodig hebben, van welke aard ook, onderwijs krijgen dat past bij hun behoeften.
De invoering van passend onderwijs wordt geëvalueerd in een meerjarig evaluatieprogramma. Kohnstamm Instituut is daar de coördinator van.
De termen burgerschap en burgerschapsvorming komen steeds meer naar voren in gesprekken over wat met onderwijs bereikt moet worden, nu en in de toekomst. Burgerschapsvaardigheden worden gezien als een van de zogenoemde 21e-eeuwse vaardigheden.
Kohnstamm Instituut doet hier onderzoek naar, veelal in samenwerking met collega’s uit de Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam.
PLG staat voor ‘professionele leergemeenschap’: een begrip dat zowel gebruikt wordt voor een docententeam dat samen aan onderwijsontwikkeling werkt als voor een schoolorganisatie waar leraren worden gestimuleerd te leren van elkaar.
Hieronder is een lijst opgenomen met resultaten uit recent onderzoek. In veel van deze onderzoeken werken we nauw samen met scholen en met andere onderzoekinstituten. In deze lijst zijn ook nieuwe onderzoeken opgenomen, waaronder een langlopend onderzoek waarbij we leraren volgen die kennis opdoen door zelf praktijkgericht onderzoek uit te voeren. De lijst met lopende onderzoeken maakt zichtbaar dat we nieuwe inzichten en resultaten zullen publiceren de komende maanden.
Kinderopvang is een breed begrip. Onderzoek is actueel op terreinen zoals pedagogische kwaliteit van de opvang, opvoeding, onderwijs en samenwerking tussen scholen en opvang. Er zijn verschillende vormen van opvang: kinderdagopvang (0-4 jarigen), peuterspeelzalen (2-4 jarigen), gastouderopvang (0-12 jaar) en buitenschoolse opvang (4-12 jaar).
Kohnstamm Instituut heeft veel expertise op alle bovengenoemde terreinen.
De helft van de beroepsbevolking heeft een opleiding gevolgd in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) en van de Nederlandse jongeren volgt zo’n half miljoen het mbo. De mbo-populatie is niet alleen groot maar ook divers: van jongeren zonder vooropleiding die binnen een jaar worden opgeleid tot assistent tot volwassen beroepsbeoefenaren die zich via het mbo, naast het werk, verder ontwikkelen.
Kohnstamm Instituut voert verschillende onderzoeken uit in het mbo.
Mee kunnen doen in de maatschappij is voor iedereen belangrijk. Basisvaardigheden – taal- en rekenvaardigheden – van groot belang om de weg vinden op het gebied van werk en inkomen, onderwijs, zorg, welzijn en wonen. Dat geldt voor jong en oud. Niet iedereen in Nederland beschikt echter over voldoende basisvaardigheden: ongeveer 1.3 miljoen volwassenen tussen de 16 en 65 jaar hebben vaak moeite met lezen of schrijven.
Onderwijs moet jongeren in staat stellen wendbaar en weerbaar te zijn, op de arbeidsmarkt en in het dagelijks leven. Het huidige onderwijsdebat focust onder andere op de vraag welke kennis en vaardigheden van belang zijn om leerlingen voor te bereiden op een snel veranderende maatschappij. Veel van deze vaardigheden worden samengevat onder de noemer ‘21st century skills’ oftewel ‘21ste-eeuwse vaardigheden’.
Kohnstamm Instituut doet onderzoek naar het ontwikkelen van 21ste-eeuwse vaardigheden en het meten daarvan.
Onder diversiteit verstaan we etnisch-culturele, sociale, cognitieve en religieuze diversiteit, maar ook verschillen tussen jongens en meisjes, arm en rijk en diversiteit in seksuele voorkeur. Kohnstamm Instituut doet al heel lang onderzoek naar het omgaan met verschillen in onderwijs, opvang, opleiding en jeugdhulp.
Kohnstamm Instituut doet onderzoek naar onderwijszorg, jeugdhulp en jeugdgezondheidszorg.
Kohnstamm Instituut doet al heel lang onderzoek naar het omgaan met verschillen in onderwijs, opvang, opleiding en jeugdhulp veelal in samenwerking met collega’s uit de Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam.
Abonneer u nu en ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.
Door u te abonneren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.